Kupujete ojazdené auto? Testovacia jazda môže odhaliť väčšinu problémov

Roland Regely | rubrika: Článok | 8. 10. 2019
Najčastejšími chybami sú prikrátka skúšobná jazda a nedostatočná kontrola vozidla.
Kupujete ojazdené auto? Testovacia jazda môže odhaliť väčšinu problémov

Zdroj: Shutterstock

Kúpa auta znamená pre väčšinu Slovákov naozaj veľké výdavky, aj v prípade, že ide o jazdené vozidlo. Práve preto je nutné venovať zisteniu jeho technického stavu dostatok pozornosti, čo pri ojazdenom aute platí dvojnásobne. Jedným z najdôležitejších krokov pri preverovaní „fyzickej kondície“ vozidla je testovacia jazda.

Na testovaciu jazdu zoberte aj odborníka

Práve testovacia jazda dokáže odhaliť mnohé nedostatky, ktoré pri obyčajnej „statickej“ kontrole nie je možné odhaliť. „Pokiaľ zákazník kupuje auto na inzerát alebo v autobazáre, ponúka sa tak príležitosť zistiť, ako s ním jeho doterajší majiteľ zaobchádzal. Aj to môže byť pri rozhodovaní sa o kúpe podstatné,“ uvádza Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ AURES Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA AUTO.

„Našim zákazníkom umožňujeme priviesť si sebou vlastného mechanika a nechávame im priestor na dôkladné otestovanie vybraného vozidla,“ dodáva. Skúsený automechanik je schopný pri kontrole rozpoznať skutočný stav auta a preto je vhodné si jeho prítomnosť pri kúpe zaistiť. Vaněček ďalej hovorí, že ľudia bohužiaľ často testovaciu jazdu podceňujú. „V našich autocentrách dbáme na to, aby mali čo najväčšie množstvo informácií a dostatočný čas na skúšobnú jazdu,“ zakončuje Vaněček.

 

Svoju pozornosť zamerajte na motor

Každý automobil môže byť náchylný na iné problémy, avšak veľa bežných opotrebení sa dá u všetkých áut odhaliť rovnakým spôsobom. Určite najdôležitejšou časťou každého auta je motor. Ten by mal byť pred skúškou studený.

Kupujúci by mal začať pomalým rozjazdom. Chod motoru by mal byť plynulý, bez akéhokoľvek trhavého pohybu. Je dobré zrýchliť až do maximálnych otáčok, pričom v zábere motora by nemali byť žiadne straty výkonu. Motor sa nikdy nesmie pri skúšobnej jazde prehrievať a teplota sa musí držať v normále.

Pokračujte prevodovkou

Ak vyberáte vozidlo s manuálnou prevodovkou, rýchlosti musia ísť zaradiť ľahko, plynulo a presne. Radenie je dobré vyskúšať pri pomalej i športovej jazde s vytáčaním otáčok do maxima. Pri automatickej prevodovke sa pri radení nesmú ozývať žiadne zvuky, ktoré by signalizovali, že reakcia nebola okamžitá. Prechody medzi jednotlivými stupňami by mali byť plynulé bez trhania. Pokiaľ sa trhanie objaví, je problém so spojkou alebo s mechanickým systémom v prevodovke.

Pustite volant a sledujte ťah

Pri skúšobnej jazde by mal šofér na rovnom úseku dať na malú chvíľu ruky z volantu, aby videl, či auto neťahá do strany. Tento postup je dobré skúsiť pri zvyšovaní a znižovaní rýchlosti.

Brzdy preverte pri vyššej rýchlosti

Účinnosť bŕzd overíte pri prudkom brzdení z vysokej rýchlosti. Pokiaľ sa ozvú nezvyklé zvuky, alebo dokonca rany či vibrácie, očakávajte veľkú investíciu do opravy. Dôležité je zistiť, či brzdy neslabnú, či sa pri opakovanom brzdení neznižuje ich účinnosť. Na rovnom úseku na chvíľu uvoľnite volant a brzdite. Pokiaľ auto „nedrží stopu“, sú na vine zlé brzdy, uchytenie náprav, chybná geometria alebo zodraté pneumatiky.

Skúste tiež hojdačku

Ešte pred jazdou skúste jednoduchý test. Zatlačte blatník nad tlmičom, ako by ste chceli auto rozhojdať. Rozhodne by nemalo v hojdaní pokračovať. Pri prudkom zastavení by v žiadnom prípade nemalo dôjsť k zhupnutiu vozidla a k tendencii spätného pohybu auta. Vibrácie spôsobené nerovnosťou vozovky by sa nemali preniesť do samotného šoférovania. Tento jav môže byť spôsobený opotrebením závesov ramien, čapov riadenia, stabilizátorov a podobne.

Počujete zvláštne zvuky? Niečo nie je v poriadku

Na test polosi je treba vybrať miesto, kde je možné zatáčať na obidve strany. Od pomalého rozjazdu do kruhu prejdite k razantnejšiemu pridávaniu plynu. Nemali by sa ozývať žiadne neobvyklé zvuky, hlavne by ste nemali počuť zvuky podobné preskakovaniu reťaze na ozubenom kolese. Pokiaľ sa tak stane, polos nie je v poriadku.

Všímajte si všetky zvuky

Opotrebenie ložísk kolies sa prejaví počuteľným „hučaním“. Za jazdy postupne otáčajte volantom tak, aby sa váha auta prenášala na jednu stranu. Počúvajte rozdiel medzi zvukom pri zaťažení a odľahčení – opotrebované ložisko začne pri zaťažení výrazne „hučať“. Na prípadný problém výfuku alebo katalyzátora by vás malo upozorniť „zvonenie“ – kovový, cinkavý zvuk. Signalizuje, že sú poškodené vnútorné časti a vozidlo nemusí prejsť kontrolou na STK.

Anketa

Preferujete kúpu automobilov zo Slovenska alebo zo zahraničia?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Experti na granty a dotácie

Viac informácii

Získajte neobmedzený prístup do najväčšej databázy grantov a dotácií na Slovensku. Nájdite ten správny grant pre vašu firmu.

Daňové priznanie online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur.

DníHodínMinútSekúnd

Pokiaľ chcete riešiť dane po stare, máme pre vás chytré formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+4
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

28. 3. 2024 | Marek Mittaš

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

Minulý rok vláda informovala o tom, že v štátnom rozpočte chýbajú peniaze. Tento problém vyriešila tzv. konsolidačným balíčkom, ktorého súčasťou boli rôzne zmeny. Niektoré z nich začali... celý článok

Najbohatší ľudia v roku 2023

21. 3. 2024 | Marek Mittaš

Najbohatší ľudia v roku 2023

Rebríček najbohatších ľudí za rok 2023 príliš neprekvapil. Prvú desiatku obsadili stálice ako Elon Musk, Jeff Bezos či Warren Buffett, pričom úplne prvé miesto si uchmatol Francúz Bernard... celý článok

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

7. 3. 2024 | Marek Mittaš

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

Keď hovoríme o dlhoch, obvykle spomíname ten, ktorý má naša krajina. Pravdou však je, že nie sme jediní, ktorí musia niečo splácať. V skutočnosti je celý svet zadlžený, pričom suma... celý článok

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

17. 1. 2024 | Redakcia

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

Podľa najnovších štatistík sa majetok Slovákov zvýšil až trojnásobne, napriek tomu, že patríme medzi investične konzervatívne krajiny. Kde sa nachádza väčšina našich úspor a aké chyby... celý článok

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

10. 1. 2024 | Redakcia

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

S príchodom nového roka zvyčajne prichádza viacero noviniek spojených s minimálnou mzdou, daňami a rôznymi dávkami. Ako bude vyzerať rok 2024 v číslach a čo všetko sa zmení? Pripravili... celý článok