Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s našim používaním súborov cookie. Ďalšie informácie

Autom na lyže do zahraničia: na čo všetko sa pripraviť

Finance.sk

Pri ceste na hory za hranice slovenskí motoristi zväčša nemusia robiť žiadnu špeciálnu prípravu. Bez zimných pneumatík ale nejazdite, aj keď nie sú povinné. Odporúča sa len pribaliť navyše snehové reťaze.

 
Reklama

Blíži sa hlavná lyžiarska sezóna a tisíce Slovákov opäť vyrazia autom za hranice, najčastejšie do alpských krajín za lyžovaním. Hoci základné pravidlá prevádzky sú všade takmer rovnaké a ani povinná výbava áut sa dramaticky nelíši, nájde sa niekoľko zvláštností, s ktorými je dobré počítať a nekomplikovať si dovolenku zbytočnými pokutami. Ako asi tušíte, polícia je tiež všade rovnaká. A taký slovenský turista s neschopnosťou porozumieť poriadne taliansky alebo nemecky je ideálny cieľ.

V nasledujúcom zozname najnavštevovanejších lyžiarskych destinácií chceme poukázať na najdôležitejšie zvláštnosti v predpisoch, povinnej výbave a tiež zvyklostiach v prevádzke. Priblížime si ďalšie špecifiká, napríklad rôzne poplatky a ďalšie miestne obmedzenia, s ktorými sa u nás zvyčajne nestretávame.

Nemecko: Pozor na zóny aj na tankovanie

Za diaľnice sa v Nemecku zatiaľ neplatí, ale ak sa napríklad chcete ísť pozrieť do väčšieho mesta na vianočné trhy, môže sa stať, že vojdete do nízkoemisnej zóny. Potom musíte mať na aute plaketu, ktorá vyznačuje emisnú triedu vášho vozidla. Pokiaľ ju nemáte, pozerá sa na vaše auto ako na také, ktoré do nízkoemisnej zóny vojsť nesmie, aj keby ste mali napríklad hybrid. Plaketa stojí 10 eur a vystavia vám ju na STK po predložení technického preukazu.

V Nemecku nie sú zimné pneumatiky povinné, rovnako ako celodenné svietenie. Pneumatiky M + S musíte mať len vtedy, ak je na vozovke sneh. Do horských destinácií ich ale rozhodne odporúčame. Už z toho dôvodu, že za spôsobenie prekážky prevádzky autom z nedbanlivosti hrozí pokuta vedľa samotnej sankcie za jazdu na neschválených pneumatikách. V Nemecku môžete dostať pokutu aj za to, keď vám dôjde benzín. Myslite na to, že sieť čerpacích staníc je na nemeckých diaľniciach pomerne riedka a napríklad v horách len tak nedotankujete. Menšie čerpacie stanice tiež mávajú večer alebo počas sviatkov zatvorené. Pribaľte aj reťaze, pretože ich použitie môže byť prikázané dopravnou značkou. S reťazami smiete ísť maximálne 50 km/h. A ešte jedna drobnosť: v Nemecku je zakázané bezdôvodné státie auta so zapnutým motorom.

Rakúsko: Strážte si rýchlosť a lyže vozte na streche

V Rakúsku tiež podmieňujú zimné pneumatiky snehom alebo ľadom na vozovke, ale opäť ich odporúčame. Idete predsa do hôr... Do Rakúska tiež potrebujete diaľničnú známku, desaťdňová stojí 8,50 eur. Ešte musíte počítať s tým, že na vybraných úsekoch sa musí platiť zvláštne mýto, najmä za použitia niektorých tunelov. Pozor, v Rakúsku môžu byť úseky niektorých horských ciest v zime úplne uzavreté. Denné svietenie nie je povinné.

V Rakúsku pozor na rýchlosť, na mnohých miestach je v noci na diaľniciach znížená rýchlosť na 110 km/h a obľúbené je aj dlhodobé znižovanie rýchlosti na 100 alebo 80 km/h, zdanlivo úplne bezdôvodne. Príliš veľkú toleranciu v Rakúsku nečakajte, pokuty chodia aj za malé prekročenie rýchlosti. Mesto Graz potom má plošné obmedzenie na 30 km/h a vo väčšine obcí je zakázané trúbiť.

V Rakúsku sa môžete stretnúť aj s tým, že polícia bude kontrolovať, či máte dobre uložený a zabezpečený náklad. V zime sa to typicky týka väčšieho športového vybavenia, ako sú lyže alebo snowboard. Počítajte s tým, že za voľne pohodené lyže na zadných sedačkách dostanete pokutu minimálne 35 eur! Lyžiarske vybavenie preto odporúčame umiestniť do skivaku medzi sedadlami, do batožinového priestoru alebo do strešného boxu.

Súvisiace články: 

Slovinsko: V hmle nanajvýš päťdesiatkou

V Slovinsku musíte mať diaľničnú známku, sedemdňová stojí 15 eur. Ak má vaše vozidlo nad prednou nápravou výšku cez 1,3 metra (to sa môže týkať niektorých dodávok), potrebujete sedemdňovú známku za 40 eur. V Slovinsku sa platí aj za niektoré úseky mimoriadne mýto, príkladom môže byť hraničný tunel medzi Slovinskom a Rakúskom.

Ak by ste mali v Slovinsku poruchu a auto tiahli na lane, musí byť za zadným oknom ťahaného auta umiestnený výstražný trojuholník a jeden musí byť tiež vpredu v ťažnom vozidle. V Slovinsku je povinné celodenné svietenie a tiež pozor na hmly. Pri dohľadnosti do 50 m smiete ísť len 50 km/h, a to aj na diaľnici.

Taliansko: Povolená rýchlosť podľa veku

Zimné pneumatiky opäť musíte mať len vtedy, ak je na vozovke sneh, ale niektoré lokality môžu dopravnou značkou použitie zimných pneumatík a reťazí prikázať. Odporúčame svietiť celý deň, ale pozor na hmlovky, tie možno použiť naozaj len pri zníženej viditeľnosti pod 50 m. Ak je na ceste hmla s dohľadnosťou pod 100 m, smiete ísť len 50 km/h, aj na diaľnici. Za diaľnicu sa v Taliansku platí formou mýta. V prepočte vychádza cena približne na 1 euro za kilometer. V Taliansku je tiež veľmi drahý benzín a nafta. Liter benzínu stojí aktuálne skoro 1,70, diesel necelých 1,60. Za liter LPG dáte v Taliansku asi 0,66 eur.

V Taliansku tiež platia obmedzenia pre začínajúcich vodičov. Kto nemá 21 rokov alebo nemá vodičák aspoň tri roky, smie ísť na diaľnici len 110 km/h a netoleruje sa u neho alkohol. Inak Taliansko toleruje 0,05%. Ešte pozor na nastavenie navigácie. V Taliansku nesmiete mať radarový detektor, a to ani vo forme bodov záujmu na navigáciu. Táto funkcia musí byť vypnutá.

Francúzsko: Vesta musí byť po ruke

Použitie zimných pneumatík a reťazí môže byť prikázané príslušnou značkou. Za diaľnice sa vo Francúzsku platí mýto, rovnako tak aj za niektoré úseky tunelov. Denné svietenie je odporúčané, ale pozor na obmedzenie rýchlosti. Za hmly s dohľadnosťou pod 50 m sa smie jazdiť maximálne 50 km/h. Vodič s praxou kratšou ako dva roky smie jazdiť na diaľnici len 110 km/h a mimo obce len 80 km/h.

Vo Francúzsku tiež musíte mať v dosahu reflexnú vestu, nesmie byť tu niekde dole pod nákladom v kufri. Pozor na umiestnenie navigácie na čelnom okne alebo vo výhľade vodiča, cudzincom za to dávajú radi pokuty. Pritom sa predpis týka len "zariadenia pre prehrávanie videa". Ale to možno použiť prakticky na čokoľvek.

Švajčiarsko: Státie mimo obce len so svetlami

Rovnako ako vo Francúzsku musíte mať výbavu v dosahu vodiča, ale tu to platí pre trojuholník. Vo Švajčiarsku tiež potrebujete celoročnú diaľničnú známku, s kratšou platnosťou ju nevedú. Platí sa aj za niektoré tunely a úseky zvláštne mýto. Pozor aj na malé prekročenie povolenej rýchlosti a nedodržiavanie bezpečného odstupu. Zaujímavé je, že Švajčiarsko ako horská krajina nenariaďuje povinné zimné pneumatiky ani povinné celodenné svietenie. Vo Švajčiarsku môže byť značkou prikázané použitie snehových reťazí. Ak necháte auto stáť na neverejných miestach mimo obce, musíte nechať rozsvietené obrysové svetlá.

Švajčiari rovnako ako Taliani nemôžu používať radarové datektory ani formou bodov záujmu v navigácii. Zaujímavé je, že vo Švajčiarsku je odporúčané ani netelefonovať s hands-free. Pretože sú vo Švajčiarsku pomerne úzke horské cesty, platia tu osobitné predpisy. Prednosť má vždy ten vodič, ktorý premáva hore. Keď teda schádzate z kopca, musíte pustiť autá idúce nahor, ak sa nemôžete bezpečne vyhnúť. Na niektorých cestách môže byť v určitej dobe dovolená iba jednosmerná prevádzka. Sledujte teda starostlivo značenie.

V skratke sa dá povedať, že ak chcete mať v zahraničí od polície pokoj, potrebujete úplnú povinnú výbavu ako u nás, zimné pneumatiky so zodpovedajúcim dezénom (minimálne 4 mm) na všetkých kolesách a sadu schválených snehových reťazí. A nevozte navigáciu na čelnom okne.

 
 
Sdílení a tisk
   
 
Reklama