Novinka nepochádza z dielene vodárenských spoločností, na svedomí ju má Úrad pre reguláciu sieťových odvetví a jeho nová výhlaška. Spomínanú dvojzložkovú cenu tvorí variabilná zložka za množstvo dodanej vody a množstvo vyprodukovanej odpadovej vody a tzv. fixná zložka za služby súvisiace s pripojením.
Plán "byť spravodlivý" neplatí pre všetkých
Regulačný úrad sa minulý rok vyjadril v zmysle, že zmena prinesie spravodlivejšie rozdelenie nákladov medzi všetkých odberateľov. Vodárenské spoločnosti tvrdili presne to isté.
Argumentovali tým, že náklady na prevádzku boli nespravodlivo zahrnuté do celkovej ceny vodného a stočného. Spotrebitelia totiž takto platili aj za tých klientov, ktorí majú k dispozícii vodnú sieť a kanalizáciu, no využívajú ju v minimálnom rozsahu, ak vôbec. Priemerná cena na obyvateľa sa teda zvýšiť nemala. Prax však potvrdila, že dvojzložková cena niektorých používateľov negatívne ovplyvnila.
Čo po novom rozhoduje o cene za vodu
Rozhodujúcim kritériom pri platbách je veľkosť vodomeru. Na základe neho sú domácnosti zaradené do tarifných skupín. Celkovo ich je šesť.
Drvivá väčšina odberateľov po novom roku spadá do tarifnej skupiny T1 (rodinné domy a menšie bytovky), v ktorej je výška fixnej zložky na úrovni deväť eur ročne bez DPH za vodné a deväť eur bez DPH ročne za stočné. Pri veľkých priemyselných pripojeniach môže byť cena až do výšky 800 eur bez DPH.
Sumy fixnej zložky sa v prípade bytových domov rozrátajú na celkový počet bytov. To znamená, že ročne za vodomer by takto mali zaplatiť okolo 20 eur (fixný poplatok), pričom poplatok za spotrebovanú vodu sa zníži tak, aby spolu spotrebiteľ zaplatil v tomto roku toľko ako vlani.
Obavy sa naplnili
Zmenu, ktorá mala priniesť spravodlivosť negatívne pocítili už dve skupiny spotrebiteľov. V prvej skupine sú ľudia, ktorí sa snažia šetriť vodu, prípadne jej spotrebujú málo. Ako dobrý príklad možno uviesť spotrebiteľov, ktorí majú záhradku či chatu a trvalo nízky odber vody. Namiesto toho, aby ich štát odmenil za ich šetrnosť im touto novinkou poškodil.
Druhou skupinou spotrebiteľov, ktorým novinka robí vrásky na čele sú majitelia rodinných domov, ktorí majú z rôznych dôvodov väčšie vodomery, ako by podľa spotreby vody mali mať. Dôvodom je ich presun do inej tarifnej skupiny, keďže majú väčší vodomer.
Riešenie je na ceste
Odborníci uvádzajú, že riešením by mohol byť odchod spotrebiteľov do inej tarifnej skupiny. Otázka je, ako rýchlo sa to vodárenským spoločnostiam podarí uskutočniť, pretože už naznačili, že by radi spotrebiteľom uľahčili situáciu. Udeje sa tak na základe množstva podnetov, ktoré dostala napríklad aj Bratislavská vodárenská spoločnosť.
Otázka znie, kedy to bude a kto zaplatí spotrebiteľom nové vodomery.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.