V roku 2015 vymohla banková ombudsmanka pre ľudí 15 000 eur

Miroslava Hrášková | rubrika: Článok | 18. 8. 2016
V roku 2015 sa na ombudsmanku obrátilo1 985 klientov, pričom celková dosiahnutá materiálna satisfakcia dosiahla takmer 15 000 eur. V tejto sume sú zahrnuté vrátené či odpustené poplatky alebo zľavy na úroku.
V roku 2015 vymohla banková ombudsmanka pre ľudí 15 000 eur

Zdroj: Shutterstock

Od vzniku kancelárie sa na bankového ombudsmana obrátilo už takmer 14 a pól tisíca ľudí v snahe domôcť sa svojich práv.

Kancelária bankového ombudsmana na čele s Evou Černou reaguje na podnety klientov bánk už od roku 2007. Za tú dobu bolo prešetrených  2 630 podnetov. 

V roku 2015 sa na ombudsmanku obrátilo  1 985 klientov, pričom celková dosiahnutá materiálna satisfakcia dosiahla takmer 15 000 eur. V tejto sume sú zahrnuté vrátené či odpustené poplatky alebo zľavy na úroku.

„V týchto prípadoch nešlo vždy len o zadosťučinenie, na ktoré mali klienti nárok, ale banka v snahe o zachovanie korektných vzťahov často urobila ústretové kroky v prospech klienta napriek tomu, že nebolo preukázané jej pochybenie.“, uvádza Eva  Černá, banková ombudsmanka, vo výročnej správe.

Hlavné dôvody na podanie podnetu bankovej ombudsmanke

Ombudsmanka ďalej popisuje hlavné dôvody sťažností.  Jedná sa predovšetkým o problém so splácaním úverov: „Ide napríklad o zdedené úvery po zosnulom manželovi (manželke), stratu zamestnania, druhotnú platobnú neschopnosť, závažné zdravotné problémy, či iné životné situácie. Následne v dôsledku platobnej neschopnosti klienta dochádza k spoplatneniu  úveru, vymáhaniu pohľadávky, alebo vyhláseniu dražba a k problémom s tým spojenými.“

Podnety alebo námietky podľa produktov:

Podnety na bankového ombudsmana sa týkajú všetkých bankových produktov. Najviac sa však klienti sťažujú na úvery, najmenej na investičné služby a investičné poradenstvo.

Počet vybavených podnetov podľa bankových produktov ukazuje nasledujúca tabuľka.

Tabuľka: Počet podnetov ukončených v roku 2015 podľa produktov

Bankový produkt Počet podnetov Podiel na celkovom
objeme podnetov
Úvery
hypotekárne, spotrebné, povolené a nepovolené prečerpanie
185 68 %
Bežné účty,
termínované vklady, vkladné knižky
48 14 %
Platobný styk
a operácie s platobnými kartami
47 12 %
Iné (stavebné sporenie, sprostredkovanie poistenia, ochrana osobných údajov, a podobne) 9 4 %
Investičné služby a investičné poradenstvo 7 2 %
Zdroj: Výročná správa o činnosti bankového ombudsmana za rok 2015

Z prešetrovaných podnetov boli niektoré vybavené v prospech klienta, niektoré boli postúpené, niektoré odložené a výsledkom prešetrenia niektorých podnetov bolo odporučenie na súd.

V roku 2015 odporučila kancelária ombudsmana v 5 prípadov, aby sa podávatelia podnetu obrátili na súd. Ich spor mal výlučne právnu povahu a ombudsman v rámci zmierlivého konania nedokázal spor klienta s bankou urovnať.

V 13 prípadoch ombudsmanka postúpila podnety banke, pretože sa jednalo o reklamácie, ktoré mali byť najskôr doručené banke klienta a nie na kanceláriu bankového ombudsmana.

Až 94 podnetov dopadlo v prospech klienta. Tu bolo jednak zistené pochybenie banky a tiež sa tu radia prípady, kedy banka v záujme zachovania korektných vzťahov vyšla klientovy v ústrety aj keď nebolo zistené pochybenie banky. V prospech klienta ta dopadla takmer tretina vybavených podnetov.

Až 74 prípadov predstavuje nepreukázanené pochybenie banky. Sú to podnety, kedy sa pochybenie banky nepodarila preukázať ale ani úplne vylúčiť.

Približne 100 podnetov muselo byť odloženených. Dôvody sú rôzne. Niekedy sa podnet netýkal osoby, ktorá ho podala a neobsahoval písomný súhlas so spracovaním osobných údajov, prípadne ďalšie náležitosti podnetu.

Niektoré podnety už prejednával súd, alebo už súd vo veci rozhodol. Neboli spresnené alebo dodané ďalšie dokumenty k podnetu aj napriek výzve omdusmana a iné. 

Miroslava Hrášková

Autor článku Miroslava Hrášková

V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Najvýhodnejšie bežné účty podľa Peniaze.sk

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Veľká slovenská banka má novú aplikáciu, zatiaľ len pre pozvaných klientov

17. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Veľká slovenská banka má novú aplikáciu, zatiaľ len pre pozvaných klientov

VÚB banka už spustila svoju novú verziu aplikácie pre mobilné bankovníctvo. Zatiaľ je dostupná len pre vybraných klientov, ktorí ju testujú. Tí však nie sú nadšení, aplikácii dávajú... celý článok

Využívate bankový účet naplno? Tu sú skryté možnosti

16. 4. 2024 | Marek Mittaš, PR článok

Využívate bankový účet naplno? Tu sú skryté možnosti

Bankový účet je bežnou súčasťou života každého z nás, na Slovensku ho používa takmer každý dospelý. Avšak nie vždy využíva všetky možnosti, ktoré mu účet ponúka. Prípadne naopak, platí... celý článok

Aktualizovali sme rebríčky sporiacich účtov a termínovaných vkladov

10. 4. 2024 | Redakcia

 Aktualizovali sme rebríčky sporiacich účtov a termínovaných vkladov

Prvé tri miesta v rebríčku sporiacich účtov obsadili Fio banka, Prima banka a 365. bank. Pri termínovaných účtoch sa v rebríčku umiestnili Privatbanka, Fio banka a Prima banka. Toto... celý článok

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2023

21. 2. 2024 | Redakcia

Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2023

V spolupráci s portálom Finparáda, ktorý sa špecializuje na hodnotenie finančných produktov, vám prinášame výsledky 2. ročníka súťaže Finparáda - Finančný produkt roka 2023.

Poslali ste peniaze na nesprávny účet, zmizli vám z karty, alebo vás okradli podvodníci? Čo robiť?

21. 12. 2023 | Marek Mittaš

Poslali ste peniaze na nesprávny účet, zmizli vám z karty, alebo vás okradli podvodníci? Čo robiť?

Online služby zjednodušili množstvo procesov, vrátane platieb a nakupovania. Bohužiaľ, kvôli nim vznikli aj mnohé problémy a komplikácie, s ktorými sa môže stretnúť každý z nás. Medzi... celý článok