Ako prebieha preberanie nehnuteľnosti pri predaji a na čo si dať pozor

25.04.2019 | Roland Regely, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Predávate či kupujete nehnuteľnosť? Nezabudnite na dôležité kroky, ktoré by mali nasledovať.


Nájsť svoj nový domov býva často jedno z najťažších rozhodnutí v živote. Ak ste ho už našli a ste s výberom spokojní, dajte si pozor na preberanie nehnuteľnosti. Dobrá príprava vám ušetrí komplikácie a zabezpečí bezproblémové užívanie bytu či domu v budúcnosti.

Na čo všetko sa pýtať pri obhliadke nehnuteľnosti

V drvivej väčšine prípadov budete kupovať alebo predávať byt prostredníctvom realitného makléra. Nechajte ho preto hovoriť, nech byt či dom predstaví kupujúcemu.

Ak ste potenciálny budúci majiteľ, pýtajte sa na základné veci. Aký je stav bytu a aké rozvody energií boli menené. Pýtajte sa tiež na históriu bytu a majiteľov.

Mali by vás tiež zaujímať mesačné náklady na byt, možnosti parkovania alebo susedia v bytovom dome. Nepodliehajte žiadnemu tlaku. Ak ste napr. byt videli vo večerných hodinách a páči sa vám, vyžiadajte si ďalšiu obhliadku cez deň. Ak sa vám mesačná zálohová platba zdá príliš vysoká, skúmajte čo je za tým.

Poslednú kontrolu urobte cez internet prostredníctvom katastra. Preklepnite si vlastníkov bytu na liste vlastníctva.

 

Ako prebieha preberanie nehnuteľnosti pri predaji

Postup pri kúpe a preberaní nehnuteľnosti v skratke:

  1. Rezervačná zmluva - jej podpisom zmluvy a zložením rezervačnej zálohy vyjadrujete svoj vážny záujem o kúpu.
  2. Príprava zmlúv - právnik realitnej kancelárie vyhotoví buď návrh zmluvy o budúcej kúpnej zmluve alebo priamo návrh kúpnej zmluvy.
  3. Znalecký posudok - ak budete nehnuteľnosť financovať prostredníctvom hypotéky, budete potrebovať znalecký posudok.
  4. Žiadosť o hypotekárny úver - samozrejme, len v prípade, ak byt chcete financovať prostredníctvom úveru z banky.
  5. Kúpa nehnuteľnosti - znamená uzavretie zmluvy o kúpe všetkými vlastníkmi nehnuteľnosti.
  6. Návrh na vklad do katastra - záložné zmluvy podpisuje ešte súčasný majiteľ, úverové zmluvy podpisujete vy. Na kataster vkladáte záložné zmluvy a následne kúpne zmluvy.
  7. Prevzatie nehnuteľnosti prebieha prostredníctvom protokolu o odovzdaní.

Je nehnuteľnosť v takom stave, ako na papieri?

Rozhodli ste sa pre kúpu, čaká vás niekoľko dôležitých krokov. Keď ste boli prvýkrát na obhliadke nehnuteľnosti, niektoré detaily vám mohli ujsť. Ak ste sa s predošlým majiteľom dohodli, že niečo má byť opravené, skontrolujte, či sa tak skutočne aj stalo. Všetky vady a problémové časti bytu by mali byť popísané už v zmluve - dbajte na to, aj keď to druhá strana môže považovať za nepotrebné. V prípade, ak je súčasťou predaja aj vybavenie a nábytok, skontrolujte zoznam vybavenia podľa zmluvy.

Čo všetko musí obsahovať preberací protokol:

  • Všeobecné náležitosti ako je uvedenie preberacích/odovzdávacích strán,
  • presné zadefinovanie bytových a nebytových priestorov, ktoré sú predmetom preberania,
  • zoznam odovzdávanej písomnej dokumentácie (návody na údržbu a ošetrenie, zmluva o správe),
  • počet odovzdávaných kľúčov,
  • merače energií (elektrina, teplo, voda),
  • štandard, resp. vybavenie nehnuteľnosti,
  • stav pri preberaní, výhrady a dojednania (nájdené nedostatky, ktoré je potrebné odstrániť).

Návody, záručné listy, zmluvy

Ak je súčasťou nehnuteľnosti aj nábytok a spotrebiče a nejde práve o majetok spred desiatich rokov, vypýtajte si od pôvodného majiteľa aj všetky dostupné záručné listy, návody k elektrickým spotrebičom, prípadne doklady. 

Nezabudnite skontrolovať merače energií

Urobíte si odpočet všetkých meračov energií (elektrina, voda, plyn, kúrenie). Následne sa už prihlásite na odber energií ako nový vlastník.

Zmenu vlastníka a aktuálnu hodnotu merača musíte nahlásiť u dodávateľov vody a kanalizačných služieb, elektrickej energie a plynu. V súčasnosti už väčšinu zmien u sieťových operátorov vybavíte telefonicky, e-mailom alebo prostredníctvom mobilnej aplikácie či webu.

Odporúčame overiť si následne prijatie žiadostí.

Ak kupujete nehnuteľnosť v novostavbe, vypýtajte si dokumentáciu

Pri novostavbách a rekonštrukciách mladšieho dáta špeciálne odporúčame vyžiadať si kolaudačné rozhodnutie, povolenia, posudok statika a vôbec dokumentáciu k stavbe. Všetky tieto dokumenty vám môžu v budúcnosti uľahčiť prípadné opravy či úpravy.

Pri kúpe nehnuteľnosti v novostavbe dostávame na byt záruku, ktorú si v prípade potreby môžeme uplatniť. Dĺžka záručnej lehoty nesmie byť kratšia, ako vyplýva z Občianskeho zákonníka. Pri veciach, ktoré sú určené na to, aby sa užívali po dlhšie obdobie, ustanovujú osobitné predpisy záručnú lehotu dlhšiu ako 24 mesiacov. Pri zhotovení stavby je záručná doba tri roky.

To najlepšie na koniec: nahlásenie trvalého pobytu

Po úspešnom prebratí vašej novej nehnuteľnosti nezabudnite nahlásiť svoj trvalý pobyt na miestnom úrade. Potrebujete k tomu doklad o vlastníctve nehnuteľnosti v podobe originálneho výpisu z listu vlastníctva alebo rozhodnutia o povolení vkladu.

Nezabudnite, že prihlásením sa na novej adrese vám automaticky zaniká predchádzajúci trvalý pobyt a, samozrejme, vzniká daňová povinnosť z vlastníctva nehnuteľnosti v mieste nového bydliska.

Zdroj fotografie: Shutterstock.com



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 2 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.