Ako prejsť cez STK a EK? Máme 7 užitočných rád, s ktorými to zvládnete

04.12.2019 | Roland Regely, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Pravidelná technická kontrola a emisná kontrola bývajú nočnou morou slovenských šoférov. Stačí si pritom dať pozor na zopár vecí a nebudete mať problém. Opakovaná STK stojí 35 eur!


Po prvých štyroch rokoch od registrácie nového vozidla prichádza na rad kontrola technického stavu vozidla a emisná kontrola. Následne sa deje každé dva roky. Jazdou bez platnej STK a EK riskujete vysokú pokutu, odobratie technického preukazu i tabuľku s evidenčným číslom, čo vám znemožní ďalšiu jazdu. Ako sa teda čo najlepšie pripraviť na STK?

1. Doklady v poriadku

Ešte predtým, než sa povenujete svojmu autu, povenujte sa svojim dokladom k autu. Sú všetky v poriadku? Máte v technickom preukaze zapísané všetky dodatočné úpravy na aute? V prípade, že máte namontované plynové zariadenie, tak budete potrebovať aj protokol o montáži systému LPG alebo CNG. Pred odchodom na STK si skontrolujte, či máte všetky doklady - ak zabudnete na technický preukaz, STK sa nebude konať.

2. Povinná výbava

Nezabudnite na nutnosť mať v aute povinnú výbavu. Musí byť úplná, to v praxi znamená, že na Slovensku potrebujete mať v aute trojuholník, reflexný odev (vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka), pričom odev má byť v dosahu zo sedadla vodiča vozidla, náhradné koleso s diskom, príručný zdvihák, kľúč na matice alebo skrutky kolies a autolekárničku. Dobrou správou je, že od roku 2020 sa už nebude prihliadať na platnosť autolekárničky

3. Fungujú vám všetky svetlá?

Skontrolujte si všetky svetlá v aute. K najčastejším problémom na STK totiž patria svetlomety a žiarovky. Preto dobre skontrolujte funkčnosť denných, parkovacích, diaľkových, stretávacích, brzdových hmlových, aj smerových (vrátane ich výstražnej funkcie), spätných svetiel a osvetlenia tabuľky s EČV. Na STK choďte s funkčným svietením, v opačnom prípade vás môžu poslať domov.

 

ako sa pripraviť na STK a EK

Zdroj: Pixabay

4. Pneumatiky s dostatočným dezénom

Minimálna hĺbka dezénu na pneumatike je 1,6 milimetra. Skontrolujte nielen hĺbku, ale aj prípadné vizuálne poškodenie. Nezabudnite ani na rezervné alebo dojazdové koleso. Pred návštevou stanice STK a EK sa stavte na čerpacej stanici a dohustite pneumatiky na správny tlak. Predpísanú hodnotu správneho nahustenia má každý automobil inú. Správny údaj nájdete buď na pneumatike alebo v používateľskej príručke k automobilu. Prípadne sa poraďte so svojim pneuservisom.

5. Pozor na brzdy

Úplnú účinnosť bŕzd si v bežných podmienkach zmeráte len veľmi ťažko. Overiť si ale môžete aspoň ich základnú funkčnosť a súmernosť účinku ľavej a pravej strany. V miernom kopci si skúste funkčnosť parkovacej (tzv. ručnej) brzdy a nezabudnite preveriť aj hladinu brzdovej kvapaliny v nádržke pod kapotou.

6. Neunikajú žiadne kvapaliny?

Tečúci olej z motora či z prevodovky môže byť problém. Stačí pritom, že netečie, ale „slzí“. K poškodeniu olejovej vane môže dôjsť pri prudkom náraze napr. do podvozku. Preto každú takúto kolíziu po jazde preverte a presvedčte sa, či z auta neuniká žiadna kvapalina. Kvapkať vám môže jedine kondenzát z klimatizácie, nepomýľte si ho.

7. Umyte si auto

Možno vám to príde smiešne, ale auto by malo prísť do pracoviska STK a EK v čo možno najlepšom stave. Ak ho predtým necháte umyť a vyčistíte si aj podvozok a disky kolies, spravíte výbornú službu autu i sebe. Aj pre technikov je to znamenie, že kontrolu STK beriete svedomite a pristupujete k tomu zodpovedne.

Spolu s STK sa často vykonáva aj EK, teda emisná kontrola. To, či vozidlo prejde emisnou kontrolou závisí od toho, či je funkčné a nevypúšťa do ovzdušia nebezpečné množstvo oxidu uhličitého. Zhrňme si teda aspoň najdôležitejšie doklady, ktoré musíte mať pri sebe:

a) originál osvedčenia o evidencii, alebo

b) aktuálnu kópiu osvedčenia o evidencii spolu s platným potvrdením o zadržaní osvedčenia o evidencii vydaným útvarom Policajného zboru a uvedený stav sa zaznamená podľa osobitného predpisu do časti „Ďalšie záznamy“ elektronického protokolu informačného systému, alebo

c) technické osvedčenie vozidla, ak sa jedná o EK vozidla ktorému bolo vydané technické osvedčenie vozidla a nebolo prihlásené do evidencie vozidiel a podrobuje sa EK z dôvodu prihlásenia do evidencie vozidiel, alebo

d) výpis z karty vozidla vydaný orgánom Policajného zboru, ak bol doklad vozidla stratený,

e) protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o vozidlo s druhom paliva plyn, alternatívnym pohonom alebo duálnym pohonom a ak montáž plynového zariadenia bola vykonaná prestavbou vozidla podľa osobitného predpisu v SR. Z uvedeného dokladu sa urobí fotokópia, ktorá sa priloží k archivovanému výtlačku protokolu o emisnej kontrole motorového vozidla,

f) potvrdenie o vykonanej dezinfekcii, ak sa jedná o vozidlo záchrannej služby a podobne.

Koľko stojí STK?

Cena za STK a EK je síce rôzna na rôznych pracoviskách, ale vo všeobecnosti možno počítať so sumami od 45 až do 60 eur. 

Ak budete jazdiť bez platnej STK a EK, Obvodný úrad pre cestnú kontrolu a pozemné komunikácie vám pokojne môže udeliť pokutu až 165 eur za každú chýbajúcu kontrolu na aute. Čiže ak nemáte STK ani EK, zaplatíte 330 eur. A kontroly si budete musieť dorobiť, takže zaplatíte ďalších 35 až 50 eur navyše.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 2 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.