Deň sv. Valentína: Komerčný sviatok alebo deň pre romantikov?

14.02.2018 | Miroslav Homola, Finance.sk
Sviatky


Blíži sa ďalší sviatok, z ktorého ľudia urobili komerčnú senzáciu. Všade sú ružové, čokoládové alebo plyšové srdiečka, kvety a iné romantické darčeky. Kúpiť niečo svojej polovičke je samozrejmá vec a obchodníci to veľmi dobre vedia. Aká však bola podstata tohto sviatku, kým sa z neho nestal výnosný biznis?

Ako vznikol

Dodnes sa vedú len nejasné dohady o tom, ako tento sviatok vznikol. Každopádne sa na jeho pôvod viaže legenda, ktorá hovorí o pohanskom kňazovi menom Valentín. Bol obrátený na kresťanskú vieru a žil v Ríme, údajne v 3. storočí nášho letopočtu. Cisár Claudio v tom čase vydal dekrét, ktorý zakazoval rímskym vojakom uzavrieť manželstvo. Tvrdil, že manželské radovánky by mohli spôsobiť rozptýlenie a vojaci by si neplnili svoje vojenské povinnosti.

Valentín aj napriek zákazu, zamilované páry sobášil. Avšak, onedlho to cisár zistil, uväznilo ho a odsúdil na smrť. Pred vykonaním tohto rozsudku napísal Valentín zamilovaný list dcére väzenského dozorcu, do ktorej bol údajne zaľúbený. Popravili ho 14. februára v roku 296 nášho letopočtu. Pápež Gelasius ustanovil deň smrti sv. Valentína za pamätný deň. Na jeho počesť sa stal 14. február dňom zaľúbených a sv. Valentín sa stal patrónom zaľúbených párov. 

Existujú aj iné legendy o zrode tohto sviatku, v závislosti od krajiny a jej kultúry.

Valentín vo svete

Na Slovensku ho ľudia vnímajú ako komerčný sviatok, napriek tomu ho oslavujú dve tretiny Slovákov. Tí ostatní ho jednoducho ignorujú. Dosť veľkou raritou je napríklad Japonsko, kde dievčatá dávajú chlapcom mliečnu čokoládu. Muži, ktorí dostali takúto sladkú pozornosť môžu presne za mesiac toto gesto opätovať. Takže 14. marca dávajú dievčatám, ktoré ich obdarovali bielu čokoládu.

V Brazílii sa oslavuje deň zaľúbených až 12. júna.  Vychádza to na deň pred sviatkom sv. Antona, ktorý je podľa ich tradícií patrónom manželov. Nevydaté a slobodné ženy vtedy chodia so soškou sv. Antona, ktorému prezradia svoju túžbu k vydaju.

Kedy je Valentín 2018

V Anglicku sa napríklad hovorí, že 14. februára si vtáci volia svojich partnerov. U ich škótskych susedov je zase každý rok usporiadaný festival, ktorý je venovaný tomuto sviatku. Mladý ľudia si tam losujú svojho Valentína alebo Valentínku, s ktorou potom musia tancovať celý večer.

V našich zemepisných končinách je Deň sv. Valentína 14. februára a tento rok bude práve v stredu. V ten istý deň ho oslavujú aj v Taliansku, Portugalsku, USA, Kanade, Austrálií, Španielsku, Francúzku a ďalších štátoch.

Komerčný sviatok

Do väčšiny krajín Európy prišiel sviatok sv. Valentína v 90. rokoch 20. storočia. Od tej doby sa z neho stal lukratívny sezónny biznis. Iniciatívy sa chytili podnikatelia, predajcovia, výrobcovia sladkostí, kvetinárstva aj malé a veľké obchodné reťazce. Už niekoľko týždňov pred Valentínom  sú všade symboly tohto dňa. Medzi najčastejšie darčeky, ktoré kupujú muži patria kvety, parfum, spodné prádlo alebo šperky.

Ženské polovičky zase najčastejšie kupujú sladkosti, víno alebo spravia chutnú večeru. Mnoho mužov dokonca považuje tento deň, za najvhodnejší pre žiadosť o ruku. Na celkom svete sa tak počas Valentína uskutoční bezmála zhruba 220 000 žiadostí o ruku.

O tom, že je to lukratívny biznis svedčí aj počet predaných bonboniér len počas Valentína, ktorý presahuje 35 miliónov kusov.

Meno patróna zaľúbencov môžeme nájsť aj v názvoch obcí a miest. Vo Francúzku existuje obec s názvom Saint Valentin, kde tento sviatok začali oslavovať v roku 1965. V rámci tohto dňa obec dokonca ponúka aj atrakcie, ako napríklad záhradu zaľúbených, strom želaní, butiky so suvenírmi a limitovanú edíciu poštovej známky. U našich rakúskych susedov je zase obec s názvom Sankt Valentin, v Taliansku môžete nájsť mestečko San Valentino.

Slovenský Červený kríž

Niektoré krajiny tento deň využili aj na pomoc druhým. Slovenský Červený kríž v spolupráci s Národnou transfúznou službou každý rok organizuje akciu, ktorá sa volá Valentínska kvapka krvi. Tento rok sa bude konať od 12.2 do 16.3 a je spojená aj s mobilným odberom krvi v mestách a obciach, prípadne aj s náborovými workshopmi. Cieľom tejto kampane je prilákať mladých ľudí k darcovstvu krvi.

Zdroj foto: shutterstock

 



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 4.5
Hlasované: 11 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.