Auto ako investícia: ako kúpiť a neprerobiť na tom

Roland Regely | rubrika: Článok | 2. 11. 2018
Autá patria pre väčšinu ľudí medzi tie najhoršie investície, ktoré v živote urobia. Je to logické - je to najdrahší spotrebný tovar, ktoré si väčšina z nás kedy kúpi, a následky straty hodnoty sú teda drastické. Dá sa tomu vyhnúť?
Auto ako investícia: ako kúpiť a neprerobiť na tom

Zdroj: Shutterstock

 

Aj keď kúpa nehnuteľnosti sa javí Slovákom ako najlepšia investícia do budúcnosti, ukážeme vám lacnejší spôsob, ako investovať. Každé auto totiž dôjde v priebehu času do bodu, kedy jeho hodnota prestane s vekom klesať. Investori sa pozerajú na vzácne klasická autá ako na potenciálne veľmi lukratívnu formu investície a spôsob, ako diverzifikovať svoje portfólia vo svete, kde sa úrokové miery limitne blížia nule a ako sa obrniť proti prípadnej ďalšej kríze na akciovom trhu.

Podľa iných je to len ďalšia investičná bublina - podobná tej z osemdesiatych rokov, kedy ceny zberateľských áut vystrelili nahor a potom sa zase prepadli do hlbín a zanechali za sebou zástupy plačúcich investorov.

Ale nič z toho vlastne bežného automobilového nadšenca nezaujíma. Ak teda nevezmeme do úvahy efekt "presakovania", kedy rastúce ceny najvzácnejších vozov nútia tých, ktorí na ne naraz nedosiahnu, hľadať "o poschodie nižšie" a ženú tak hore aj ceny tých dostupnejších, alebo kým sa vo väčšej miere nerozšírili investičné fondy zamerané na klasická autá.

Už dávno nie len pre najbohatších

Väčšina ľudí považuje investície do klasických áut za doménu bohatých. Predpokladajú, že za investície sa dajú považovať len uznávané historické vozidlá, zatiaľ čo akékoľvek autá, ktoré si bežný smrteľník môže dovoliť, sú stále len starnúcim spotrebným tovarom.

A z pohľadu čistej investície majú pravdu. Každé auto vás bude stáť peniaze na údržbe, garážovanie, poistkách a ďalších výdavkoch, ktoré sú nevyhnutné pre udržanie jeho hodnoty. Tieto náklady sa dajú veľmi redukovať, ak máte auto len uskladnené a uložené "na lepšie časy", ale dramaticky rastú, ak s ním jazdíte.

A pretože rozdiel v prevádzkových nákladoch medzi napríklad Mazdou MX-5 a Jaguarom E-type nie je tak priepastný ako rozdiel v ich obstarávacích cenách, bude oveľa ťažšie vyrovnať tieto náklady nárastom hodnoty. Ak ste nemali šťastie a nekúpili na začiatku deväťdesiatych rokov klasickú Tatru za 20 tisíc, staré autá bývajú príšernou investíciou.

Bod obratu ceny je dôležitý faktor

Čo keď sa na to ale pozrieme trochu inak? Ak budeme brať údržbu, garážovanie a poistku ako cenu za zábavu, ktorú si s autom užijeme, môžeme sa z investičného hľadiska pozrieť na samotný vývoj ceny. To zrazu urobí oveľa zaujímavejšiu investíciu aj z relatívne lacných áut. Najmä ak je alternatívou zaobstarať si "spotrebné", relatívne nové auto s prudkým poklesom hodnoty.

Takže, aká je najlepšia cesta, ako si zaobstarať zábavné auto a stratiť na ňom čo najmenej peňazí? Alebo dokonca nejaké zarobiť?

Kľúčom tu je krivka poklesu hodnoty. Každé auto, dokonca aj to najobyčajnejšie, dôjde v priebehu času do bodu, kedy jeho hodnota prestane s vekom klesať a po nejakej dobe dokonca začne rásť. U niektorých áut trvá desiatky rokov, než dosiahnu tohto "bodu obratu", iným to môže trvať len desať alebo dvadsať rokov. Vy samozrejme hľadáte auto, ktoré bude mať veľmi ostrú stúpajúcu časť tejto krivky, a chcete ho kúpiť čo najbližšie jej dnu.

Spomienky a emócie predávajú

Ak hľadáte auto, ktoré bude mať strmú krivku nárastu hodnoty, potrebujete niečo, čo milujú deti alebo mladí dospelí. Najlepšou voľbou je auto, okolo ktorého sa rodí kult a fanúšikovská základňa. Bonusové body zbierate za každú pesničku alebo film, ktoré o ňom vzniknú. A ešte viac bonusových bodov za auto populárne medzi tunermi/hotroddermi/racermi a inými druhmi nadšencov.

To samozrejme neznamená, že akýkoľvek unavený rodinný sedan, polepený spojlermi a nálepkami, sa stane cenným. Ale autá, ktoré sú v určitých kruhoch populárne, v nich zrejme budú populárne aj naďalej - aj v čase, keď ich majitelia dospejú a následne zostarnú.

Praktickosť nepredáva

Praktickosť je dôležitá pri jazdenke. Ale pri klasike je jej hodnota mizivá až žiadna. Vlastne často býva dokonca záporná - klasické autá sa väčšinou kupujú ako hračky, takže ľudia preferujú tie karosárske varianty, ktoré sú príťažlivejšie a lepšie pre príjemnú víkendovú jazdu.

Takže zvyčajne platí, že čím menej dverí, čím menej strechy alebo čím menej stĺpikov, tým lepšie. Jedinou výnimkou môžu byť kombíky - tie zvyčajne nie sú tak cenené ako kupé, ale bývajú drahšie ako sedany, pretože sa v nich dá spať na zrazoch alebo voziť diely.

A ak už máte nutkanie svoje auto vylepšiť, snažte sa čo najviac držať vratných zmien (takže žiadne úpravy karosérie) a neskúšajte byť kreatívny. Diely od uznávaných značiek, populárne úpravy, typické pre dané obdobie - to všetko môže cenu auta zvýšiť, alebo jej prinajmenšom neublížiť.

Nezabúdajme na infláciu

To, že dnes určité vozidlo stojí niekoľkonásobok svojej pôvodnej nominálnej hodnoty ešte neznamená, že skutočne "vzrástlo na cene". Hociktoré "investičné vozidlo" sa dnes stále pohybuje, po započítaní inflácie, na zlomku pôvodnej ceny nového vozidla. To je dôležité najmä, ak by vás snáď niekedy napadlo kúpiť si ako investíciu nový automobil - to je z investičného hľadiska nádejný počin snáď len pri limitovaných edíciach Ferrari. A ani vtedy nemáte istotu.

Najlepšou investíciou je ale vždy auto, ktoré sa práve nachádza v najnižšom bode krivky. Niečo, čo práve prechádza zmenou z "jazdenky" na "Youngtimer". Samozrejme ale platí, že čím skôr kúpite, tým väčšie je riziko zlého odhadu.

Zdroj fotografie: Shutterstock.com

Anketa

Ste vlastníkom vozidla?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Alternatíva k sporiacim účtom s výnosom 3 % ročne.

CHCEM INVESTOVAŤ

Zhodnocujte atraktívne svoje eurá. Obchodovanie na dennej báze, bezpečie investícií a ľahký prístup k finančným prostriedkom.

Daňové priznanie online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur.

DníHodínMinútSekúnd

Pokiaľ chcete riešiť dane po stare, máme pre vás chytré formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+8
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Nad Bitcoinom lámali palicu, dnes láme rekordy

18. 3. 2024 | Redakcia

Nad Bitcoinom lámali palicu, dnes láme rekordy

Bitcoin má väčšiu kapitalizáciu ako striebro, Craig Wright nie je Satoshi, Ethereum prešlo ďalším upgradom a za novú Teslu môžete zaplatiť dogecoinami. Svet kryptomien je zasa plný... celý článok

Najväčšie investičné úspechy roka 2023

9. 2. 2024 | Daniel Výcha

Najväčšie investičné úspechy roka 2023

Rok 2023 bol pre investície veľmi zaujímavý. Po dlhej pandémii, ktorá výrazne ovplyvnila mnohé segmenty, sme si museli najmä v rámci financií a investovania zvyknúť na novú realitu.... celý článok

Podielové fondy sú atraktívne aj pre menších investorov. Môžu vďaka nim diverzifikovať investičné riziko

28. 12. 2023 | Redakcia

Podielové fondy sú atraktívne aj pre menších investorov. Môžu vďaka nim diverzifikovať investičné riziko

Podielové fondy sú spoľahlivou bránou do sveta investícii prakticky pre každého. Aj drobný, začínajúci a nesmelý investor s pár desiatkami eur sa vďaka nim môže podieľať na výnosoch... celý článok

Simplea v roku 2024 chystá novinky. Klienti získajú aj fintech bankovú a poradenskú aplikáciu

12. 12. 2023 | Marek Mittaš

Simplea v roku 2024 chystá novinky. Klienti získajú aj fintech bankovú a poradenskú aplikáciu

Finančno-poradenská spoločnosť Simplea má aktuálne 150 certifikovaných finančných sprostredkovateľov a 18 pobočiek. Na ďalší rok chystá dynamický rast. Posilní ju spoločnosť Swell... celý článok

Tibor Boťánek: Na Slovensku budujeme poradenskú sieť. Slováci vďaka nej získajú viac peňazí

8. 12. 2023 | Marek Mittaš

Tibor Boťánek: Na Slovensku budujeme poradenskú sieť. Slováci vďaka nej získajú viac peňazí

Oproti Tiborovi Boťánkovi si človek sadá s rešpektom. Jeho úsmev a ľudský prístup však napätie rýchlo rozpustia. V jeho živote dominovali bojové športy, pôsobil v špeciálnych vojenských... celý článok