Ako vydať knihu II. – Cez vydavateľstvo

22.01.2018 | Miroslav Homola, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


V prvej časti ako vydať knihu sme sa venovali tomu, ako to urobiť na vlastnú päsť. V druhej časti si povieme, ako dostať knihu na svetlo sveta cez vydavateľský dom. Tentokrát nám poradila slovenská autorka fenomenálnej knižnej trilógie Vladimíra Šebová.

Dopíšte knihu

Mnoho ľudí ešte ani nemá dopísanú knihu a už rozmýšľa nad jej vydaním. To je ale veľká chyba. Najprv svoj rukopis dopíšte tak, aby ste s ním boli spokojný a veľký pozor si treba dať aj na pravopisné a gramatické chyby. Ak ste aj napísali fenomenálne dielo, žiadny vydavateľský dom ho nevydá, ak tam bude nespočetné množstvo chýb.

Vydavateľstvá síce majú svojich jazykových korektorov, ale určite bude vhodnejšie, ak im príde váš rukopis už opravený. Ak sa bojíte, že by ste text nezbavili chýb svojpomocne, existujú špecializované firmy, ktoré robia jazykovú korektúru textov. Toto je finančná položka, ktorú si autor musí zabezpečiť sám.

Ako získať vydavateľstvo

Keď už je rukopis dopísaný a upravený jazykovou korektúrou, je čas ho poslať do sveta vydavateľstiev.

„V zásade autor oslovuje vydavateľstvá, ponúka im svoj rukopis a snaží sa dohodnúť podmienky výhodné pre obe strany. Na webových stránkach vydavateľstiev je možné si nájsť kontakty a kontaktovať tak oprávnené osoby. Autor takisto môže poslať vytlačený rukopis so sprievodným listom do vydavateľstva. Cieľom autora v tomto kroku je zaujať vydavateľstvo, začať s ním komunikovať o podmienkach predaja práv,“ objasnila spisovateľka, Vladimíra Šebová.

Je dobré poznať vydavateľstvá a ich zameranie. Postupne poslať svoj rukopis každému, kto by ho teoreticky mohol vydať. Treba však rátať aj s tým, že vydavateľstvá každý deň dostávajú desiatky rukopisov. Preto musíte byť trpezlivý a čakať, kým sa vydavateľstvo vyjadrí, prípadne vám pošle pozvanie na stretnutie. Avšak, môže sa stať aj to, že odpoveď nikdy nedostanete alebo vašu knihu odmietnu.

Dôvody na odmietnutie rukopisu môžu byť rôzne. Najčastejším z nich je to, že obsah jednoducho nie je dobrý. Inokedy sa zase kniha nehodí do redakčného plánu, zamerania vydavateľstva alebo im nedávno vyšla kniha podobného obsahu. Netreba sa však vzdávať, ale skúšať to aj naďalej.

Ako vydať knihu cez vydavateľstvo

Predaj práv a zmluvné podmienky

Získaním vydavateľstva sa všetko ešte len začína. Je potrebné si dohodnúť podmienky vydania, zmluvu a samozrejme honorár. Ale aké sú výhodné podmienky?

„Záleží od jednotlivých diel a od cieľov autora a vydavateľa. Sú autori, ktorí jednoducho chcú mať knihu vydanú a nezáleží im na podmienkach. Osobne si nie som istá, či je toto ten najšťastnejší prístup, nakoľko takíto autori po vydaní odmietajú s knihou ďalej pracovať. Každý autor by si mal uvedomiť, že vydavateľstvo mu vydaním jeho knihy nerobí žiadnu láskavosť. Pre vydavateľstvo je kniha biznis. Vydavateľstvo poskytuje pre vydanie knihy nemalé finančné prostriedky, preto by sa autor sám mal usilovať o predaj. To možno docieliť propagovaním svojho diela,“ povedala autorka.

Pri spolupráci s vydavateľstvom predávate aj práva na svoje dielo. Podmienky sa odlišujú od diela k dielu. Samozrejmosťou je, že za predaj týchto práv dostávate autorský honorár.

„Mnoho ľudí má predstavu, že ako autorský honorár dostanú tisícky eur. Platí to – ale nie na Slovensku. U nás sa bavíme pri začínajúcich autoroch o stovkách eur, pri autoroch, ktorí už majú za sebou nejaké úspechy suma za autorský honorár môže prekročiť tisícku. Zdá sa vám to málo? Treba prihliadať na veľkosť trhu, ktorý je u nás jednoducho malý,“ tvrdí Vladimíra Šebová.

Okrem autorského honoráru môže autor zarobiť aj na percentách z predaja. Ich výška tiež nie je astronomická a záleží aj na dohode s vydavateľstvom. Väčšinou sa to pohybuje v rozmedzí od 2 % do 10 % z veľkoobchodnej ceny.
S knihou treba pracovať aj po publikovaní knihy, aj keď je to cez vydavateľstvo. To vám síce zabezpečí nejaký ten marketing, ale je to len nepatrná reklama. Práve marketing hrá v úspešnosti knihy veľkú úlohu.  

„Autor by mal mať svoju oficiálnu webovú stránku, prostredníctvom ktorej sa s ním môžu čitatelia skontaktovať. Mal by si viesť sociálne siete, mailovú databázu, pracovať s e-mail marketingom. Robí to v prvom rade pre čitateľov. V 21. storočí je priam nevyhnutnosťou, aby si autor sám robil vlastné promo,“ dodala k marketingu.

Výhody a nevýhody vydavateľstva

Výhody:

  • žiadna alebo len nepatrná investícia
  • marketingová podpora od vydavateľstva
  • autor nemá žiadne povinnosti so sadzbou, tlačou a inými výrobnými procesmi
  • vydať knihu pod hlavičkou vydavateľstva zaručuje knihe istý kredit a je verejnosťou lepšie vnímaná

Nevýhody:

  • predať práva vydavateľstvu nie je jednoduché
  • vydavateľstvo môže mať k rukopisu pripomineky a návrhy na prerobenie
  • niekedy sú zmluvy postavené zle a autorovi právne zaväzujú ruky
  • nižší finančný výnos z predaja

Vladimíra Šebová

Vladimíra Šebová má za sebou už nejeden úspech. Pre niekoho je to možno ešte neznáme meno, ale táto autorka si pomaly kliesni cestu medzi spisovateľskú špičku na Slovensku. V roku 2016 napísala 1. časť knižnej trilógie s názvom Insomnia. Postupne zverejňovala kapitoly na svoj web, kde mal príbeh dobrú odozvu. Vydala e-book a svoj rukopis poslala aj do vydavateľstva, ktoré knihu nakoniec aj vydalo. V priebehu niekoľkých týždňov sa dostala do rebríčka TOP 100 najpredávanejších kníh ma Martinus.sk. Kniha má dokonca aj svoj vlastný trailer, čo ju radí medzi fenomény slovenského trhu. Dnes je už na svete aj 2. časť trilógie s názvom Hypersomnia, v Českej republike je už preložená a predávaná prvá časť a v angličtine bude dostupná aj na Amazone. Autorka má za sebou už aj šnúru rôznych besied a pozvaní do médií. Fanúšikovia sa už môžu tešiť aj na poslednú časť trilógie, ktorá onedlho uzrie svetlo sveta.

Zdroj foto: shutterstock



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 4.5
Hlasované: 7 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.