Hypotéka je v dnešnej dobe často jedinou možnosťou, ako sa môže bežný občan dostať ku kúpe nehnuteľnosti. S žiadosťou o úver na bývanie ale súvisí aj určitá byrokracia. Poďme si zhrnúť, čo všetko od vás banka bude potrebovať.
Zamestnanec na trvalý pracovný pomer
Banka sa v prvom rade bude zaujímať o váš príjem, prípadne príjem spoludlžníka alebo ručiteľa. Ak ste zamestnaný na trvalý pracovný pomer, situácia je o čosi jednoduchšia. Stačí vám potvrdenie od zamestnávateľa o výške príjmu alebo si banka zistí výšku vášho príjmu podľa odvodov, ktoré každý mesiac smerujú na účet Sociálnej poisťovne.
Potvrdenie o výške príjmu od zamestnávateľa žiadateľ predkladá len v prípade, ak je zamestnaný u existujúceho zamestnávateľa kratšie ako 1 rok a príjem nie je poukazovaný na účet v tej banke, od ktorej žiada klient o úver.
Živnostník alebo autor
V prípade, že nie ste zamestnancom, ale podnikáte ako živnostník alebo autor, musíte banke predložiť daňové priznanie za posledné zdaňovacie obdobie. Samozrejme potvrdené daňovým úradom. Rozhodujúci je najmä základ dane, preto sa nemusí vyplatiť umelo znižovať príjem, ak viete, že budete v nasledujúcom období žiadať o úver na bývanie. Banky ešte od živnostníkov a autorov často požadujú aj potvrdenie z daňového úradu o vyrovnaných záväzkoch a tiež výpisy z podnikateľského účtu za obdobie posledných troch mesiacov od žiadosti.
Samozrejmosťou pri žiadosti o hypotéku je doklad totožnosti, teda občiansky preukaz.
Kedy nepotrebujete dokladovať príjem
Banky zvyčajne nevyžadujú dokladovanie príjmu ak sa jedná o refinancovanie hypotéky. To všetko ale je možné len pod podmienkou, že máte bezproblémovú históriu splácania alebo ste v tej-ktorej banke stály klient.
Doklad o nehnuteľnosti
Za účelom získania úveru musíte preukázať aj účel hypotéky. Obyčajne na to stačí doklad o kupovanej nehnuteľnosti, teda kúpna zmluva alebo jej návrh. Ak sa chystáte stavať dom, banke musíte doložiť stavebné povolenie a rozpočet stavby.
Následne aj výpis z listu vlastníctva, kópiu katastrálnej mapy a doklad preukazujúci vek stavby.
Znalecký posudok
Na základe vyššie spomenutých dokladov môže banka vypracovať znalecký posudok na nehnuteľnosť. Ten si možno samozrejme nechať vypracovať aj nezávislým znalcom, čo vás zväčša vyjde okolo 100 eur. Niektoré finančné inštitúcie a banky ponúkajú k hypotéku túto službu bezplatne. Ak už posudok máte a nie je starší ako 3 až 5 rokov - väčšina bánk ho bude akceptovať.
Banka pri úvere na bývanie bude od vás chcieť aj doklad o poistení kupovanej nehnuteľnosti. Ak si ju poistíte v banke alebo v partnerskej poisťovni, môžete získať aj výhodnejšie podmienky úveru.
Zhrňme si to ešte raz. Na vybavenie hypotéky budete potrebovať:
- doklady totožnosti
- doklady o príjme
- výpis z úverového registra
- žiadosť o úver
- znalecký posudok
- kópia katastrálnej mapy
- doklad preukazujúci vek stavby
- kúpnu zmluvu alebo zmluvu o budúcej kúpnej zmluve
- poistnú zmluvu k zakladanej nehnuteľnosti
Po podaní žiadosti o úver
Po dodaní všetkých vyššie spomenutých dokladov budete čakať na schválenie úveru. Po jeho schválení podpíšete v banke úverovú zmluvu, záložnú zmluvu a návrh na vklad záložného práva do katastra.
Tieto dokumenty spolu s geometrickým plánom a znaleckým posudkom odnesiete na kataster. Ten má zákonnú lehotu do 30 dní, počas ktorých vám vystaví List vlastníctva. Poplatok za kataster je 66 eur, v prípade, že ho vybavíte elektronicky 33 eur.
Po tomto procese nastáva čerpanie úveru.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.