Emisné limity už zdražujú autá. Ročná Škoda Fabia je skoro 700 eur drahšia ako vlani

Roland Regely | rubrika: Článok | 17. 3. 2020
Drastické emisné limity nastavené od roku 2020 Európskou úniou začínajú zdražovať novo vyrábané autá. Ceny ďalej porastú.
Emisné limity už zdražujú autá. Ročná Škoda Fabia je skoro 700 eur drahšia ako vlani

Zdroj: Shutterstock

Limit 95 g oxidu uhličitého na kilometer jazdy totiž okrem elektromobilov splní máloktoré bežne dostupné auto. Do výslednej ceny nových áut sa tak začínajú premietať emisné pokuty, ktoré musia automobilky platiť. Prvé náznaky zdražovania sa objavujú aj na sekundárnom trhu s jazdenými vozidlami. Vyplýva to z kontinuálneho monitoringu trhu ojazdených áut spoločnosťou AAA AUTO, patriacej do skupiny AURES Holdings.

Najpredávanejšie auto drahšie o stovky eur

Podľa analýzy dát zo slovenského trhu s jazdenými autami, ktorú realizovala spoločnosť AAA AUTO, sa cenový medián jedného z najpredávanejších slovenských vozidiel - Škody Fabie, medziročne zodvihol o 700 eur. Porovnávali sa tu vozidlá vo veku do jedného roka a s priemerným nájazdom okolo 17 tisíc kilometrov. Rovnaký trend zaznamenala aj ďalšia Škodovka. Stredná cena Škody Rapid sa oproti minulému roku zdvihla o 400 eur. Zvyšovanie cien týchto dvoch žiadaných modelov je prítomné skoro vo všetkých krajinách, kde skupina AURES Holdings pôsobí.

„V druhej polovici roka očakávame, že sa zdraženie dotkne hlavne zánovných automobilov, ktoré majú najbližšie k trhu s novými autami. Podľa našich odhadov môže ísť o 10 až 15 percent, čo je približne polovica emisnej pokuty, ktorú bude automobilka platiť za novo vyprodukované vozidlo,“ hovorí prevádzkový riaditeľ skupiny AURES Holdings Petr Vaněček. Ceny starších jazdených áut podľa Vaněčka narastú tiež, ale nie až v takej miere. „Staršie, dajme tomu päťročné jazdenky, si cenovú úroveň dlhodobo držia a výkyvy na primárnom trhu ich neovplyvňujú tak, ako zánovné vozidlá,“ dopĺňa Vaněček. 

 

Trh ojazdených automobilov vo februári 2020

V priebehu februára sa v ponuke ojazdených vozidiel na celom slovenskom trhu objavilo spolu 54 343 áut, za najčastejšiu priemernú cenu 6 000 eur. Ich vek sa pohyboval okolo 9,4 roku. Vo februári mierne vzrástol najčastejší priemerný nájazd, ktorý oproti predchádzajúcemu mesiacu narástol o 36 tisíc kilometrov - na 167 000 km. Medzi inzerovanými automobilmi sa najčastejšie objavovala Škoda Octavia, hneď po nej Volkswagen Passat a následne Škoda Fabia. Na štvrtej priečke rebríčka sa umiestnil model Volkswagen Golf. Vyššie spomínaná Škoda Rapid obsadila ôsmu priečku.

Ako zistiť EURO normu vášho auta?

Slovensku je zatiaľ v zisťovaní EURO noriem pozadu v porovnaní so zahraničím. Tam to funguje výrazne jednoduchšie - mnohé krajiny disponujú online databázami, kde do formulára zadáte evidenčné číslo a už o pár sekúnd vám systém vygeneruje odpoveď a vy tak viete, na čom ste. Rovnako, niektoré krajiny majú túto hodnotu uvedenú striktne aj v osvedčení o evidencii. U nás nájdete hodnotu emisií vypísanú v papierovom osvedčení o evidencii vozidla. 

Vyššia emisná norma môže byť výhodnejšia

Ak cestujete často do zahraničia, budete sa čoraz častejšie stretávať s tým, že budete mať s autom s vyššou emisnou normou rôzne výhody. V prvom rade to spočíva povedzme v menšej sume za PZP, cestnej dani, iným poplatkom za mýta alebo poplatkom za diaľničné známky. Mnohé krajiny umožňujú autám s vyššou emisnou normou dokonca možnosť využívať autobusové pruhy alebo špeciálne parkovanie – v prípade elektromobilov. Čoraz častejšie sa však namiesto výhod skloňujú obmedzenia.

EURO normy máme od 90. rokov

EURO normy sa v Európe postupne zavádzajú od devätdesiatych rokov. Ich časová obmena prebieha zhruba každé 4 roky, nie je to však pravidlo. Platí však, že čo kategória vozidla, to iné podmienky. Všetky hodnoty uvedené v tabuľkách poukazujú na schválenie novej normy. Všetky novo vyrobené vozidlá túto normu musia spĺňať po roku od schválenia. Samozrejme, sú dobrovoľné výnimky, kedy výrobcovia začnú predávať vozidlá s motormi, ktoré emisné limity spĺňajú skôr.

Aktuálne platné európske normy

Od 1. septembra 2018 do konca roku 2019 bola v platnosti emisná norma EURO 6d Temp. Od roku 2020 je už v platnosti iba norma Euro 6d, ktorá sa od 6d Temp líši v odchýlke – odchýlka medzi WLTP a RDE môže byť maximálne 110 %, pričom pri emisnej norme Euro 6d už iba 50%. Čo to znamená? Že už len prechod medzi Euro 6c a 6d Temp spôsobil, že za rok musia výrobcovia všetky svoje motory upraviť. To však, samozrejme, nie je z rôznych technických dôvodov úplne možné. Preto viacero áut výrobu skončilo, pozastavilo alebo po novom sa do predaja v nových generáciách už ani nedostanú.

Tabuľka č. 1: Povolené emisie produkované benzínovými motormi

Norma CO (g / km) NOx (g / km) HC (g / km) HC + NOx (g / km)
Euro 1 3,16 - - 1,13
Euro 2 2,20 - - 0,5
Euro 3 2,30 0,15 0,20 -
Euro 4 1,00 0,08 0,10 -
Euro 5 1,00 0,06 0,10 -
Euro 6 1,00 0,06 0,10 -

Tabuľka č. 2: Povolené emisie produkované naftovými motormi

Norma

CO (g / km) NOx (g / km) HC + NOx (g / km) PČ (g / km)
Euro 1 3,16 - 1,13 0,18
Euro 2 1,00 - 0,70 0,08
Euro 3 0,64 0,50 0,56 0,05
Euro 4 0,50 0,25 0,30 0,025
Euro 5 0,50 0,18 0,23 0,005
Euro6 0,50 0,08 0,17 0,005

Anketa

Aký je rok výroby vášho auta?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Experti na granty a dotácie

Viac informácii

Získajte neobmedzený prístup do najväčšej databázy grantov a dotácií na Slovensku. Nájdite ten správny grant pre vašu firmu.

Daňové priznanie online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur.

DníHodínMinútSekúnd

Pokiaľ chcete riešiť dane po stare, máme pre vás chytré formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

28. 3. 2024 | Marek Mittaš

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

Minulý rok vláda informovala o tom, že v štátnom rozpočte chýbajú peniaze. Tento problém vyriešila tzv. konsolidačným balíčkom, ktorého súčasťou boli rôzne zmeny. Niektoré z nich začali... celý článok

Najbohatší ľudia v roku 2023

21. 3. 2024 | Marek Mittaš

Najbohatší ľudia v roku 2023

Rebríček najbohatších ľudí za rok 2023 príliš neprekvapil. Prvú desiatku obsadili stálice ako Elon Musk, Jeff Bezos či Warren Buffett, pričom úplne prvé miesto si uchmatol Francúz Bernard... celý článok

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

7. 3. 2024 | Marek Mittaš

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

Keď hovoríme o dlhoch, obvykle spomíname ten, ktorý má naša krajina. Pravdou však je, že nie sme jediní, ktorí musia niečo splácať. V skutočnosti je celý svet zadlžený, pričom suma... celý článok

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

17. 1. 2024 | Redakcia

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

Podľa najnovších štatistík sa majetok Slovákov zvýšil až trojnásobne, napriek tomu, že patríme medzi investične konzervatívne krajiny. Kde sa nachádza väčšina našich úspor a aké chyby... celý článok

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

10. 1. 2024 | Redakcia

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

S príchodom nového roka zvyčajne prichádza viacero noviniek spojených s minimálnou mzdou, daňami a rôznymi dávkami. Ako bude vyzerať rok 2024 v číslach a čo všetko sa zmení? Pripravili... celý článok