Cestovné poistenie počas pandémie - dá sa poistiť proti COVID-19?

10.07.2020 | Roland Regely, Finance.sk
Poistenie - spravodajstvo


Počas pandémie kryje cestovné poistenie zväčša len liečebné náklady, nie karanténu.


Mnohé krajiny Európy a niektoré ďalšie štáty už uvoľnili opatrenie zavedené v súvislosti s koronavírusom. Slovensko otvorilo hranice už s vyše tridsiatimi krajinami a našinci si tak môžu užiť dovolenku nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Do mnohých krajín sa už môžeme dostať aj bez testu či povinnej karantény. Stále platí, že treba dodržiavať odporúčania - prísnu hygienu, sociálny dištanc a pri kontakte s cudzími osobami nosiť rúško. Súčasťou dovolenkovej výbavy by nepochybne malo byť aj dobré cestovné poistenie. 

Dnes už sa človek dokáže poistiť na cesty aj u mobilného operátora cez SMS či priamo pri online kúpe zájazdu alebo letenky prostredníctvom cestovnej kancelárie. Čo všetko ale cestovné poistenie kryje v súvislosti s koronavírusom v zahraničí?

Kľúčové sú odporúčania rezortu zahraničia

Krytie liečebných nákladov v cestovnom poistení sa v súčasnosti týka len tých krajín, do ktorých slovenský rezort zahraničia neodporúča necestovať. Ide teda o takzvané zelené a žlté štáty zo stále aktualizovaného cestovateľského semaforu. Patrí medzi ne aktuálne napríklad Grécko, Cyprus, Taliansko, Španielsko či Malta. 

Zoznam menej rizikových krajín epidemiológovia pravidelne posudzujú a aktualizujú. Odborné konzílium považuje z pohľadu vývoja epidemiologickej situácie za menej rizikové nasledovné krajiny:

  • Austrália

  • Belgicko

  • Cyprus

  • Česko

  • Čína

  • Dánsko

  • Estónsko

  • Faerské ostrovy

  • Fínsko

  • Francúzsko

  • Grécko

  • Holandsko 

  • Chorvátsko

  • Island

  • Írsko

  • Japonsko

  • Južná Kórea

  • Lichtenštajnsko

  • Litva

  • Lotyšsko

  • Maďarsko

  • Malta

  • Monako

  • Nemecko

  • Nový Zéland

  • Nórsko

  • Poľsko

  • Rakúsko

  • Slovinsko

  • Taliansko

  • Španielsko

  • Švajčiarsko

 

Cestovné poistenie v roku 2020 - podmienky

Zdroj: Shutterstock

Čo všetko kryje cestovné poistenie?

Podstatou cestovného poistenia je, aby pokrývalo udalosti, ktoré ste na dovolenke nemohli očakávať. Podľa toho sa riadia aj poisťovne pri uznávaní nároku. Ak sa teda u klienta bude jednať o akútne ochorenie, ktorého príznaky sa prejavili až po vycestovaní, klientovi vzniká nárok na poistné plnenie za liečebné výdavky, teda aj za náklady súvisiace s liečbou koronavírusu (COVID – 19).

Všeobecne teda možno zjednodušiť, že poisťovňa preplatí náklady súvisiace s COVID-19 iba ak Ministerstvo zahraničných vecí, alebo WHO nevydalo zákaz, alebo doporučili do danej oblasti nejazdiť. V takom prípade už bolo možné toto riziko očakávať.

Komplexné cestovné poistenie ktoré v sebe okrem storna letenky či zájazdu zahŕňa liečebné náklady, poistenie úrazu, batožiny a zodpovednosti. Niektoré poisťovne poskytujú v rámci rozšíreného balíka poistenia aj náklady na liečbu vírusu COVID-19 v zahraničí, prípadne prepravu a repatriácij z tohto dôvodu. Tú zabezpečuje poisťovňa, a to primeraným dopravným prostriedkom na Slovensko či do susednej krajiny, v ktorej cesta začala.

Štandardné poistné krytie v zahraničí zahŕňa aj liečebné náklady vrátane ambulantného ošetrenia, pobytu v nemocnici alebo predpísaných liekov aj v súvislosti s ochorením COVID 19. Testy na ochorenie spôsobené koronavírusom sú hradené iba v prípadoch, kedy ich indikoval lekár v zahraničí za účelom stanovenia diagnózy ochorenia.

Čo poisťovna nepreplatí?

Karanténa a s ňou spojené náklady bežne nie sú súčasťou cestovného poistenia. To znamená, že v prípade, kedy sa cestujúci dostane do povinnej alebo dobrovoľnej karantény, poisťovňa mu náklady vzniknuté v súvislosti s ňou zväčša neuhradí.

V prípade zrušenia cesty z dôvodu obáv z pandémie alebo epidémie poistenému nevznikne právo na poistné plnenie z cestovného poistenia na akékoľvek škody, čiže ani na preplatenie storno zájazdu.

Kedy možno zájazd zrušiť?

Zájazd je možné zrušiť z rôznych dôvodov a postup sa riadi storno podmienkami uvedenými vo všeobecných zmluvných podmienkach cestovnej kancelárie. Vo všeobecnosti ale platí, že zájazd možno zrušiť resp. odstúpiť od zmluvy bez zaplatenia storno poplatkov iba vtedy, ak nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti v cieľovom mieste alebo jeho bezprostrednej blízkosti, čiže oblasť, mesto, letovisko sú z moci úradnej uzatvorené a nie je možné čerpať služby a cestovná kancelária nie je schopná dodržať podmienky vyplývajúce zo zmluvy o zájazde. V tomto prípade možno žiadať o preplatenie celej čiastky, prípadne presunutie cesty na iný termín alebo refundáciu v podobe poukazu v príslušnej hodnote.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 1 krát 5 0.5



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.