E-shopy už nemôžu trestať zákazníkov za to, že sú z inej krajiny

15.12.2017 | Roland Regely, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Vyjednávači Európskeho parlamentu, Rady EÚ a Európskej komisie dosiahli dohodu o geoblokácii, čiže odbúravaní obchodných bariér v internetovom obchode s tovarom a službami v Európskej únii.


E-shopy by už nemali rozlišovať zákazníkov podľa toho, či sú zo Slovenska, Nemecka, alebo napríklad z Veľkej Británie. Tovar, ktorý majú na stránkach, by mali rovnako predať všetkým a nediskriminovať ich podľa toho, odkiaľ sú.

Počíta s tým nová smernica, ktorú minulý týždeň schválili zástupcovia najvyšších európskych inštitúcií - parlamentu, Rady a Európskej komisie. Nové pravidlá by mali platiť od konca roka 2018.

Aj Slovensko prispelo k zmene

Novembrová medziinštitucionálna dohoda nasleduje takmer rok potom, ako sa slovenskému predsedníctvu v Rade EÚ koncom novembra 2016 podarilo zabezpečiť všeobecnú dohodu členských štátov Únie pre geoblokáciu. Slovensko tak pomohlo presadiť návrh exekutívy EÚ, ktorá vlani v máji predložila balík opatrení v prospech európskych spotrebiteľov.

Ide o opatrenia, ktoré umožnia spoločnostiam a občanom kupovať a predávať výrobky a služby cez internet bez geografického blokovania, takzvanej geoblokácie. Nové nariadenie nadobudne účinnosť koncom roka 2018.

Úspech rokovaní vyjednávacích tímov v praxi znamená, že firmy už nebudú môcť brániť zákazníkom pri návšteve ich webových stránok alebo pri nakupovaní len preto, že majú bydlisko v inom členskom štáte EÚ.

Eshop - zahraničie

Kedy a za akých podmienok možno vrátiť tovar z e-shopu? Pozrite si náš praktický článok

Čo všetko sa zmení

Niektoré e-shopy v súčasnosti blokujú zákazníkov z určitých krajín. Napríklad im vôbec neumožňujú, aby si tovar na ich stránkach kúpili.

Robia aj to, že ak chce zákazník nakúpiť na českej stránke a tá má povedzme slovenskú verziu, tak ho bez jeho súhlasu presmerujú.

Prípadne chcú, aby človek zaplatil platobnou kartou, ktorá je vydaná v inej krajine. Všetko sú to podmienky, ktoré ľudí z určitých krajín môžu obmedzovať.

Po novom e-shopy budú musieť zabezpečiť, aby si ktokoľvek z Európskej únie mohol ich tovar kúpiť.

Neznamená to, že e-shopy automaticky budú musieť rozšíriť podnikanie do iných krajín, ale musia upraviť svoje obchodné podmienky tak, aby podľa krajiny nikoho nediskriminovali.

Čo garantuje nová dohoda

Občania budú mať širšiu a lacnejšiu online ponuku a budú môcť nakupovať tovar cez internet, prenajímať si auto alebo si kúpiť lístok na koncert v zahraničí za rovnakých podmienok, ako keby boli doma.

Pre podniky to zas znamená viac právnej istoty, odpadne potreba ovládať legislatívu všetkých členských štátov, a viac možností pre cezhraničné podnikanie a širšiu zákaznícku základňu.

Dohoda o geoblokácii neohrozí konkurencieschopnosť podnikov, lebo nové pravidlá nezaväzujú spoločnosti, aby zaručili rovnakú cenu všade. Pod platnosť tejto legislatívy však nespadá audiovizuálny materiál, napríklad televízne seriály, e-knihy, hudba či online hry.

Kde ľudia nakupujú vianočné darčeky viac - v e-shope či kamennej predajni? Pozrite si výsledky novembrového prieskumu

Zroj foto: shutterstock



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 0
Hlasované: 0 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.