Poslali ste peniaze na zlý účet. Čo s tým?

29.09.2016 | Roland Regely, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Niekto pri platení svojich účtov cez internetbanking kontroluje každé číslo dva-tri razy, niekto len v rýchlosti zadá údaje a odošle peniaze bez predchádzajúcej kontroly. Tak či onak sa vám môže stať, že pri posielaní peňazí spravíte chybu. Poradíme vám, čo v takom prípade môžete robiť.


Pri zadávaní údajov do internetbankingu platí jednoduché pravidlo. Stačí malá nepozornosť a máte "zarobené na problém". Keď totiž pošlete peniaze na nesprávny, alebo neexistujúci účet, môžete sa pri ich vrátení spoliehať len na dobrú vôľu príjemcu alebo na prípadné vymáhanie súdnou cestou.

Tri dobré rady pre rýchle zablokovanie

Ak už ste zaslali svoje peniaze cez internetbanking na nesprávny účet, môžete ešte skúsiť stornovať túto platbu priamo v systéme internetbankingu. Platí to ale len pre niektoré banky. Ak totiž odošlete platbu na účet v rovnakej banke, peniaze odídu z vášho účtu takmer okamžite.

Druhou radou, ktorá vám môže zachrániť peniaze a ich spätné vybavovanie je zavolať bezodkladne do vašej banky. Ak ste poslali peniaze do inej banky, máte celkom slušnú šancu, že neodídu. Takéto platby sa totiž spravidla robia raz denne a zadaný príkaz len čaká na odoslanie v banke. Ideálne ak tieto peniaze odošlete cez víkend, sviatok alebo s oneskoreným dátumom splatnosti. Banky takúto platbu väčšinou vedia bez problémov zablokovať, ale môžu si za ňu účtovať poplatok.

Ak už peniaze odišli na nesprávny účet, môžete mať veľký problém ich získať naspať. Súhlas totiž musí dať človek, ktorý peniaze na svoj účet dostal. Ak sa s ním budete vedieť spojiť a dá vám súhlas, banka môže túto platbu stornovať. V prípade, že takýto súhlas nezískate, budete musieť o peniaze požiadať súdnou cestou. A to aj v takej situácii, ak dotyčný už nežije alebo s vami nekomunikuje. Tu treba zvážiť aj to, o akú sumu ide. Pretože ak sa jedná o sumu dosahujúcu pár eur, vedzte, že súdne poplatky vás vyjdu omnoho drahšie a napokon nemáte stopercentnú istotu, že ich aj získate naspäť.

Ten najlepší možný prípad omylu

V každom prípade, väčšina zle zadaných platieb sa vráti späť s tým, že platobný príkaz bol zrušený. Je to preto, že aj keď ste nesprávne zadali číslo účtu, banka takúto kombináciu nepozná a vyhodnotí ju ako chybnú a preto peniaze napokon dostanete naspäť. V takomto prípade nemusíte robiť nič, peniaze sa o pár dní sami vrátia na váš účet. Zväčša do dvoch dní aj s chybnou hláškou, že číslo účtu neexistuje.

Ako podať žiadosť o vrátenie

Ak už platba prebehla a peniaze odišli na reálny účet (ale nesprávny), môžete podať žiadosť o vrátenie neoprávnene prijatých peňažných prostriedkov. Tlačivo dostanete buď v banke, alebo ho nájdete na webovej stránke finančnej inštitúcie. Po vyplnení ho zašlite alebo odneste priamo do banky, čím začnete proces vrátenia peňazí od neoprávneného príjemcu.

Žiadosť o vrátenie neoprávnene prijatých peňažných prostriedkov musí obsahovať:

  • číslo účtu neoprávneného príjemcu
  • číslo účtu odosielateľa
  • suma a mena
  • variabilný, konštantný a špecifický symbol

Banka žiadosť doručí a nasledujúci priebeh už závisí od príjemcu. Peniaze môže vrátiť alebo jednoducho nemusí komunikovať vôbec. Ak vám peniaze nevráti, môžete podať žalobu o vydanie bezdôvodného obohatenia.

Prax hovorí, že len ojedinelé prípady končia na súde. Väčšina príjemcov po začatí žaloby peniaze okamžite pošle naspäť.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 3 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.