Zmena trvalého pobytu: kde všade je potrebné nahlásiť novú adresu?

17.05.2021 | Roland Regely, Finance.sk
Hypotéky - spravodajstvo


Po zmene adresy trvalého pobytu, ktorú ste povinní hlásiť v príslušnej ohlasovni podľa nového miesta pobytu si musíte splniť aj niekoľko ďalších ohlasovacích povinností.


 

Tak a je to. Konečne ste sa presťahovali do nového. Vybalením vecí zo škatúľ sa však vaše povinnosti nekončia. Ak ste sa rozhodli zmeniť aj trvalý pobyt a nezostať napríklad prihlásený u rodičov, čaká vás celkom slušné behanie po úradoch. Nižšie nájdete stručný návod, čo všetko musíte obehať.

Prvá zastávka: mestský resp. obecný úrad

Ak ste sa už presťahovali, mali by ste sa popozerať aj po tom, kde sa nachádza príslušný obecný resp. mestský úrad. To znamená, že keď ste kúpili nehnuteľnosť v bratislavskej Petržalke, vašou povinnosťou je navštíviť mestský úrad v Petržalke. Ten vykoná odhlášku z pôvodného trvalého bydliska a prihlášku na novú adresu - nemusíte teda chodiť na mestský úrad do vášho predošlého bydliska. Výhodou je, že ak sa napríklad sťahuje celá rodina, túto prvú zastávku môže absolvovať aj jedna osoba a tá vybaví potvrdenie o trvalom pobyte pre všetkých. Dôležité je, aby táto osoba mala platné doklady všetkých členov rodiny. Ohlasuje sa nová adresa, začiatok a skončenie pobytu. Tento úkon je bezplatný. 

Zoznam dokladov potrebných pre vybavenie prehlásenia

  • Občiansky preukaz
  • Rodný list dieťaťa do 15 rokov, občiansky preukaz dieťaťa od 15 rokov
  • Ak vlastníte nehnuteľnosť, budete musieť priniesť aj list vlastníctva z katastrálneho úradu, ten však nesmie byť starší ako 3 mesiace
  • Ak nevlastníte nehnuteľnosť, čiže sa sťahujete napríklad do podnájmu, budete potrebovať notársky overený písomný súhlas všetkých vlastníkov a to nie je všetko - potrebujete predložiť aj nájomnú zmluvu - inak vám potvrdenie nevybavia
  • Ak ste nejaký čas žili za hranicami Slovenska, budete potrebovať pas a osvedčenie o štátnom občianstve - nesmie byť staršie ako polroka, resp. 6 mesiacov
  • Ak ste sa od poslednej zmeny pobytu oženili, vydali, prípadne rozviedli (zmenili ste rodinný stav), budete potrebovať predložiť aj sobášny list, alebo rozsudok o rozvode

Potvrdenie o zmene pobytu noste so sebou

Potvrdenie o vyššie uvedenej zmene pobytu dostanete na počkanie. Toto potvrdenie noste stále pri sebe, budete ho totiž potrebovať na zápis do nasledujúcich inštitúcií. 

Máte elektronicky občiansky preukaz? Dá sa to aj jednoduchšie

Podanie prihlásenia alebo odhlásenia na trvalý pobyt, prípadne vyžiadania si potvrdenia o pobyte je možné už uskutočniť aj elektronicky. Momentálne sú prostredníctvom portálu ministerstva vnútra dostupné viaceré elektronické služby:

  • Podanie prihlásenia na trvalý pobyt - túto službu môžete využiť v prípade, že službu prihlásenia podávate sám za seba alebo za členov svojej rodiny (iba celá rodina spolu) a robíte úkon nad nehnuteľnosťou, ktorej ste vlastníkom alebo spoluvlastníkom.
  • Podanie prihlásenia inej osoby na trvalý pobyt - službu využijete v prípade, že konáte za inú osobu a nad nehnuteľnosťou, ktorej je alebo nie je táto osoba vlastníkom alebo spoluvlastníkom. Ak ste splnomocnení inou osobou, je potrebné mať elektronické splnomocnenie.
  • Získanie potvrdenia o trvalom pobyte - vydanie potvrdenia o trvalom pobyt za znížený poplatok 2,50 eur a jeho doručenie v listinnej alebo elektronickej forme na určenú adresu. 
  • Žiadosť o vytvorenie splnomocnenia k hláseniu pobytu - služba vám umožní vytvoriť elektronické splnomocnenie pre fyzickú osobu, ktorá bude podanie na prihlásenie na trvalý pobyt zasielať za vás.

trvaly pobyt zmena

Zdroj: Shutterstock.com

Polícia, resp. oddelenie dokladov

Keď už ste zmenili adresu, budete si automaticky musieť zmeniť aj svoje doklady. To platí najmä o najdôležitejšom doklade každého občana SR - občianskom preukazu. Na príslušnom oddelení Polície SR, resp. dokladov vybavíte nový občiansky preukaz. Nedávajte si však na čas a vybavte si nový občiansky, podľa možnosti, čím skôr. Zákonná lehota je jeden mesiac, resp. 30 dní od prihlásenia novej adresy trvalého pobytu.

K zmene resp. k novému občianskemu preukazu budete potrebovať svoj starý občiansky preukaz a vyššie spomínané potvrdenie o zmene trvalého pobytu. Vydanie nového občianskeho preukazu z dôvodu zmeny alebo zápisu nových údajov vás bude stáť 4,50 eur. Ďalej to už nemusíte riešiť, počkáte si na SMS, že vaša žiadosť o občiansky preukaz bola vybavená a už si len prídete pre svoj nový doklad. Udeje sa tak najneskôr do tridsiatich dní od žiadosti.

Máte auto? Aj tu vás čakajú papierovačky

Ak vlastníte auto, na oddelení dokladov resp. v Klientskom centre sa ešte chvíľu zdržíte. Tu opäť skutočne nie je na čo čakať, pretože zákonná lehota na nahlásenie zmeny je len 15 dní. Prehlásenie vozidla v rámci okresu vás prípraví o 4,50 eur, ak sa sťahujete do iného okresu, platí pre vás aj povinnosť vybaviť si nové evidenčné čísla s poplatkom 16,50 eur.

Nový vodičský preukaz vybavovať nemusíte, jeho sa zmena trvalého bydliska netýka. Čo však musíte zabezpečiť je nový technický preukaz. Tu už však predkladáte nový občiansky preukaz, spolu s malým a veľkým techničákom a dokladom o uzavretí PZP. Dôležité upozorniť, že akúkoľvek zmenu v rámci vášho motorového vozidla ste povinný nahlásiť aj v poisťovni, v ktorej máte uzatvorené povinné zmluvné poistenie, prípadne havarijnú poistku.

Do zdravotnej poisťovne už viac nemusíte

V minulosti by vaše kroky mali ihneď viesť do zdravotnej a Sociálnej poisťovne. Po novom už musíte len do sociálky, zdravotná poisťovňa zmenu získa v systéme automaticky, ak ste občanom Slovenskej republiky.

Pracujete ako zamestnanec? Máte pracovnú zmluvu? V takom prípade potrebujete nahlásiť zmenu trvalého pobytu aj u zamestnávateľa. Má to však výhodu, zamestnávateľ totiž za vás nahlási zmenu do Sociálnej poisťovne - no podklady mu k tejto zmene dodajte čím skôr - na zmenu má podľa zákona len 8 dní. 

Ak ste podnikateľ, SZČO, poberateľ sociálnych dávok, dobrovoľne poistená osoba, alebo ste na materskej dovolenke - týka sa vás to tiež. Zmenu trvalého bydliska bezodkladne nahláste Sociálnej poisťovni.

Zmenu treba nahlásiť aj v banke

Ak si otvárate bankový účet, v zmluve máte uvedené, že akúkoľvek zmenu vášho stavu či bydliska je potrebné nahlásiť finančnej inštitúcii. Aj preto návštevu banky neodkladajte a vybavte ju čím skôr. Zmenu nahlásite už s novým občianskym preukazom, ktorý bude slúžiť pre overenie informácií. Ak tak neurobíte, banka môže mať problém pri akomkoľvek osobnom kontakte s vami a čaká vás to dodatočne.

Nasleduje mobilný operátor, elektrina či plyn

Zmenu trvalej adresy nahláste aj mobilným operátorom, či iným poskytovateľom služieb, s ktorými máte uzatvorenú zmluvu o poskytovaní služieb. K zmene opäť postačí váš nový občiansky preukaz. Naša skúsenosť hovorí, že mobilný operátor vyžaduje osobnú návštevu pobočky, pri poskytovateľoch elektrickej energie či plynu stačí poslať e-mail so scanom občianskeho preukazu, prípadne sa prihlásiť do webového rozhrania dodávateľa.

Posledná cesta vedie na kataster

Ak vlastníte nehnuteľnosť, čaká vás ešte jedna tortúra. Do mesiaca, resp. 30 dní potrebujete nahlásiť zmenu aj na odbor katastra Okresného úradu, kde ste vlastníkom nehnuteľnosti. Budete k tomu potrebovať tlačivo “Žiadosť o vyznačenie zmeny trvalého pobytu”, ktoré spolu s kópiou občianskeho preukazu, potvrdení o zmene trvalého bydliska, a listom vlastníctva odovzdáte osobne alebo pošlete poštou.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 4.5
Hlasované: 126 krát 5 0.5


Články zo sekcie: Hypotéky - spravodajstvo