Poistenia v čase pandémie. Čo by ste určite mali vedieť?

08.04.2020 | Marek Mittaš, Finance.sk
Poistenie - spravodajstvo


Kryje životná poistka či cestovné poistenie pandémiu? Kedy môžete poisťovňu žiadať o náhradu nákladov, či ujmy na zdraví alebo trvalých následkov? Na niečo máte nárok zo zákona, no smerodatná je zmluva.


Dokážu poistenia zmierniť negatívne dopady ochorenia COVID-19 na bežných ľudí? Mnoho závisí od typu aj rozsahu poistenia. Avšak aj poisťovne sa snažia vyjsť v ústrety poistencom a v čase pandémie znižujú dopady ochorenia na bežný život.

 

COVID-19  a životné poistenie

Ekonomická kríza spôsobená koronavírusom nebude trvať naveky. Avšak po prekonaní ťažkého priebehu ochorenia COVID-19 môžu ľuďom ostať následky na celý život. Mnohí vďaka tomu nebudú môcť naskočiť do pracovného života ani v prípade, že sa ekonomický život opäť postaví na nohy.

Práve pre takéto situácie si však ľudia uzatvárajú životné poistenie. Niektoré poisťovne však majú vo svojich poistných podmienkach uvedenú podmienku, že nie sú povinné poskytnúť plnenie v príčinnej súvislosti s epidémiou a pandémiou. Mnohé poisťovne ale vo výlukách takúto klauzulu nemajú.

Keďže poisťovne sa v niektorých podmienkach odlišujú, treba si podľa Mariána Búlika z OVB skontrolovať všeobecné poistné podmienky a podmienky konkrétneho poistenia, ktoré má človek uzavreté. „Prípadne sa poraďte so svojím finančným sprostredkovateľom a nechajte si vysvetliť, na čo podľa zmluvy máte nárok,“ zdôrazňuje Búlik.

Bez výluk poistenie platí štandardne

Koronavírus spôsobuje akútne respiračné ochorenie, ktoré je považované za chorobu krytú poisteniami. Ak vaša poisťovňa nemá teda vo výlukách plnenie v čase pandémie, mala by kryť poistením aj následky tejto diagnózy. Rovnako poistné plnenie platí aj pri dennom odškodnom, invalidite, či smrti. „Ak poistený klient zomrie v dôsledku ochorenia COVID-19, vyplatíme oprávneným osobám poistné plnenie pre prípad smrti zo všetkých poistení, ktoré kryjú riziko smrti a ktoré má poistený klient v rámci životného poistenia dojednané,“ hovorí hovorkyňa Allianz – SP Lucia Muthová.

„Keďže situácia v súvislosti s koronavírusom sa neustále mení a vyvíja, odporúčame sledovať stránky poisťovní, kde priebežne aktualizujeme a uverejňujeme všetky nové informácie,“ dodáva.

Poisťovne robia ústupky

V súčasnej situácii však mnoho poisťovní realizuje vo vzťahu ku klientom aj výrazné ústupky. Súčasná situácia si žiada aj mimoriadne opatrenia. Tie sa týkajú hlavne posunu lehôt. „V rámci pripoistenia dávok pri práceneschopnosti nebudú uplatňované sankcie za neskoré nahlásenie poistnej udalosti, nakoľko diagnóza koronavírusu je považovaná za závažný dôvod nesplnenia povinností zo strany klienta,“ hovorí riaditeľ poistenia osôb UNIQA Roman Holček.

Rovnako poisťovne zohľadňujú aj obmedzené možnosti získania potvrdení, alebo dokladov napríklad k uzatvoreniu poistenia, či overovaniu diagnózy.

Kryje životná poistka či cestovné poistenie pandémiu?

Zdroj: Shutterstock

Čas na využitie bonusov k poisteniu

Súčasťou najmä životných poistení sú aj bonusové služby, na ktoré poistenci často zabúdajú. Práve súčasná situácia je však možnosťou na ich využitie. Jednou z častých služieb je lekár alebo psychológ na telefóne. Situácia okolo šírenia koronavírusu a s ňou súvisiace opatrenia silno dopadajú na psychiku ľudí. Odborníci už dnes upozorňujú, že evidujú nárast úzkostných stavov, paniky či pocitov samoty.

„V snahe pomôcť ľuďom zvládnuť psychické problémy počas karantény majú klienti životného poistenia zdarma k dispozícii aplikáciu, ktorá aktuálne ponúka možnosť online konzultácií v prípade psychických problémov,“ pripomína R. Holček

Poisťovne takéto možnosti sprístupňujú klientom práve počas krízových situácií. Overte si, či na ne máte nárok aj vy. Pretože práve psychické problémy môžu v tomto období eskalovať a podpísať sa na zdraví. Poistenie tak môže byť veľmi dobrým pomocníkom.

Cestovné poistenie pandémiu kryje, storno nie

Druhým najviac diskutovaným poistením v súvislosti s koronavírusom je cestovné poistenie. Čo robiť v prípade, ak ste odišli za hranice a uviazli ste v zahraničí? Cestovné poistenie vám v takom prípade stále platí.  „Ak pred vycestovaním v danej krajine nebola vyhlásená epidémia, ministerstvo zahraničia nevydalo varovanie a zároveň daný štát alebo WHO nevydali odporúčanie necestovať, tak všeobecne platí, že poisťovňa si plní svoje záväzky z cestovného poistenia. A to aj vtedy, ak sa situácia počas pobytu zmení,“ vysvetľuje Marián Búlik.

Cestovné poistenie však nekryje v prípade koronavírusu storno poplatky, či nenastúpenie na cestu. Preto ak máte zakúpenú dovolenku, nerušte ju. Storno poplatky by ste museli znášať sami. Je lepšie počkať, kým cestovná kancelária zruší zájazd. V takom prípade máte nárok na odškodnenie.

Karanténu v zahraničí si musíte uhradiť z vlastného

Ak ste sa ocitli v zahraničí a musíte sa podrobiť karanténe, bude to drahé.   V prípade koronavírusu je umiestnenie ľudí do karantény obvykle na 14 dní.  Náklady však žiadna poisťovňa neprepláca – nejde totiž o liečenie, tým pádom sa naň nevzťahuje poistenie liečebných nákladov.

 „Karanténa sa reálne nedá poistiť. Ak štát priamo nariadi karanténu, mal by sa postarať aj o náklady s tým spojené. Ak tomu tak nie je a napríklad hotel požaduje od hosťa úhradu za pobyt, je to problematická situácia, ktorú, žiaľ, poisťovňa za klienta nevyrieši. Je preto ideálne snažiť sa dostať domov a karanténu absolvovať vo vlastnom byte či dome,“ uzatvára M. Búlik.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 3 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.