Ceny ojazdených áut už dosiahli dno, bazárom chýbajú menej jazdené vozidlá

30.07.2020 | Roland Regely, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Jazdenky sa už opäť predávajú, na trhu však chýbajú menej jazdené vozidlá. Ceny ojazdených áut už podľa odborníkov tento rok dosiahlo svoje dno.


Stále pretrvávajúca situácia spôsobená pandémiou koronavírusu značne zasiahla ponuku automobilov, nielen na slovenskom trhu. Aj keď je zrejmé, že sa trh začína stabilizovať, v porovnaní so začiatkom tohto roku je áut na Slovensku stále málo, pričom chýbajú menej ojazdené modely. V mesiaci jún si mohli záujemcovia vyberať z viac než 49 tisíc vozidiel s najčastejšou cenou 6 tisíc eur a vo veku 9,6 roka. Vyplýva to z kontinuálneho monitoringu trhu ojazdených áut spoločnosťou AAA AUTO, ktorá patrí do skupiny AURES Holdings.

V júni sa na Slovensku ponúkalo 50 tisíc jazdeniek

Podľa dát spoločnosti AAA AUTO, ktorá pravidelne analyzuje ponuku automobilov od súkromných inzerentov, bazárov a firiem, bolo v júni na celom slovenskom trhu na predaj celkom 49 388 ojazdených automobilov. Je to o 4,8 % viac než v máji a o 28 % viac ako v apríli. „Vládne opatrenia proti šíreniu koronavírusu výrazne narušili chod slovenskej ekonomiky a uzatvorenie prevádzok na dlhé mesiace bolo a bude pre množstvo podnikateľov likvidačné. Trh ojazdených automobilov bol tiež výrazne poznamenaný a dlhú dobu budeme zápasiť s nedostatkom automobilov. Na trhu chýbajú hlavne mladšie ojazdené automobily. Veľký vplyv má na to aj nárast počtu zastaraných áut z dovozu,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO.

 

Ceny ojazdených áut už dosiahli dno, bazárom chýbajú menej jazdené vozidlá

Zdroj: Pixabay

Autá sa najčastejšie ponúkali za 6 tisíc eur   

Ponuka modelov sa v júni výrazne nezmenila. K dispozícii bolo stále najviac Škodoviek, hlavne modelov Octavia a Fabia. Rozšírila sa aj ponuka Škody Rapid, ktorá je po ukončení výroby veľmi žiadaným modelom. Na tretej a štvrtej priečke sa ďalej drží Volkswagen, s modelmi Golf a Passat. Na úkor dieselových automobilov rastie ponuka benzínových áut, ktorých je v ponuke už 25 %. V porovnaní s májom narástla o 9 % aj ponuka alternatívnych pohonov. Zo všetkých jazdených áut  boli najčastejšie ponúkané vozidlá vo veku 9,6 roku, s nájazdom 166 260 km a cenou 6 000 eur.

Ceny áut už vraj nepôjdu nadol

Napriek predpovediam analytikov o budúcom poklese cien vozidiel situáciu vidí generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny Aures Holdings Karolína Topolová situáciu opačne. Je presvedčená, že faktorov, ktoré ovplyvnia rast cien, je viacero. Napriek výrazným prepadom predaja sa díva na budúci vývoj pozitívne. Uviedla to nedávno v rozhovore pre TREND, kde tiež predpovedala, že jazdené autá už lacnejšie nebudú.

Z rozhodnutia vlády museli autobazáre mať zhruba päť týždňov zatvorené všetky pobočky ako na Slovensku, tak aj v Českej republike. Svoje úsilie tak museli presunúť do online priestoru. Topolová uvádza, že aj vďaka tomu predaj neklesol úplne na nulu, ale udržal sa aspoň zhruba na pätine bežného objemu. 

Individuálna doprava patrí medzi najbezpečnejšie

Koronakríza prišla na začiatku najsilnejšej sezóny, ktorá sa pre jazdené automobily začína v marci a trvá minimálne do letných prázdnin. Ľudia sa presunuli na internet, čo potvrdzujú aj čísla predajcu AAA, ktorý zaznamenal omnoho vyššiu návštevnosť stránky a viac online predajov ako v minulosti. Svoju rolu podľa odborníkov na autá zohráva aj to, že individuálna doprava je v čase pandémie najbezpečnejší spôsob cestovania. Ľudia budú tento rok omnoho viac používať autá na cesty na dovolenky, mnohí v mestách však presadnú aj na bicykle či kolobežky.

Viacerí komerční predajcovia ojazdených áut odhadujú, že situácia by sa mohla zlepšiť v septembri. Avšak plný návrat k predkrízovému predaju možno podľa nich očakávať pravdepodobne až od januára 2021.

Ak zdražujú nové autá, čaká to aj jazdenky

Trh nových vozidiel podľa odborníkov zasahuje množstvo vplyvov, ktoré povedú skôr k zdražovaniu. Ide hlavne o tlak na znižovanie emisií, ktorý ich výrobu predražuje. Potom je tu tlak na zavedenie elektromobility, ktorého náklady sa rovnako premietnu do cien nových áut. Vždy keď stúpajú ceny nových automobilov, sekundárny trh ich nasleduje o pár mesiacov neskôr. Cenové dno však už zdá sa že bolo dosiahnuté po zrušení vládnych opatrení. Všetci obchodníci okamžite nasadili vysoké zľavy, aby podporili vôľu zákazníkov nakupovať.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 2 krát 5 0.5


Články zo sekcie: Ekonomika,EU - spravodajstvo



Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním naších služieb vyjadrujete súhlas s naším používaním súborov cookie.