Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s našim používaním súborov cookie. Ďalšie informácie

Termíny výstavby plánovaných úsekov diaľnic nie sú reálne, tvrdí inštitút INEKO

WebNoviny

Väčšina plánovaných termínov výstavby pripravovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku nie je reálna. Ako informoval...

 
Reklama

...Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), prezentované lehoty výstavby často nezohľadňujú ani minimálny čas potrebný na zostávajúce stupne projektovej prípravy.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) podľa inštitútu nemá dobre určené priority výstavby úsekov, keď menej potrebné uprednostňuje na úkor dôležitejších.
Pripravované aj rozostavané úseky ciest
So zámerom zvýšiť informovanosť verejnosti v tejto oblasti INEKO pripravil interaktívnu mapu o pripravovaných, ako aj o rozostavaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest. Informácie sa týkajú vyše osemdesiatich úsekov v príprave s odhadovanými nákladmi viac ako dvadsať miliárd eur.

Odporúčame:Žilinský úsek D3 ušetrí motoristom štyri minúty v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy

Po kliknutí na konkrétny úsek na mape (na stránke cesty.ineko.sk) sa objavia základné údaje o lehote výstavby, dĺžke úsekov, tunelov a mostov, odhadovaných nákladoch a prínosoch, ako aj o priebehu projektovej prípravy či intenzite cestnej dopravy.
Výstavba je plánovaná do roku 2027
Vzniku interaktívnej mapy o diaľniciach predchádzal podrobný monitoring tendrov na výstavbu diaľnic, ako aj ich prípravy a tiež získavanie rôznych údajov. "Za dva roky, čo sme si pozerali tieto dáta, sme prišli na dve zásadné zistenia. Prvé zistenie je, že väčšina plánovaných úsekov a ich termíny dokončenia, čo sa týka prípravy, ale aj samotnej výstavby, nie sú reálne," povedal riaditeľ INEKO Peter Goliaš.

Z hľadiska spôsobu plánovania a prípravy týchto úsekov je podľa neho veľmi smutné, že väčšina termínov ich prípravy a dokončenia nezodpovedá realite. Upozornil, že výstavba väčšiny úsekov je plánovaná do roku 2027 a potom by sa mala utlmiť.

"Druhé dôležité zistenie, na ktoré sme prišli pri analýze dát je, že podľa nášho názoru NDS nemá správne nastavené priority pri výstavbe jednotlivých úsekov," pokračoval Goliaš. "Často uprednostňuje úseky, kde intenzita dopravy nie je taká naliehavá, vysoká a naopak, neuprednostňuje a zanedbáva úseky, kde naliehavosť je veľmi vysoká," uviedol šéf INEKO.
Informácie o plánovaných úsekoch
Prípravu interaktívnej mapy diaľnic zdôvodnil rozsiahlym objemom údajov a snahou objektívne informovať verejnosť o príprave výstavby plánovaných úsekov.

"Myslíme si, že takýmto prehľadným spôsobom, keď zobrazíme dáta o úsekoch, tak sa nám podarí prispieť k vyvolaniu verejnej diskusie o tom, ako máme plánovať prípravu výstavby jednotlivých úsekov a ako má verejnosť získať objektívne informácie o tom, kedy môže naozaj čakať reálne dokončenie týchto úsekov," povedal riaditeľ INEKO Peter Goliaš.

Verejná diskusia o tom je podľa neho veľmi skreslená, ľudia nedostávajú správne informácie a vyvolávajú sa nereálne očakávania o dokončení konkrétnych úsekov. "Vo väčšine prípadov sú tie očakávania príliš optimistické, realita bude oveľa horšia," dodal.
Reakcia ministerstva dopravy a výstavby
Ministerstvo dopravy a výstavby SR v reakcii uviedlo, že NDS na svojom webe transparentne informuje o aktuálnom stave prípravy každého jedného úseku a tieto informácie pravidelne aktualizuje. Skutočný termín výstavby však závisí od viacerých faktorov a procesov, preto nie je dopredu uvedený, aby nebol nesprávne interpretovaný.

"Avšak rovnako ako v minulosti je schopná (NDS) poskytnúť teoretický termín výstavby v prípade, ak mala neobmedzené zdroje a tento úsek by bol zaradený ako top priorita. Tieto dátumy sa vždy zo strany ministerstva komunikovali ako prvé technicky možné realizovateľné a nikdy neboli prezentované ako oficiálny plán výstavby," informoval odbor komunikácie ministerstva dopravy a výstavby. Tieto termíny podľa rezortu dostal aj analytik INEKO Ján Kovalčík a presne v tomto duchu boli všetky informácie zverejňované aj v čase, kedy pôsobil na ministerstve dopravy.

"Štát svoje priority stanovil úplne jasne v programovom vyhlásení vlády. Ide v prvom rade o dobudovanie diaľnice D1 a D3 a kritických úsekov na rýchlostných cestách R4 a R2," uviedol rezort dopravy. "Tiež treba zdôrazniť, že vzhľadom na čas potrebný na prípravu jednotlivých úsekov sú niektoré z týchto priority takto definované už od času, kedy pán Kovalčík tieto priority pomáhal definovať," uzavrelo ministerstvo.

Viac k témam: diaľnice, INEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy, NDS Národná diaľničná spoločnosť, výstavba diaľnicZdroj: Webnoviny.sk - Termíny výstavby plánovaných úsekov diaľnic nie sú reálne, tvrdí inštitút INEKO © SITA Všetky práva vyhradené.




 
 
Sdílení a tisk
   
 
Reklama