Slováci chcú platiť hodinkami či kľúčenkami, bezkontaktné platby rastú

05.03.2018 | Roland Regely, Finance.sk
Banky,sporenie - spravodajstvo


Najnovší prieskum ukázal, že približne tretina Slovákov má záujem o inovatívne platby pomocou smart zariadení.


Viac ako tridsať jeden percent Slovákov má záujem platiť bezkontaktne pomocou inteligentných hodiniek, náramkov, kľúčeniek a ďalších nositeľných zariadení. Slováci sa tak dostávajú nad európsky priemer, ktorý je podľa čerstvých zistení prieskumu spoločnosti Mastercard na úrovni približne 24%, čo je viac než 175 miliónov osôb.

Mierne prevyšujeme európsky priemer

Záujem Slovákov o inovatívne spôsoby platenia prevyšuje európsky priemer aj v oblasti online bankovníctva, či už na webových stránkach, alebo v mobilnej aplikácií. Dominuje tiež záujem o elektronické peňaženky, ktorým dáva prednosť 47% Slovákov, pričom európsky priemer predstavuje 40%.

Bezkontaktné platby hrajú prím

Celkové výdavky platené v minulom roku prostredníctvom bezkontaktných kariet Mastercard a Maestro v Európe vzrástli medziročne o 145%. Obľuba bezkontaktných platieb vedie pochopiteľne k tomu, že Európania uvažujú o nových spôsoboch bezkontaktnej platby. Do roku 2020 bude podľa predpovedí spoločnosti Mastercard až 62% nositeľných zariadení obsahovať platobné funkcie.

bezkontaktne platby

Čím menej podvodov, tým viac platieb

Popri stabilnom raste množstva bezkontaktných platieb totiž postupne miznú aj prekážky a obavy, ktoré bránili ich väčšiemu rozšíreniu. V poslednom čase bol v Európe zaznamenaný zásadný pokles obáv z možného podvodu a to až o 24%, pričom najvýraznejší pokles zaznamenali Holandsko (-41%), Španielsko (-33%) a Veľká Británia (-31%).

Platby prsteňom, hodinkami či náramkom

Jednotlivé európske banky spolupracujú so spoločnosťou Mastercard na uvedení ďalšej podoby bezkontaktných platieb. ABN AMRO je jednou z prvých bánk, ktoré umožňujú bezkontaktné platby prostredníctvom nositeľných zariadení prepojených s bežným účtom a v súčasnosti v Holandsku pripravuje skúšobnú prevádzku takýchto platieb. Banka spúšťa pilotný projekt pre 500 klientov rôznych vekových kategórií, ktorí si budú môcť vyskúšať, aké to je zaplatiť bezkontaktne pomocou prsteňa, hodiniek, náramku alebo kľúčenky.

Európa má rada inovácie

„Európa stojí na čele svetového rozvoja bezkontaktných platieb a ich obrovská obľúbenosť vytvára dopyt po ešte pohodlnejších spôsoboch platenia,“ uviedol Paolo Battiston, výkonný viceprezident spoločnosti Mastercard pre digitálne platby a vývojové laboratóriá v Európe. „Dôvera nakupujúcich k bezkontaktným technológiám je väčšia než kedykoľvek predtým a sú tak podľa všetkého pripravení posunúť sa ešte o krok ďalej a začať platiť bezkontaktne pomocou rôznych zariadení spojených s bankovým účtom. Pilotné projekty, ako je ten v Holandsku, na ktorom spolupracujeme, prinesú v digitálnej ekonomike spotrebiteľom nové možnosti.“

Čoraz viac obchodníkov umožňuje bezkontaktné platby

Spoločnosť Mastercard naďalej spolupracuje s predajcami, aby im umožnila napĺňať očakávania zákazníkov ohľadom platieb pomocou nositeľných zariadení. V Európe tak došlo k 42-percentnému nárastu počtu obchodných miest, ktoré bezkontaktné platby prijímajú.  Vďaka tomu už v Európe na bezkontaktné platby pripadá 38% všetkých platieb v obchodoch.

„Slovensko patrí v platbách medzi inovatívne krajiny a registruje záujem bánk dozvedieť sa viac o platbách nositeľnými zariadeniami. Niektoré banky vydávajúce karty Mastercard sú už technicky pripravené, takže v spúšťaní im nebránia žiadne prekážky,“ vysvetlil Miroslav Lukeš, generálny riaditeľ Mastercard pre Slovensko, Českú republiku a Rakúsko.

Tokenizácia búra predsudky

Technologické riešenia spoločnosti Mastercard pre digitalizáciu platobných kariet pomocou tokenov sa významnou mierou podieľajú na tom, prečo sú platby prostredníctvom nositeľných zariadení bezpečnejšie než kedykoľvek predtým. Vďaka tomuto systému je zaistené, že šestnásťmiestne číslo platobnej karty sa v smart hodinkách nikde nepoužíva ani neukladá – namiesto neho sa používa náhradný číselný kód, označovaný ako „token“, vystavovaný samostatne pre každé zariadenie, ktoré je schopné sprostredkovávať platby. Výsledné zabezpečenie, uplatňované pre digitálne platby je podobné elektronickému čipu platobných kariet.

Tokenizácia navyše pridáva ďalšiu úroveň zabezpečenia, pretože vlastné číslo platobnej karty zostává skryté, a to aj v priebehu platobnej transakcie v mieste predaja. Nakoľko väčšina ľudí dáva prednosť digitálnej peňaženke od svojej vlastnej banky, umožňuje tento postup jednoduchší prístup k dôveryhodnému spôsobu realizácie elektronických platieb.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 0
Hlasované: 0 krát 5 0.5


Články zo sekcie: Banky,sporenie - spravodajstvo



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.