Na čo si dať pozor pri nákupe leteniek

15.08.2018 | Roland Regely, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Čím ďalej, tým viac ľudí sa do dovolenkových destinácií dopravuje lietadlami. Ceny leteniek sú často veľmi priaznivé, navyše ľudia oceňujú aj výraznú úsporu času proti doprave "po zemi". Lacná letenka však mnohokrát nie je to najlepšie riešenie.


Pri nákupe leteniek sa oplatí porovnávať nielen ceny, ale aj podmienky. Lacnejšie letenka často môže znamenať ďalšie príplatky za výber miesta, batožinu a pod. ale aj za zrušenie alebo zmenu dátumu letu. Naopak pravidlá odškodňovania za oneskorený alebo zrušený let platia pre všetky aerolinky v Európskej únii bez rozdielu.

Čítajte si podmienky prepravy

Slováci cestujú čoraz častejšie a do čoraz vzdialenejších destinácií. A už dávno nie len počas letnej dovolenkovej sezóny. Jedna z najčastejších chýb však je, že ľudia nečítajú podmienky u jednotlivých predajcov. Nezaujímajú ich tarifné podmienky, teda napríklad či môžu letenku stornovať alebo či môžu zmeniť termín letu, a orientujú sa hlavne podľa ceny. Podmienky začnú čítať, až keď dôjde k nejakému problému.

Nakupujte u overených predajcov

Letenka kúpená priamo na stránke leteckej spoločnosti automaticky neznamená, že získate lepšiu cenu. Neplatí síce sprostredkovateľský poplatok, no predajcovia leteniek ako Pelikan.sk či Skyscanner.com majú často výhodu nižších cien, špeciálne promo tarify a dohody s leteckými spoločnosťami, vďaka ktorým môžu ponúkať bezkonkurenčné ceny.

Často ponúkajú špeciálne limitované výpredaje, počas ktorých možno nakúpiť výrazne lacnejšie letenky, avšak je potrebné ich okamžite aj zaplatiť. Overeného predajcu spoznáte aj tak, že je členom skupiny IATA, má bezpečné platby a na trhu funguje už niekoľko rokov.

kupa letenky pravidla kedy kupit

Mohlo by vás zaujímať:

Slovenský či český zákaznícky servis

Výhodou kúpy letenky cez slovenských či českých sprostredkovateľov je aj servis v našom jazyku. Ak si totiž kúpite letenku cez spoločnosť Ryanair, budete mať sícne lacnejšiu letenku, no v prípade zrušenia letu či problémov s letenkou budete musieť byť schopní komunikovať úradne v anglickom jazyku. Tento problém pri slovenských či českých cestovných kanceláriach odpadá.

Last-minute letenky sú často tie najdrahšie

Ak čakáte s kúpou letenky do poslednej chvíľe, robíte chybu. Ceny leteniek do vzdialenejších destinácií ako Juhovýchodná Ázia či Karibik sledujte v dlhodobom horizonte – najlepšia cena sa zväčša objaví v predstihu 6 až 3 mesiace pred termínom odletu. Ak budete kupovať letenku dva či tri tyždne pred odletom, preplatíte ju aj niekoľkokrát. Pri európskych destináciach sa naopak často oplatí počkať aj mesiac či dva pred odletom a potom kúpiť. Výnimkou je len letná sezóna, ktorú často aerolinky vypredajú už začiatkom roka. Berte to však skôr ako odporúčanie, nie ako pravidlo.

Zmena mena či zrušenie letenky vyjde draho

Na letenky zakúpené on-line sa nevzťahuje dvojtýždňoví lehota na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu a bez sankcie. Letenky nemožno vrátiť ako bežné tovary len preto, že si cestujúci nákup rozmyslí.

Podmienky storna alebo zmeny letenky sa u jednotlivých spoločností líšia, spravidla bývajú spoplatnené. Všeobecne platí, že čím lacnejšie letenka, tým prísnejšie sú podmienky. U najlacnejších leteniek často vôbec nie je možné ich vrátiť alebo zmeniť dátum letu.

Letecké spoločnosti či cestovné agentúry niekedy k letenke automaticky pridávajú aj ďalšie služby, napríklad cestovné poistenie alebo poistenie storna letu. Pokiaľ o ne kupujúci nemá záujem, musí danú položku pri objednávaní letenky vyškrtnúť.

Ďalšou kapitolou sú chyby v mene, priezvisku či dátume cestujúceho pri rezervácii. Údaje zadávajte vždy tak, ako sú uvedené v cestovnom dokumente. Chybu možno v prípade niektorých aeroliniek opraviť do 24 hodín bezplatne, no v ostatných prípadoch si za zmenu pýtajú od 100 do 150 eur za zmenu – a to i v prípade, že si pomýlite jediné písmeno.

Lowcost letenky sú super, ak nemáte vysoké nároky

Nízkonákladové letecké spoločnosti sa snažia cenu leteniek znížiť na minimum, daňou za to je ale rad nevýhod. Často sú to lety v skorých ranných alebo večerných hodinách, na letisko vzdialené od centra mesta niekoľko desiatok kilometrov a tiež príplatková politika.

Vysoké príplatky najčastejšie chcú za výber miesta v lietadle, za odbavenie batožiny alebo za jedlo na palube. Niektoré aerolinky ako napríklad Ryanair tiež zámerne rozsádzajú ľudí cestujúcich spoločne - a ak chcú v lietadle sedieť vedľa seba, musia si opäť priplatiť.

Pri klasických aerolinkách býva batožina väčšinou už v cene letenky, aj tam sa ale objavujú výnimky. Zmenšujú sa tiež povolené rozmery a hmotnosť prepravovanej batožiny. Pokuty za prekročenie limitov potom môžu byť vysoké.

Zmeškanie či zrušenie letu: na čo máte právo

V prípade zrušenia alebo meškania letu majú ľudia nárok na odškodnenie podľa pravidiel platných v celej Európskej únii a aj vo Švajčiarsku, Nórsku a na Islande. Podmienky sú rovnaké pre všetky spoločnosti, teda aj pre tie nízkonákladové.

Ochrana sa vzťahuje na situácie, keď letíte z EÚ s ktorýmkoľvek dopravcom alebo keď letíte z tretej krajiny s európskym dopravcom. Spočíva v tom, že ak dôjde k zrušeniu alebo významnému meškaniu letu, tak sa o vás dopravca musí postarať. Máte právo na občerstvenie, ak musíme v danom meste prenocovať, zároveň aj na zabezpečenie hotelu vrátane transferov. A za určitých okolností aj na finančné odškodnenie až do výšky 600 eur.

Zvyčajne odškodnenie získate, ak váš let mešká viac ako 3 hodiny, avšak počíta sa čas, kedy priletíte do cieľovej destinácie – spoločnosť môže meškať pri odlete, no čas meškania často vie dobehnúť rýchlejším letom a tým pádom nezískate kompenzáciu v podobe peňazí.

Zdroj fotografie: Shutterstock.com



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 1 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.