Kedy možno zrušiť zájazd? Svojvoľné storno vás vyjde draho

18.03.2020 | Roland Regely, Finance.sk
Poistenie - spravodajstvo


Musíte stornovať dovolenku? Počítajte s tým, že vám nevrátia všetky peniaze. Ani v prípade epidémie. Ako postupovať, aby ste získali naspäť čo najviac prostriedkov, ktoré ste do zrušeného zájazdu investovali?


Dovolenku možno stornovať kedykoľvek, nie však zadarmo. Náhle problémy v rodine či zamestnaní, prípadne zdravotné problémy sú dôvody na vrátenie peňazí za dovolenku - musíte však mať takúto dovolenku poistenú. V opačnom prípade treba počítať s tým, že cestovná kancelária vráti zo zaplatených peňazí iba sumu zníženú o storno poplatky. A to aj v prípade, že si chce cestovateľ zmeniť iba termín odchodu alebo zvolenú destináciu. Výška storno poplatkov je v jednotlivých cestovných kanceláriách rozdielna.

Storno si poistite pri kúpe letenky alebo dovolenky

Pri zrušení letenky alebo dovolenky zo zdravotných dôvodov, prípadne z titulu iných vážnych situácii síce môžete stornovať svoj pobyt, avšak vždy len podľa podmienok zájazdu v konkrétnej cestovnej kancelárii. To v drvivej väčšine prípadov znamená, že cestovná kancelária si nechá svoj spracovateľský poplatok prípadne províziu a vy získate naspäť najaké percento z celkovej sumy zájazdu. 

Niektoré cestovné kancelárie umožňujú vrátenie peňazí do mesiaca od zakúpenia dovolenky avšak v dostatočnom predstihu pred nástupom na dovolenku vo výške 50 až 70%. Konkrétne podmienky si treba vždy naštudovať ešte pred zakúpením zájazdu. 

Ak máte poistenie storna a nemôžete nastúpiť na dovolenku z vážneho dôvodu, vďaka poisteniu získate naspäť prostriedky, ktoré ste museli oželieť vďaka stornovaniu zájazdov. Deje sa tak po odpočítaní spoluúčasti, ak nejaká je a pohybuje sa obvykle od 0 do 20%. 

 

ako stornovať dovolenku alebo zájazd?

Zdroj: Pixabay

Ani pri poistení nemôžete stornovať len tak

Je potrebné uviesť že vážnym dôvodom na zrušenie dovolenky nie je to, že sa vám nechce alebo ste sa napríklad rozišli s partnerom. Poistenie sa vzťahuje len na dôvod, ktorým je náhla choroba, úraz, hospitalizácia, ak je lekársky doložené a podobne. Navyše poisťovňa akceptuje chorobu iba vtedy, keď ste sa na ňu 6 mesiacov pred zájazdom neliečili, a ak nevznikla v dôsledku alkoholizmu či užívania návykových látok.

Medzi opodstatnené dôvody patrí aj úmrtie, náhla choroba, úraz alebo hospitalizácia blízkej osoby či spolucestujúceho. Poistenie vám odporúčame najmä, ak máte menšie deti. 

Ďalej dôvod na storno v prípade poistenia môže byť aj vlámanie do domácnosti, živelná poistná udalosť v byte alebo vážna dopravná nehoda, ktorá by vám znemožnila odcestovať. Ak by ste chceli zájazd zrušiť z iných dôvodov, napríklad pre zlé počasie alebo pre komplikácie v zamestnaní, storno poplatok vám nepreplatia.

Ako postupovať pri storne dovolenky?

Odporúčame bezodkladne nahlásiť udalosť poisťovni a predložiť všetky požadované písomnosti. Musíte tak urobiť do 14 dní odo dňa stornovania zájazdu. 

Pripravte si nasledovné dokumenty:

  • potvrdenie o zaplatení zájazdu, cesty, ubytovania, lístkov, skrátka toho, čo stornutjete
  • potvrdenie o výške vyrubeného storno poplatku
  • lekársku správu (alebo úmrtný list)
  • ďalšie záznamy napríklad z polície hasičov a podobne, ktorá doložia vaše tvrdenie

Ako zrušiť zájazd v prípade epidémie?

Štandardné storno podmienky nehovoria o tom, že máte nárok na vrátenie peňazí, ak ste napríklad chceli vycestovať do cudziny, ale tam sa objavil nebezpečný vírus. Poistenie storna sa totiž nevzťahuje na udalosti, ktoré nastali v dôsledku epidemiologickej situácie v cieľovej destinácii.

Treba tiež sledovať odporúčania Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky. Pokiaľ nie je v danej krajine alebo oblasti kam má klient cestovať vyhlásený min. 3. stupeň cestovného odporúčania, nenastúpenie na cestu resp. jej stornovanie z dôvodu výskytu vírusu alebo strachu z vycestovania nie je kryté.

Ak klient má cestovať do uzavretých oblastí, kde je vydané odporúčanie necestovať - možno sa obrátiť na letecké spoločnosti a nechať si refundovať takéto lety, v týchto prípadoch môže poisťovňa pristúpiť k plneniu storna poplatkov za nevyužité ubytovanie, prípadne iné služby, ak má klient dojednané poistenie storno poplatku.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 2 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.