9 tipov ako uspieť na pracovnom pohovore

25.03.2020 | Marek Mittaš, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Čas strávený doma môžeme využiť efektívne. Napríklad prípravou na pracovný pohovor. Možno  ste o zmene práce uvažovali už dávno, možno pôjde o nutnosť prispôsobiť sa novej životnej situácii. V každom prípade je dobré vedieť, ako postupovať, aby ste uspeli.


Cesta k novej práci je plná nástrah

Pracovný pohovor sa začína omnoho skôr, ako dorazíte na prvé stretnutie s vašimi potenciálnymi kolegami a nadriadenými. Má niekoľko krokov, na ktorých môžete zakopnúť. Preto je vhodné pripraviť sa na každý jeden z nich a nespoliehať sa na to, že oslníte na ústnom pohovore. Ten je totiž pomyselná špička ľadovca.

Dobrý dojem na diaľku

Nech ste v súkromnom živote akýkoľvek, zamestnávateľ hľadá seriózneho človeka. Zároveň nezabudnite na to, že dnes si už každý personalista preverí kandidáta cez internet. Ešte omnoho skôr, ako si s vami podá ruku osobne.  Mať seriózny e-mail sa upgraduje aj na možnosť vytvoriť o sebe seriózny internetový obraz. To platí hlavne pre sociálne siete. Ak budete mať na profilovej fotografii „opitý“ výraz s fľašou v ruke, znižujete svoje šance. Preto je nutné mať na sociálnych sieťach taký obraz, akoby ste chceli, aby videl váš zamestnávateľ. Chcete však vo virtuálnom priestore ostať úplne sami sebou? Potom si nastavte ochranu súkromia tak, že budete pre ľudí z vonka nenájditeľný.

 

Nezaťažujte životopisom

Ak pošlete životopis, ktorý sa bude podobať skôr na esej, ako na stručné vymenovanie vašich pozícií, tak to veľa prezradí o vašej (ne)efektivite. Životopis posielajte zásadne čo najstručnejší. Nesnažte sa málo skúseností zaobaliť do dlhých viet. Platí, že menej je viac. Ak chcete ukázať literárny talent, agentúra Grafton Slovakia radí: „Svoje literárne ambície môžete čiastočne prejaviť v motivačnom liste.“

Nejde o to byť najlepší

Na pracovnom pohovore nepotrebujete personalistu presvedčiť o tom, že ste najlepší z uchádzačov, ale že ste na pracovnú pozíciu najviac vhodný. Na to myslite už aj pri zostavovaní životopisu. Pri uchádzaní sa o prácu vedúceho skladu nebude podstatné, že ste získali medzinárodné ocenenie za vaše fotografie. Viac zaváži, že ste napríklad riadili malé call centrum. Nezaťažujte personalistu detailmi o vás, ale ukážte, že sa do bodky hodíte na pozíciu.

Ako uspieť na pracovnom pohovore

Zdroj: Shutterstock

Poznajte firmu

Skladník, účtovníčka, manažér, ale aj recepčný. Nezáleží na akú pozíciu sa hlásite, je dobré, ak viete, čo firma robí, v akej oblasti pôsobí, aké má za sebou úspechy. Nie je nutné, aby ste poznali jej kroniku. Avšak prečítať si základné informácie a históriu na ich web stránke je vhodné.  Niektoré informácie môžete umne zakomponovať aj v osobnom rozhovore. Každého poteší, ak ho poznáte.

Čierna nielen na pohreb

Pozvanie na pracovný pohovor je zlomový okamih. Prezentujete sa na ňom verbálne aj neverbálne. A čo si obliecť? „Čierna je farbou autority a moci. Ľudia v nej pôsobia štíhlejšie, ale najmä štýlovo a profesionálne. Veľmi dobrý dojem urobí v spojení s kvalitným materiálom a moderným strihom,“ konštatuje Jitka Součková z personálnej agentúry Grafton. Vhodnou je aj biela v kombinácii s čiernou či šedou, zelená, hnedá, aj modrá. Vyhýbajte sa však extravagancii. Pracovný pohovor nie je diskotéka, ani módna prehliadka. Červená na pracovnom pohovore môže okolie dráždiť a to by ste nechceli.

Nehovorte slovo neviem

Podľa údajov personálnej agentúry Grafton Slovakia  až 90 % personalistov v prieskume uviedlo, že neznášajú odpoveď „neviem“. Na každú otázku je vhodné odpovedať konkrétne, hoci by to bola vaša naučená a vopred pripravená formulka. Nikto na pohovore totiž nevie, ako sa situácia bude vyvíjať pre vás ani pre firmu v budúcnosti. Avšak rozvážna a jasná odpoveď dáva signál, že nad svojou budúcnosťou premýšľate. Aj preto platí, že je lepšie sa na pohovore zamyslieť, ako odpovedať, že neviete.

Nastavte si správne ego

Najlepšie je správať sa prirodzene. Nebuďte príliš servilní a ostýchaví. Pretože to o vás od dverí napovie, že nie ste samostatný typ. Takého nepotrebuje žiadny zamestnávateľ. Avšak ani človeka s egom väčším ako generálny riaditeľ. Buďte zdravo sebavedomí, nie však žoviálni.

Pohovor nie je priemyselná špionáž

Možno by ste si už tľapli, ale vy zrazu vytiahnete niečo negatívne na predchádzajúceho zamestnávateľa. Pozor. Nedávate tým signál, že nádejný zamestnávateľ je pre vás lepší. Podľa personálnych agentúr to vypovedá o vašom charaktere. Žiadna firma vám nesľubuje definitívu a pri prípadnom rozviazaní pomeru určite nechce, aby ste jej robili zlé meno. Navyše často personalisti zamieria svoje otázky k tejto téme schválne. Otestujú vás, čo ste ochotný povedať o predchádzajúcom zamestnávateľovi. Avšak čím viac prezradíte, priamo úmerne znižujete svoje šance na úspech.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 2 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.