Slovenské firmy neveria, že sa ich zákazníci zlepšia v platení faktúr (prieskum)

30.08.2018 | Roland Regely, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Každá štvrtá platba prichádza neskoro, prípadne nie je zaplatená vôbec. Prieskumy ukazujú, že trend sa nemení.


Slovenské firmy neveria, že sa ich zákazníci zlepšia v platení faktúr. V súčasnosti im každá štvrtá platba prichádza neskoro alebo nie je zaplatená vôbec. Oproti ostatným európskym krajinám je to privysoké číslo, ktoré okrem možného ohrozenia biznisu prináša firmám aj skepticizmus. O ich očakávaniach hovorí aktuálna štúdia spoločnosti EOS KSI s názvom European Payment Practices 2017.

Firmy čoraz menej dôverujú

Keď sa slovenských firiem v roku 2016 pýtali, ako sa podľa nich zmení platobná disciplína ich koncových zákazníkov a obchodných partnerov, takmer 28 percent očakávalo výrazné zlepšenie a zhruba 16 percent výrazné zhoršenie. O rok neskôr už odpovedali inak, v zlepšenie verí len 26 percent firiem, v zhoršenie 17.

Podobné očakávania majú aj firmy v ostatných východoeurópskych krajinách. S veľkým zlepšením ráta zhruba 24 percent firiem, rok predtým to však bolo vyše 29. „To, že slovenské ani ostatné východoeurópske firmy neveria v lepšie platenie faktúr, nie je dobrým signálom. Môže to vplývať na celé podnikateľské prostredie a uzatváranie nových spoluprác,“ komentuje Peter Hetteš, obchodný riaditeľ EOS KSI Slovensko, ktorá sa venuje manažmentu pohľadávok.

Na zaplatenie faktúry sa čaká aj viac ako mesiac

K pesimizmu môžu prispievať aj ďalšie skutočnosti, ktoré štúdia ukázala. Firmy vo východnej časti Európy musia na zaplatenie faktúr čakať dlhšie (37 dní) ako tie na západe (33 dní). Vyšší majú aj podiel oneskorených alebo úplne nezaplatených platieb (25 percent), kým na západe je to 20 percent.

„Príčinou môže byť to, že firmy na západe sú v lepšej kondícii, keďže často pracujú za vyššie marže a v lepších podmienkach. Okrem toho tam môže byť nižší podiel špekulantov, ktorí cez účelovo založené firmy objednávajú tovar, aby nemuseli zaplatiť dodávateľovi,“ dodáva Hetteš.

slovenske firmy neplatici faktury odberatelia

Najdlhšie to trvá v elektrotechnickom priemysle, najkratšie v retaile

Firmy, ktoré podnikajú v elektrotechnickom priemysle, čakajú na vyplatenie faktúr najdlhšie - až 91 dní. Za nimi nasledujú strojárske a stavebné firmy,  pri ktorých sa doba úhrady blíži k 90 dňom. Vyplýva to z ďalšej štúdie Euler Hermes „Payment Behavior“, ktorá vychádza z údajov 25-tisíc spoločností z 36 krajín. Riziká vznikajúce z omeškania alebo nesplatenia faktúr riešia podnikatelia rôznymi spôsobmi.

Pri splácaní faktúr sú medzi odvetviami obrovské rozdiely. V niektorých sa čaká na peniaze tri mesiace, v iných menej ako mesiac. Najdlhšie lehoty sú okrem elektrotechnického aj vo farmaceutickom či chemickom priemysle. Dôvody sú rôzne, napríklad stúpajúci počet objednávok či zvyšovanie cien surovín.

V porovnaní s minulým rokom sa úhrady faktúr najviac natiahli v letectve (na súčasných 72 dní) a v automobilovom priemysle (takisto na 72 dní). Celkový priemer za všetky sledované odvetvia je pritom nižší, splatenie faktúr trvá 66 dní. „Najdlhšie sa čaká v odvetviach, kde je dlhý výrobný proces a najkratšie v tých, ktoré sú blízko ku konečnému spotrebiteľovi,“ zhŕňa Peter Mucina, Country Manager zo spoločnosti Euler Hermes.

Maximum sú dva mesiace

Štúdia ukázala aj odvetvia, v ktorých sa na úhrady faktúr čaká najkratšie. Je to najmä retail s lehotou 28 dní, či stravovanie so 46 dňami. V porovnaní s minulými rokmi sú tieto odvetvia stabilné a úhrady sa v nich nepredlžujú. Za približne dva mesiace sa k peniazom dostanú aj firmy v papierenskom priemysle, no vplyvom nárastu on-line predaja sa to v tomto odvetví môže postupne zhoršiť.

Firmy s neplatičmi bojujú po svojom

S dlhými lehotami sa firmy snažia vyrovnávať rôznymi spôsobmi. Napríklad si vytvárajú samostatné oddelenia, ktoré sledujú pohľadávky a obchodným partnerom sa priebežne pripomínajú. Alebo, ak ide o väčšie podniky, si na to objednávajú externé posily. „Trendom je tiež poistenie pohľadávok, ktoré stále viac využívajú firmy rôznych veľkostí aj na Slovensku. Spočíva v tom, že poisťovňa im v rámci poistného krytia chráni všetky ich poistiteľné pohľadávky,“ dodáva Mucina.


Prečítajte si tiež:

Zdroj fotografie: Shutterstock.com

Tagy:


Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 1 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.