Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s našim používaním súborov cookie. Ďalšie informácie

5 faktov: ako podať podnet na bankového ombudsmana

Finance.sk

Máte v banke účet alebo úver, hypotéku či pôžičku a nezdá sa vám nejaký poplatok, či iné podmienky. Aj ste žiadali nápravu no banka nereaguje alebo odmieta chybu? Kam sa obrátiť, aby ste nemuseli na súd? Skúste podnet u bankového ombudsmana.

 
Reklama

1) anonymy  neuspejú

Ak podávate podnet na bankového ombudsmana, musíte vždy uviesť vaše meno, priezvisko, dátum  narodenia a trvalého pobytu. 

Tieto tri údaje sú povinné. Bez nich vám ombudsman na podnet reagovať nebude.

K urýchleniu vybavenia vášho podnetu však iste prispeje, keď svoje údaje doplníte o váš telefón či email, prípadne doručovaciu adresu.

2) sťažujte sa len na členov Slovenskej bankovej asociácie

Podávať podnet u bankovej ombudsmanky môžete len na tú banku, ktorá je členom Slovenskej bankovej asociácie.

V súčasnosti sa jedná o 13 bánk so sídlom na Slovensku a o 14 pobočiek zahraničných bánk.

Tabuľka: Banky - členovia Slovenskej bankovej asociácie

Banky so sídlom na Slovensku  Pobočky zahraničných bánk
 ČSOB Banco Cofidis
 ČSOB stavebná sporiteľňa BKS Bank
 OTP Banka Slovensko BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE
 Poštová banka Citibank
 Prima banka Commerzbank
 Privatbanka Fio banka
 Prvá stavebná sporiteľňa ING bank
 Sberbank Slovensko
 Slovenská sporiteľňa J&T Banka
 Slovenská záručná a rozvojová banka KDB Bank Europe Ltd.
 Tatra banka Komerční banka
 VÚB Banka mBank
Wüstenrot, stavebná sporiteľňa Oberbank
UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia
ZUNO BANK

Aby ste so svojim podnetom uspeli, musíte uviesť  presný názov banky, adresu jej sídla a tiež adresu relevantnej pobočky banky (teda pobočky, v ktorej k sporu došlo).

3) Dlhé „elaboráty“ nikoho nezaujímajú

Pri popise sporu sa vyhnite siahodlhým popisom. Buďte struční, no snažte sa byť výstižní. Používajte krátke vety.

Vo formulári podnetu je na tento účel vyčlenený priestor. Ak by ste však predsa len potrebovali problém detailnejšie popísať, použite čistý papier, ktorý uvediete v samostatnej prílohe.

Prílohu však musíte podať spoločne s formulárom podnetu.

Nemusíte sa však obávať, že by kvôli dlhým textom ombudsmanka váš podnet odložila. 

4) So súdnym rozhodnutím u ombudsmana nepochodíte

Podnet na ombudsmana má predchádzať súdnemu sporu. Ide o snahu mimosúdnej dohody.

Ak ste sa však už kvôli vášmu sporu súdili a máte od súdu rozhodnutie, je zbytočné, aby ste podávali podnet.

Súd je totiž nad bankovou ombudsmankou.

Nepomôžete si ani keby ste pri podaní podnetu túto skutočnosť zamlčali. Banková ombudsmanka spolupracuje s týmom právnikov.  Pri riešení sporov preveruje všetky možnosti a teda aj či už spor nebol riešený na súde.

5) K prešetrovaniu podnetu môže dôjsť kedykoľvek

Nemusíte sa obávať, že ak už podnet podáte, rozbehne sa proces, ktorý sa nedá zastaviť.

Ten kto podnet podáva, môže celý proces ukončiť kedykoľvek.  I priam hneď po podaní, alebo v priebehu prešetrovania sporu, alebo i vo fáze riešenia a urovnávania.

Banková ombudsmanka však podnet odloží len v prípade, ak došlo k zamlčaniu nejakých skutočností, ak je k prípadu súdne vyjadrenie, alebo ak s ombudsmankou nespolupracujete a neposkytnete jej ďalšie podklady (na jej vyžiadanie).

 
 
Sdílení a tisk
   
 
Reklama