Koronavírus: kedy možno zrušiť zájazd a aké poplatky sú s tým spojené?

08.06.2020 | Roland Regely, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Zrušiť zakúpenú dovolenku alebo zájazd do oblastí zasiahnutých koronavírusom môžete. Čakajú vás ale storno poplatky. Výhodnejšie je dovolenku presunúť na neskorší termín.


Slováci zatiaľ nemôžu zrušiť zakúpený zájazd do oblastí zasiahnutých koronavírusom bez storno poplatkov. Podľa zákona majú dovolenkári nárok na zrušenie zájazdu bez storno poplatkov iba v prípade, keď nemôžu čerpať službu cestovného ruchu. Napríklad, ak je zavretý hotel, či zrušený let. Píše sa v tlačovej správe agentúry SITA.

Každý prípad odstúpenia od zmluvy o zájazde je nutné posúdiť jednotlivo a to najmä z hľadiska miesta, kde sa má zájazd uskutočniť. V niektorých prípadoch by spotrebitelia mali mať právo na vrátenie celej zaplatenej čiastky, tvrdí to Európske spotrebiteľské centrum.

Poistenie storna sa na koronavírus nevzťahuje

Ak máte kúpený zájazd alebo letenky do oblastí zasiahnutých koronavírusom, v prvom rade odborníci odporúčajú obrátiť sa na predajcov, ktorí pomôžu nájsť najlepšie riešenie. 

Pri zrušení letenky alebo dovolenky zo zdravotných dôvodov, prípadne z titulu iných vážnych situácii síce môžete stornovať svoj pobyt, avšak vždy len podľa podmienok zájazdu v konkrétnej cestovnej kancelárii. To v drvivej väčšine prípadov znamená, že cestovná kancelária si nechá svoj spracovateľský poplatok prípadne províziu a vy získate naspäť nejaké percento z celkovej sumy zájazdu. 

Ak aj máte poistenie storna dovolenky, tieto okolnosti sa ne zrušenie dovolenky nevzťahujú. Nastali totiž v dôsledku epidemiologickej situácie v cieľovej krajine a vždy záleží na rozhodnutí konkrétnej cestovnej kancelárie, či vám vyjde v ústrety. 

 

Kedy mám nárok na vrátenie peňazí za dovolenku?

Zdroj: Shutterstock

Sledujte odporúčania Ministerstva zahraničia

Zájazd možno zrušiť z dôvodu mimoriadnej okolnosti. Čo to znamená? Že cestovnú kanceláriu môžete požiadať o odstúpenie od zmluvy bez zaplatenie storno poplatkov vtedy, ak v cieľovom mieste alebo v jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré významne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta. Z dôvodovej správy k zákonu o zájazdoch vyplýva, že mimoriadne a neodvrátiteľné okolnosti môžu zahŕňať aj významné riziko pre ľudské zdravie.

A ako zistíte, či ide v tej-ktorej krajine o významné riziko pre ľudské zdravie? Sledujte oznamy a upozornenia pred cestovaním zverejnené na stránke Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR. Ak ministerstvo zverejní odporúčanie zvážiť nevyhnutnosť cestovania, či odporúčanie necestovať v súvislosti s možnou nákazou ochorením COVID-19, je možné uvedenú situáciu vyhodnotiť ako mimoriadnu okolnosť. V tomto prípade majú podľa Európskeho spotrebiteľského centra spotrebitelia právo na vrátenie všetkých platieb, ktoré cestovnej kancelárii zaplatili.

Avšak pozor! Cestovné kancelárie na Slovensku nie sú pri posudzovaní mimoriadnych a neodvrátiteľných okolnosti viazané zverejnenými odporúčaniami ministerstva a preto nemusia postupovať tak, ako by sa od nich očakávalo. Je možné, že niektorým spotrebiteľom sa nepodarí odstúpiť od zmluvy bez zaplatenia storno poplatkov. V tom prípade sa odporúča riešiť spor súdnou cestou.

Zmeňte dátum alebo si vypýtajte voucher

Dovolenku či letenku v čase koronavírusovej krízy možno presunúť. Aktuálne je to aj vzhľadom k obrovskému množstvu žiadostí o vrátenie peňazí najjednoduchšia cesta, ako chrániť svoje peniaze investované do cestovania. Aerolínie a cestovné kancelárie sa rovnako chránia odkladom a poukazmi na budúce služby pred tým, aby prišli o svoje peniaze.

Dovolenkári môžu zmeniť zájazd v krajine postihnutej koronavírusom za dovolenku v inej destinácii. Všetko však záleží od dohody s cestovnou kanceláriou. Každý zájazd sa totiž posudzuje individuálne podľa dohody s usporiadateľskou cestovnou kanceláriou a s hotelom. Je potrebné preto kontaktovať predajcu, ktorý poradí a pomôže.

Netreba zabúdať, že podmienky zrušenia resp. Presunutia zájazdu z titulu koronavírusu sú rovnaké teraz aj 60 dní pred odletom, preto si riešenie zakúpenej letnej dovolenky nechajte na neskôr.


KVÍZ: Viete, aké práva máte v prípade zrušeného zájazdu? Otestujte sa

Cestovné kancelárie sa potešili. Parlament schválil nový zákon o zrušených zájazdoch z dôvodu koronavírusovej krízy. Viete, na čo všetko máte ako spotrebiteľ nárok? Otestujte sa.

Ktorá skupina ľudí bude môcť získať peniaze späť od cestovky bez čakania?



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 1 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.