Kedy električká (ne)má prednosť v cestnej premávke?

Roland Regely | rubrika: Článok | 6. 7. 2020
Električka má prednosť takmer vo všetkých prípadoch. Výnimkou môžu byť situácie, kedy dopravné značenie prikazujú dať prednosť v jazde iným vozidlám.
Kedy električká (ne)má prednosť v cestnej premávke?

Zdroj: Shutterstock

Či už si práve robíte autoškolu alebo máte vodičák už dlho, pravidlá cestnej premávky by ste mali poznať a v prípade noviniek sa vzdelávať. V prípade električiek a ich práv v cestnej premávke sa v minulosti viedli dlhé diskusie či už medzi odborníkmi alebo na internete. Stále však platí, že električka má takmer vždy prednosť. Výnimku môže tvoriť len situácia, kedy značenie na križovatke prikáže dávať električke prednosť ostatným vozidlám.

Priechod pre chodcov bez semaforu

Na semaformi neriadených priechodoch pre chodcov má električka prednosť. Vodiči si to už nejaký piatok uvedomujú a rešpektujú to, no problémom môžu byť chodci. Tých musel na toto pravidlo niekoľkokrát upozorňovať aj Dopravný podnik Bratislava.

Nebola to vždy samozrejmosť? Nie. Slovensko sa až v roku 2014 prijatím novely zákona zaradilo medzi posledné krajiny Európskej únie (EÚ), v ktorých táto legislatíva platí. Na semaformi neriadených priechodoch pre chodcov tak museli začať chodci od 1. novembra 2011 dávať prednosť električkovej doprave. Na tento krok vtedy zareagoval aj spomínaný Dopravný podnik Bratislava svojou informačnou kampaňou, ktorej cieľom bolo dosiahnutie bezpečnosti a plynulosti premávky. Pomohli však až roky praxe a ľudia si postupne zvykli.

Pre zvýšenie bezpečnosti pri prechodoch cez električkovú trať zriadil dopravný podnik takzvané Z-priechody, ktoré tvarom zábradlia „nútili“ kráčať oproti prichádzajúcim električkám, takže chodec električku v podstate vždy vidí. Takto boli napríklad realizované priechody pre chodcov na novo zmodernizovanej električkovej trati v Dúbravke.

Prečo je priechod pre chodcov veľkým nebezpečenstvom pre električku aj pre chodcov? Električka má totiž v porovnaní s cestnými vozidlami výrazne dlhšiu brzdnú dráhu, ktorú odborníci stanovujú pri 40 kilometrovej rýchlosti od 45 do 55 metrov.

 

Kedy električka nemá prednosť?

Situácii, kedy električka nemá prednosť je skutočne veľmi málo. Jednu konkrétnu však definuje cestný zákon a existuje križovatka na pomerne frekventovanej ceste v Bratislave, kde si túto situáciu možno vyskúšať naživo. 

Stačí sa vybrať po Vajnorskej ulici smerom do mesta a ak máte šťastie a hneď na začiatku nefungujú semafory a cestu sa chystá križovať električka, dochádza k nie veľmi často vídanej situácii. Električka totiž stojí v smere jazdy vodiča, dáva znamenie o smere jazdy vozidla, avšak nemá prednosť, pretože pred zmenou smeru jazdy má dopravné značenie, ktoré jej prikazuje dať prednosť ostatným vozidlám a ostatné vozidlá nemajú na križovatke značku: Daj prednosť električke. Električka tak musí počkať, kým prejdú všetky ostatné vozidlá a až následne môže križovať cestu a pokračovať v jazde. 

Ako je to možné? Veď podľa všeobecnej úpravy cestnej premávky majú električky prednosť v jazde, keď križujú smer jazdy vozidla idúceho po jej pravej alebo po jej ľavej strane. Odpoveď dáva paragraf 60 zákona o cestnej premávke. Tam je totiž jasne stanovené, že úprava križovatky dopravnými značkami je nadradená všeobecnej úprave premávky.

Je teda možné, že aj vo vašom meste máte podobnú úpravu, len ste si ju nikdy nevšimli a svetelná signalizácia vždy fungovala. V prípade Vajnorskej ulice v Bratislave sa skrátka správca cesty rozhodol pre inú úpravu, než tú všeobecnú, a električkám "prikázal" dávať prednosť v jazde autám. Keby električky nemali značku vedľajšej cesty, museli by ich autá púšťať.

Dopravné značenie má prednosť

S nadradenosťou značiek oproti všeobecným pravidlám sa stretávame veľmi často. Napríklad vždy, keď je určená hlavná a vedľajšia cesta, má prioritu toto značenie pred všeobecnou prednosťou podľa pravidla pravej ruky.

Cestný zákon hovorí, že v cestnej premávke sa používajú zvislé dopravné značky, vodorovné dopravné značky a dopravné zariadenia. Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Ak je nesúlad medzi zvislými dopravnými značkami a vodorovnými dopravnými značkami, zvislé dopravné značky sú nadradené vodorovným dopravným značkám.

Anketa

Aký dopravný prostriedok používate najčastejšie?

1/10 Vodič nesmie zastaviť a stáť:

2/10 V školskej zóne:

3/10 Vodič motorového vozidla nesmie predchádzať iné motorové vozidlo na diaľnici:

4/10 Prenosné zvislé dopravné značky sú nadradené:

5/10 Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť:

6/10 Ak vodič autobusu alebo trolejbusu vychádza z vyhradeného jazdného pruhu do priľahlého jazdného pruhu, vodič jazdiaci v tomto pruhu:

7/10 Zníženou viditeľnosťou sa rozumie:

8/10 Dať prednosť v jazde sa rozumie:

9/10 Vodič:

10/10 Účastník dopravnej nehody:

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur.

DníHodínMinútSekúnd

Pokiaľ chcete riešiť dane po stare, máme pre vás chytré formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+28
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

28. 3. 2024 | Marek Mittaš

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

Minulý rok vláda informovala o tom, že v štátnom rozpočte chýbajú peniaze. Tento problém vyriešila tzv. konsolidačným balíčkom, ktorého súčasťou boli rôzne zmeny. Niektoré z nich začali... celý článok

Najbohatší ľudia v roku 2023

21. 3. 2024 | Marek Mittaš

Najbohatší ľudia v roku 2023

Rebríček najbohatších ľudí za rok 2023 príliš neprekvapil. Prvú desiatku obsadili stálice ako Elon Musk, Jeff Bezos či Warren Buffett, pričom úplne prvé miesto si uchmatol Francúz Bernard... celý článok

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

7. 3. 2024 | Marek Mittaš

Žijeme na dlh: Ako je svet zadlžený a aké sú riešenia?

Keď hovoríme o dlhoch, obvykle spomíname ten, ktorý má naša krajina. Pravdou však je, že nie sme jediní, ktorí musia niečo splácať. V skutočnosti je celý svet zadlžený, pričom suma... celý článok

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

17. 1. 2024 | Redakcia

Dobré správy na začiatok roka: Slováci sú bohatší. Kde leží najviac peňazí?

Podľa najnovších štatistík sa majetok Slovákov zvýšil až trojnásobne, napriek tomu, že patríme medzi investične konzervatívne krajiny. Kde sa nachádza väčšina našich úspor a aké chyby... celý článok

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

10. 1. 2024 | Redakcia

Čo sa všetko mení v roku 2024 pre bežných ľudí?

S príchodom nového roka zvyčajne prichádza viacero noviniek spojených s minimálnou mzdou, daňami a rôznymi dávkami. Ako bude vyzerať rok 2024 v číslach a čo všetko sa zmení? Pripravili... celý článok