Za posledný mesiac a pol rapídne stúpol nákup tovaru v e-shopoch, s tým však aj počet podvodov v online priestore. Podozrivých transakcií bolo v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajšku až dvojnásobne viac. Pre obmedzenia ľudia cez internet nakupovali v uplynulom období prakticky všetko. Nákup online je síce bezpečnejší z hľadiska prenosu koronavírusu, no na druhej strane so sebou prináša viacero nástrah. Podvodníci v online priestore sa zameriavajú prevažne na neskúsených zákazníkov, ktorí sú zraniteľnejší.
Slovenskí zákazníci internetových obchodov nakupujú na webe čoraz častejšie, on-line nákupy považujú za jednoduché a pohodlné. Posledný prieskum tiež hovorí, že väčšinu nákupov v slovenských internetových obchodoch pritom vytvára iba 44 percent najaktívnejších internetových e-shopperov.
Objavili sa podvodníci, ktorí zneužívajú situáciu a ponúkajú dodanie nedostatkového tovaru, ako napríklad dezinfekčné prostriedky alebo rúška. Ľudia si objednajú tovar a zaplatia zaň, no buď ho nikdy nedostanú alebo až po veľmi dlhej dobe, ktorá je v rozpore s obchodnými podmienkami. Ďalším úskalím nákupu na internete je uloženie údajov z platobnej alebo kreditnej karty priamo v danom e-shope, ktorý však nemá svoje stránky dostatočne chránené pred napadnutím hackerov. Hrozí tak, že sa k citlivým údajom o platobnej karte dostanú nepovolané osoby a kartu následne zneužijú.
„Za posledný mesiac a pol sme riešili dvakrát viac podozrivých transakcií než v rovnakom období minulého roku. Denne je to asi 200 prípadov,“ uvádza Linda Bilal, hovorkyňa spoločnosti Home Credit pre Slovensko a Českú republiku. "Ak zistíme podvodný e-shop, zablokujeme naše kreditné karty na platenie a ohlásime to. Banky a úverové spoločnosti medzi sebou spolupracujú a tieto informácie si zdieľajú," dodáva.
Zraniteľní sú najmä začiatočníci v e-shopoch
Nebezpečný, obzvlášť pre nových nakupujúcich na internete, je phishing. Zákazník dostane e-mail, ktorý vyzerá, ako keby prišiel od daného e-shopu a žiada ho o prihlásenie, pretože údajne došlo k chybe a potrebuje si potvrdiť jeho údaje. On v dobrej viere zadá meno a heslo, a ak pri predchádzajúcom nákupe v e-shope uložil svoje údaje z platobnej alebo kreditnej karty, podvodník sa k nim ľahko dostane a kartu môže zneužiť. „Ak sa stane, že zaplatíte prostredníctvom podvodného e-shopu, stanete sa obeťou zneužitia alebo phishingu, máte možnosť takéto podvodné transakcie reklamovať u svojho vydavateľa karty,“ radí Linda Bilal.
Zoznam rizikových e-shopov je dostupný na stránkach Slovenskej obchodnej inšpekcie. Tento zoznam sa pravidelne aktualizuje, nie je ale úplný.
Radšej využívajte európske e-shopy, sú bezpečnejšie
Za posledný mesiac a pol odborníci identifikovali celkovo približne 50 podvodných e-shopov na Slovensku a v Českej republike. Zákazníkom radia, aby nakupovali len v overeným e-shopoch, čítali si recenzie a dali na odporúčania známych. Všetky európske e-shopy sú zabezpečené 3DSecure ochranou, ktorú ale nemusia mať e-shopy z mimoeurópskeho prostredia. Najbezpečnejšie sú teda platby v európskych e-shopoch, u ktorých vďaka zabezpečeniu technológiou 3DSsucure potvrdíte každú transakciu v mobilnej aplikácii alebo cez SMS. Ak táto ochrana chýba, neznamená to hneď, že ide o podvodný e-shop, nemá však plné zabezpečenie a je tak ľahšie zneužiteľný.
Naukladajte údaje z kreditky priamo do e-shopu
Ďalším odporúčaním je nikdy neukladať platobné údaje o platobnej karte priamo do e-shopu. Radšej číslo karty, jej expiráciu a CVC kód vždy poctivo vypíšte znovu, aj pri pravidelných nákupoch. Svoje nebezpečné špecifiká majú aj nákupy mobilom, a to cez aplikácie daného e-shopu, tam je totiž skoro nemožné neuvádzať údaje o karte. Ak si nie ste istí a obchod dobre nepoznáte, odborníci radia radšej aplikáciu nesťahovať a na nákup použiť internetové stránky e-shopu.
Korona pomohla rásť e-shopom
Zákazníci internetových obchodov na Slovensku nakupujú na webe čoraz častejšie. Podľa aktuálneho prieskumu kuriérskej spoločnosti DPD E-shopper barometer robia pravidelní zákazníci až takmer 15 percent všetkých nákupov online, čiže takmer každý šiesty nákup. Ide o výrazný nárast oproti roku 2018, kedy slovenskí zákazníci robili na internete približne každý desiaty nákup.
Pravidelní zákazníci, ktorí nakupujú na internete minimálne raz za mesiac, tvoria 44 percent všetkých ľudí, ktorí využívajú služby internetových obchodov. Táto skupina ľudí však robí až 90 percent všetkých on-line nákupov na Slovensku. „Aj keď pravidelných zákazníkov je menej ako polovica, táto skupina ľudí urobí až 9 z 10 nákupov v slovenských internetových obchodoch. On-line nakupovanie sa pre nich stalo bežnou súčasťou života. Až dve tretiny týchto zákazníkov využíva on-line nakupovanie viac ako päť rokov, vysvetľuje Andrea Bačíková, marketingová a PR manažérka DPD na Slovensku.
Väčšina zákazníkov (83 %) si necháva doručovať objednaný tovar na domácu adresu. Stále väčší počet ľudí (až 33 %) však využíva výhody, ktoré ponúka doručovanie do odberných miest. Ide o flexibilné riešenie, vďaka ktorému sa k zásielke dostanú vtedy, kedy im to najviac vyhovuje.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.