Máte spory s vašou bankou? Žiadajte o pomoc bankového ombudsmana!

Miroslava Hrášková | rubrika: Článok | 17. 8. 2016
Ako žiadať o pomoc bankového ombudsmana, keď sa nemôžete dohodnúť so svojou bankou, sa dočítate v nasledujúcom článku.
Máte spory s vašou bankou? Žiadajte o pomoc bankového ombudsmana!

Zdroj: Shutterstock

Inštitút bankového ombudsmana zriadila po vzore Poľska a Nemecka Slovenská banková asociácia. Bankový ombudsman je nezávislý orgán. Vyhodnocuje podnety spotrebiteľov a pomáha vyriešiť spory medzi bankami a klientmi mimosúdne.

Od apríla 2016 je bankový ombudsman zapísaný do Zoznamu subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov. Tento zoznam vedie Ministerstvo hospodárstva.

Kto je bankový ombudsman 

Na Slovensku máme  bankovú ombudsmanku. Tento post zastáva od roku 2007 Eva Černá. Funkčné obdobie končí súčasnej bankovej ombudsmanke  v auguste 2020.  

Riešiť podnety jej pomáha tím zložený z právnikov.

Ako pomôže bankový ombudsman

Ombudsman rieši spory medzi klientom banky a bankou, ktorá je členom Slovenskej bankovej asociácie (SBA).Na kanceláriu ombudsmana sa tak môžete obracať len so spormi voči členom SBA.

Zoznam členov SBA nájdete v našom sprievodcovi: O bankovom ombudsmanovi

Bankový ombudsman rieši spory fyzických osôb. Prešetrovať podnety malých a stredných podnikateľov môže len v prípade, ak je poskytnutie úveru podmienené otvorením si bežného účtu klienta v tej istej banke.

Aby mohol začať bankový ombudsman konať, musí klient podať podnet v slovenčine alebo v angličtine.

Eva Černá

Eva Černá,
Banková ombudsmanka


Vyštudovala strednú ekonomickú školu v Bratislave.V 90-tych rokoch pracovala ako reportérka hlavného spravodajstva TV Markíza.Neskôr dramaturgicky aj scenáristicky viedla publicistický program zameraný na problematiku ochrany občanov a spotrebiteľov – Lampáreň.

Vo volebnom období 2002-2006 bola zvolená za poslankyňu NR SR za ANO. Bola tiež členkou Výboru NR SR pre sociálne veci a bývanie a Stálej delegácie NR SR do Parlamentného zhromaždenia NATO. Od roku 2007 zastáva post bankovej ombudsmanky. 

Podieľala sa na vybudovaní krízového centra pre týrané ženy a deti Maják nádeje. Je členkou nadácie Markízy.V roku 2000 získala 1. miesto v ankete OTO v oblasti publicistika aocenenie Zlatá kniha za knižnú publikáciu Reportérkina spoveď.

Foto: Filmová databáze

Ako podať sťažnosť u bankového ombudsmana

Sťažnosť na bankového ombudsmana podávate až potom, čo ste sa sťažovali alebo reklamovali u svojej banky. 

Ak vám aj napriek sťažnosti na bankové služby alebo reklamácie produktu nebola poskytnutá náprava, máte právo obrátiť sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana.

Bankový ombudsman vám taktiež nepomôže, ak už je alebo bolo v danej veci zahájené súdne konanie, rozhodcovské alebo správne konanie.

Podnet môže klient poslať poštou alebo elektronicky na adresu kancelárie ombudsmana.

 

Z podnetu musí jasne vyplývať:

  • akej veci sa týka,
  • proti konaniu ktorej banky smeruje
  • čoho sa podávateľ podnetu domáha
  • vyjadrenie banky k podanej sťažnosti alebo reklamácii
    • ak chýba vyjadrenie banky, je nutné doložiť dôkaz, že klient banku kontaktoval a tá nerozhodla o sťažnosti ani do 3 mesiacov od kontaktovania klientom
  • vyhlásenie klienta o tom, že v tejto istej veci neprebieha súdne konanie, rozhodcovské konanie ani správne konanie a že súd, rozhodca, stály rozhodcovský súd alebo správny orgán nevydal vo veci rozhodnutie
Podrobnejšie o podávaní podnetu ako aj o inštutúte bankového ombudsmana sa dočítate v našom sprievodcovi: O bankovom ombudsmanovi

 


Miroslava Hrášková

Autor článku Miroslava Hrášková

V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Najvýhodnejšie bežné účty podľa Peniaze.sk

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Veľká slovenská banka má novú aplikáciu, zatiaľ len pre pozvaných klientov

17. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Veľká slovenská banka má novú aplikáciu, zatiaľ len pre pozvaných klientov

VÚB banka už spustila svoju novú verziu aplikácie pre mobilné bankovníctvo. Zatiaľ je dostupná len pre vybraných klientov, ktorí ju testujú. Tí však nie sú nadšení, aplikácii dávajú... celý článok

Využívate bankový účet naplno? Tu sú skryté možnosti

16. 4. 2024 | Marek Mittaš, PR článok

Využívate bankový účet naplno? Tu sú skryté možnosti

Bankový účet je bežnou súčasťou života každého z nás, na Slovensku ho používa takmer každý dospelý. Avšak nie vždy využíva všetky možnosti, ktoré mu účet ponúka. Prípadne naopak, platí... celý článok

Aktualizovali sme rebríčky sporiacich účtov a termínovaných vkladov

10. 4. 2024 | Redakcia

 Aktualizovali sme rebríčky sporiacich účtov a termínovaných vkladov

Prvé tri miesta v rebríčku sporiacich účtov obsadili Fio banka, Prima banka a 365. bank. Pri termínovaných účtoch sa v rebríčku umiestnili Privatbanka, Fio banka a Prima banka. Toto... celý článok

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2023

21. 2. 2024 | Redakcia

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2023

V spolupráci s portálom Finparáda, ktorý sa špecializuje na hodnotenie finančných produktov, vám prinášame výsledky 2. ročníka súťaže Finparáda - Finančný produkt roka 2023.

Poslali ste peniaze na nesprávny účet, zmizli vám z karty, alebo vás okradli podvodníci? Čo robiť?

21. 12. 2023 | Marek Mittaš

Poslali ste peniaze na nesprávny účet, zmizli vám z karty, alebo vás okradli podvodníci? Čo robiť?

Online služby zjednodušili množstvo procesov, vrátane platieb a nakupovania. Bohužiaľ, kvôli nim vznikli aj mnohé problémy a komplikácie, s ktorými sa môže stretnúť každý z nás. Medzi... celý článok