Kto vlastní slovenské médiá?

18.07.2019 | Marek Mittaš, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Keď v roku 2015 robila agentúra Focus pre Transparency International prieskum, len jeden z desiatich Slovákov vedel, komu naozaj patria slovenské média. Odvtedy sa zmenili vlastnícke štruktúry, ale informácie o zákulisí ostávajú stále pre mnohých záhadou. Poznať majiteľov médií však môže výrazne pomôcť čítaniu informácií medzi riadkami.


Zmeny v médiách aj vlastníctve

Od vzniku slovenského štátu prešlo viac ako 25 rokov a za ten čas mnoho médií vzniklo, mnoho zaniklo a aj tie, ktoré vytrvali, neraz zmenili majiteľov aj smerovanie. Najvýraznejším obdobím, čo sa mediálnej politiky týka, boli deväťdesiate roky, kedy sa začali do médií najviac dostávať súkromní vlastníci, zahraničný kapitál a mnohé ďalšie išli cestou zjednocovania pod jednu sieť. Mnohé slovenské médiá dnes majú v rukách nadnárodné spoločnosti a do veľkej miery finančné skupiny, ktoré majú blízko k politike a často vlastníctvo médií považujú za svoj „jadrový kufrík“.

 

Pravda

Tento denník bol ešte v roku 1994 vlastnený samotnými redaktormi, ktorí predali svoje akcie Harvardským fondom Juraja Širokého. V roku 2006 Široký predal celý podiel vo vydavateľstve Perex, ktorý vydával Pravdu anglickej spoločnosti Northcliffe International. V roku 2010 si Perex kúpila česká spoločnosť Florena Praha a ako vlastník bol uvádzaný Karol Biermann. Tento stav trval až do doku 2018, kedy sa vedenia ujala OUR MEDIA SR, ktorej vlastníkom je česká OurMedia. Tá patrí podnikateľovi a senátorovi Ivovi Valentovi a mediálnemu podnikateľovi Michalovi Voráčkovi. Perex vydáva okrem denníka Pravda aj niekoľko internetových magazínov.

TA3

Jediná plne spravodajská televízia na Slovensku vysiela od septembra 2001. Televíziu založila spoločnosť C.E.N. a o dva roky neskôr sa navýšením základného imania zo štyroch na 67 miliónov slovenských korún, stala väčšinovým vlastníkom J&T Finance Group. V roku 2007 však prišlo k zmene a hlavným akcionárom televízie TA3 sa stala spoločnosť Grafobal Ivana Kmotríka. Tým sa však podnikanie J&T v médiách neskončilo. Naopak, de facto si s Kmotríkom vymenili televíziu JOJ za TA3.

JOJ

Televízia JOJ začala svoju históriu písať v roku 2002, avšak nezačínala od nuly, ale vyrástla z TV Global, ktorú kúpila Česká produkční Invest televízia Nova. Už v júli 2002 do televízie však vstúpil Grafobal Group podnikateľa Ivana Kmotríka a v roku 2004 sa stal jej 90 % vlastníkom. V januári 2007 do JOJ vstúpila vtedajšia J&T Media Enterprises s akcionárom Petrom Korbačkom.

Markíza

Jej začiatky v roku 1996 boli divoké a zakladateľom bol Pavol Rusko, no už o dva roky neskôr sa spoločnosť Gamatex, vďaka pohľadávke voči Pavlovi Ruskovi, stala dominantnou Slovenskej televíznej spoločnosti, ktorá spolu s americkou spoločnosťou CME (Central European Media Enterprises) prevádzkovala televíziu. V roku 2000 Kočner predal Gamatex spoločnosti STS. Vlastníkom televízie je teraz spoločnosť CME.


Mohlo by vás zaujímať:

Kto vlastní slovenské médiá?

Foto: shutterstock

Nový čas

Po tom, ako sa Ringier Axel Springer Slovakia začala špecializovať len na internetové médiá, predala Nový čas a ujal sa ho Anton Siekel v podobe spoločnosti FPD Media. Finančník má aj svoje vlastné vydavateľstvo Publishing House. K novému času patrí aj Nový Čas Nedeľa, ako aj ich online platformy.

News and Media Holding

Vydavateľský dom, ktorý poskupoval množstvo slovenských médií a zaradil ich pod jednu strechu pod hlavičkou finančnej skupiny Penta. Pod vplyvom Penty sa tak ocitli v kooperácii kedysi samostatné periodiká a News and Media Holding sa stala najväčšou slovenskou mediálnou spoločnosťou printových a online titulov s najširším portfóliom. Oficiálne na Slovenskom trhu funguje od roku 2014 a akvizíciami sa dostala k množstvu titulov. Pohltila vydavateľov ako TREND Representative, MEDIA MAGAZÍN, Centrum Holdings, SPOLOČNOSŤ 7 PLUS, či Život Publishing. Vlastní tak periodiká ako TREND, Plus 7 dní, Život, GEO, Plus Jeden Deň a celý rad internetových magazínov.

Petit Press

Vydavateľstvo vlastní periodiká SME, Korzár a regionálne noviny My a Echo a pred necelými piatimi rokmi do neho významným spôsobom vstúpila finančná skupina Penta. Svoj podiel v Petit Presse kúpila od nemeckej vydavateľskej skupiny Rheinische Post. Neskôr sa vlastnícke pomery upravili v prospech Prvej slovenskej investičnej skupiny, ktorá zakladala denník SME. Alexej Fulmek sa stal minoritným akcionárom. V súčasnosti Prvá slovenská investičná skupina vlastní 57,5 percenta a Penta 39,5 percenta akcií spoločnosti Petit Press.

Ringier Axel Springer Slovakia

Predstavuje najväčšie multimediálne vydavateľstvo na Slovensku. Pod jeho krídla  spadajú značky Azet.sk a Aktuality.sk. Ringier Axel Springer Slovakia sa stal najväčším prevádzkovateľom internetového obsahu na Slovensku. Vlastní magazíny ako Diva, Noizz a mnohé ďalšie. Ringier Axel Springer SK väčšinovo vlastní Ringier Axel Springer a menšinu niekdajší otec Azetu Milan Dubec.

MAFRA Slovakia

Zverenecké fondy v Česku preslávil český premiér Andrej Babiš, ktorý do nich uložil akcie spoločností Agrofert a SynBiol. Práve Agrofertu patrí aj MAFRA Slovakia, vďaka ktorým Babiš vlastní aj slovenské médiá ako Hospodárke noviny, Stratégie, Fit magazín, či Evitu a niekoľko ďalších periodík. Český premiér tak má svoje aktivity aj v slovenskej mediálnej oblasti.

N Press, s.r.o.

Zakladateľmi boli Matúš Kostolný, Tomáš Bella, Lukáš Fila, Konštantín Čikovský a Juraj Javorský. Impulzom vytvorenia projektu bol vstup finančnej skupiny Penta do spoločnosti Petit Press. V roku 2015 podpísal Denník N zmluvu s investormi, ktorými sa stali šiesti spolumajitelia spoločnosti ESET v zložení Maroš Grund, Rudolf Hrubý, Richard Marko, Peter Paško, Miroslav Trnka a Anton Zajac. Investori za 1,2 milióna eur získali 51 percentný podiel vo firme. V priebehu prvého štvrťroka 2017 získalo akcie Denníka N 39 zakladajúcich členov redakcie. Počet akcionárov tak spolu so spolumajiteľmi Esetu a členmi vedenia vydavateľstva narástol na 50. Spolumajiteľ Anton Zajac bol v novembri 2016 jedným z prvej trojice podporovateľov občianskeho združenia Progresívne Slovensko.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 4
Hlasované: 7 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.