Ako vybaviť zaručený elektronický podpis

20.02.2018 | Roland Regely, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Máte nový občiansky preukaz s čipom a chcete začať vybavovať úradné záležitosti z pohodlia domova? Ešte vám chýba elektronický podpis.


Dnes už elektronicky vybavíte rôzne podania na daňový úrad, colnú správu, obchodný register, kataster či súdy. Niektoré dokonca vyžadujú a prijímajú už určité typy podania len elektronickou formou. Pri iných si ušetríte napr. cestovanie alebo zaujímavé čiastky na poplatkoch. Čo k tomu potrebujete?

V prvom rade potrebujete mať občiansky preukaz s čipom

Ak ešte stále máte platný občiansky preukaz bez elektronického čipu, no radi by ste využívali elektronické služby, ktoré si platíte aj zo svojich daní, môžete si vybaviť občiansky preukaz s čipom za poplatok 4,50 eura. O nový občiansky preukaz s čipom možno požiadať aj 180 dní pred ukončením platnosti starého, v takom prípade ho dostanete bezplatne.

Žiadosť sa podáva na príslušnom oddelení dokladov odboru poriadkovej polície Okresného riaditeľstva Policajného zboru. Po novom už môžete o preukaz požiadať kdekoľvek, nielen v mieste trvalého bydliska. Lehota na vyhotovenie nového občianskeho preukazu je tridsať dní. Ak chcete mať nový občiansky preukaz vydaný do dvoch pracovných dní, pripravte si navyše 20 eur. Existuje aj možnosť dať si občiansky preukaz zaslať na ľubovoľnú adresu na území Slovenska za poplatok 3 eurá.

elektronicky podpis

Pozor, čip je potrebné aktivovať

Prvú úlohu ste zvládli, a teraz ešte potrebujete aktivovať čip na občianskom preukaze. Už pri žiadosti o občiansky preukaz musíte uviesť, že si chcete aktivovať elektronický čip. Trvá to len niekoľko minút, no je dobré sa pripraviť – premyslite si číselnú kombináciu, ktorou sa budete prihlasovať.

Pri preberaní preukazu totiž musíte zadať bezpečnostný osobný (šesťmiestny) kód BOK. BOK je akýmsi základným heslom k vášmu občianskemu preukazu – niečo ako PIN kód na telefóne. Ním sa prihlasujete do systému. Je možné ho kedykoľvek zmeniť na oddelení dokladov alebo prostredníctvom aplikácie určenej pre elektronické občianske preukazy. 

Užitočné info: Bezpečnostný osobný kód sa zablokuje po piatom nesprávnom zadaní. Odblokovať ho je možné až na pracovisku oddelení dokladov okresného riaditeľstva Policajného zboru.

Do tretice elektronický podpis

Ak ste si mysleli, že čip a občiansky preukaz stačia k tomu, aby ste začali vybavovať úradné záležitosti z pohodlia domova, mýlite sa. Potrebujete mať takzvaný kvalifikovaný (zaručený) elektronický podpis. Pri výdaji preukazu s čipom môžete požiadať aj o aktiváciu certifikátov na tvorbu zaručeného elektronického podpisu.

Zaručený elektronický podpis (ZEP) si tiež vyžaduje šesťmiestny PIN-kód, prípadne aj osemmiestny PUK-kód. Tento certifikát má platnosť päť rokov plus jeden mesiac. Tridsať dní pred skončením platnosti prvého kvalifikovaného certifikátu možno požiadať o vydanie nového aj prostredníctvom služby e-Governmentu na internete. Po vypršaný tejto lehoty je potrebné podať žiadosť až osobne na okresnom riaditeľstve Policajného zboru.

Na vyhotovenie ZEP musí mať občan k dispozícii:

  • elektronický dokument,
  • súkromný kľúč uložený na bezpečnom zariadení,
  • verejný kľúč patriaci k súkromnému kľúču, na ktorý bol vydaný akreditovanou certifikačnou autoritou kvalifikovaný certifikát,
  • prostriedok na vyhotovenie elektronického podpisu certifikovaný NBÚ SR.

Čo je ešte nutné mať

Myslíte si, že už máte všetko? Ešte potrebujete poslednú vec. Čítačku elektronických kariet. „Ten, kto si aktivuje čip na elektronickom občianskom preukaze, deklaruje tým svoj záujem o praktické využívanie e-služieb. Štát ho podporí tým, že mu zdarma poskytne čítačku," pripomína Alena Koišová z Tlačového odboru Kancelárie ministra vnútra.

Do počítača si musíte nainštalovať softvér na prihlasovanie (eID klient), na podpisovanie (D.Signer/XAdES) a ovládač na čítačku kariet. Softvér je dostupný v sekcii Na stiahnutie na www.slovensko.sk. Potom si musíte nainštalovať základnú prihlasovaciu aplikáciu, ovládač na čítačku kariet a 4 programy na podpisovanie dokumentov, prácu s podpísanými dokumentmi a pluginy do prehliadačov.

Čo všetko zvládnete vybaviť z domu

Občania môžu využiť e-služby z oblasti hlásenia pobytu, evidencie vozidiel, dokladov a Registra adries. Najvyužívanejšie sú praktické služby evidencie vozidiel. Môžete si cez počítač rezervovať termín na dopravnom inšpektoráte, kde vás vybavia skôr. Živnostníci si môžu ohlásiť živnosť alebo podať návrh na zápis spoločnosti do obchodného registra.

So zaručeným elektronickým podpisom sa napríklad súdne poplatky za zápis do obchodného registra znižujú na polovicu. Teda namiesto poplatku 331,50 zaplatíte len 165,75 eura.

Pri ohlasovaní živnosti je zas bezplatný každý predmet živnosti (ak ide o voľnú živnosť). Keď idete na živnostenský úrad osobne, zaplatíte 5 eur.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 3.5
Hlasované: 9 krát 5 0.5


Články zo sekcie: Ekonomika,EU - spravodajstvo



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.