Elektromobily potrebujú špeciálne pneumatiky. Na prvý pohľad sa nelíšia od klasických

Roland Regely | rubrika: Článok | 10. 9. 2020
Pneumatiky pre elektromobily musia vyhovovať špeciálnym požiadavkám. Medzi kľúčové vlastnosti takého obutia patrí nízky valivý odpor a vysoká nosnosť.
Elektromobily potrebujú špeciálne pneumatiky. Na prvý pohľad sa nelíšia od klasických

Zdroj: Shutterstock

Nie je pneumatik ako pneumatika. Vedeli ste, že pneumatiky pre elektrické automobily musia vyhovovať špeciálnym požiadavkám? Medzi kľúčové vlastnosti takého obutia patrí nízky valivý odpor a vysoká nosnosť. Niektorí výrobcovia ako napríklad Continental už zaradili do výroby pneumatiky pre elektromobily i elektrobusy. Spomínaný výrobca pred pár dňami predstavil aj prototyp obutia pre nákladné automobily s elektrickým pohonom.

Prečo elektromobily potrebujú iné pneu?

Vozidlá s elektrickým a hybridným pohonom sú ťažšie ako automobily s bežnými motormi. Pri rozbiehaní pôsobia na vozovku ďaleko väčším krútiacim momentom. V ideálnom prípade sú tieto autá pre cestujúcich sotva počuteľné. Veľkú úlohu v tom zohrávajú aj pneumatiky. 

Okrem vlastností, ktoré sa od pneumatík tradične očakávajú - bezpečnosť na mokrých i suchých vozovkách, presné riadenie, krátka brzdná dráha, odolnosť proti aquaplaningu alebo maximálny kilometrový nájazd, je pre elektromobily obzvlášť dôležitý aj nízky valivý odpor. 

Vývojárom pneumatík trvalo nejaký čas, kým sa s touto výzvou vysporiadali a navrhli pneumatiky určené špeciálne pre automobily, autobusy a nákladné vozidlá s elektrickým pohonom.

 

elektromobily a specialne pneumatiky

Zdroj: Pixabay

Za vyššou hmotnosťou sa skrývajú batérie

Vyššia hmotnosť vozidiel s elektrickým pohonom je spôsobená batériami, ktoré vážia ďaleko viac než plná palivová nádrž auta so spaľovacím motorom. V prípade hybridov to platí dvojnásobne, pretože sú vybavené nielen spaľovacím motorom, ale aj elektromotorom. V ich útrobách nájdeme ako palivovú nádrž, tak aj výkonné batérie. Táto vyššia hmotnosť je kompenzovaná vyššou nosnosťou kostry pneumatík, ktoré vo väčšine prípadov nesú označenie symbolom XL.

„Symbol XL dokladá vyšší index zaťaženia pneumatík," hovorí Andreas Schlenke, inžinier oddelenia vývoja pneumatík v spoločnosti Continental. V súčasnej dobe prebiehajú snahy o štandardizáciu pneumatík, ktoré majú ešte väčšiu nosnosť. Tie budú pravdepodobne označené symbolom XL+. Minimalizácia opotrebovania spôsobená vysokým krútiacim momentom pri rozjazde vyžaduje aj zmeny dezénu a zmesi, z ktorej je vyrobený.

Elektrické autá majú aj tichšie pneumatiky

Pre veľmi nízky valivý odpor je nutné súčasne upraviť dezén behúňa, použité zmesi, konštrukciu pneumatiky (najmä jej bočnice) a tiež znižovaním celkovej hmotnosti. Všetky tieto opatrenia je nutné starostlivo skoordinovať pre zachovanie maximálnej bezpečnosti pneumatík. Elektromobily sú v porovnaní s rovnakým modelom vozidla so spaľovacím motorom výrazne tichšie, a preto je dôležité znížiť hlučnosť pneumatík na minimum. To možno dosiahnuť pridaním špeciálnej penovej vrstvy do pneumatiky - technológia Continental ContiSilent.

Pneumatiky s technológiou ContiSilent sa na prvý pohľad ničím nelíšia. Dezén, dizajn bočnice aj informácie na bočnici sú podobné ako u bežných modelov. A pretože sa takmer všetky tieto pneumatiky pre elektromobily a hybridné vozidlá dodávajú ako originálne vybavenie, sprevádza povinné a štandardné informácie na bočnici tiež kód OE.

V roku 2018 sa na frankfurtskom autosalóne prvýkrát objavil prototyp pneumatík určených pre elektrické nákladné vozidlá so špeciálne navrhnutým dezénom a bočnicou. Podľa princípu "vysoký a úzky" platí, že veľký priemer pneumatík s úzkou kontaktnou plochou prispieva k zníženiu valivého odporu. Napríklad pneumatika 205/65 R 22 má veľmi nízky valivý odpor len vďaka svojmu veľkému priemeru.

Pneumatiky na elektromobile vydržia dlhšie

Posledné roky ukazujú, že pneumatiky na moderných elektromobiloch sa opotrebúvajú omnoho pomalšie než na automobiloch s tradičným spaľovacím motorom. Dôvodom je dobrá kontrola trakcie. Asistenčné systémy prostredníctvom rýchleho prispôsobenia výkonu elektromotoru znižujú mieru „prekĺzavania“. Tento systém je podstatne rýchlejší než u vozidiel so spaľovacím motorom, kde je založený na brzdení a obmedzení otáčok motora.

Stále teda platí, že elektrické autá sú omnoho drahšie ako benzínové či dieselové, avšak ich kúpou prispievame k menšej uhlíkovej stope a napokon podporujeme aj technológie budúcnosti, ktoré sú z roka na rok kvalitnejšie a bezpečnejšie.

Anketa

Sú podľa vás chystané dotácie v dostatočnej výške?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

„Je tu otázka, ako využiť vklady ľudí v bankách,“ hovorí premiér Fico

25. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

„Je tu otázka, ako využiť vklady ľudí v bankách,“ hovorí premiér Fico

Sú to peniaze, ktoré aj tak väčšinou končia v USA, vyhlásil premiér. V najbližších rokoch čaká Slovensko „mobilizácia“ finančných prostriedkov. Naznačuje nielen využitie vkladov, ale... celý článok

Trináste dôchodky? Požičiavame si aj na ten dvanásty, varujú analytici

22. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Trináste dôchodky? Požičiavame si aj na ten dvanásty, varujú analytici

Trináste dôchodky predstavujú pre štát náklad takmer 830 miliónov eur. Štát na to ale nemá peniaze. Skončíme ako Grécko, budú nás musieť zachraňovať, varuje analytik Ivan Bošňák.

Trh s nehnuteľnosťami hlási novinky: Čo sa mení?

11. 4. 2024 | Redakcia

Trh s nehnuteľnosťami hlási novinky: Čo sa mení?

Ceny nehnuteľností sa znižujú. Z maxím, na ktoré sa vyšplhali koncom roka 2022, klesali počas celého minulého roka. Aj keď sú ceny za byty čoraz nižšie, prasknutie realitnej bubliny... celý článok

Máte natankované? Ceny benzínu a nafty pôjdu nahor

2. 4. 2024 | Marek Mittaš

Máte natankované? Ceny benzínu a nafty pôjdu nahor

Na rozdiel od roku 2022, keď sa ceny pohonných hmôt výrazne menili, si v posledných mesiacoch udržali konštantnú hodnotu. Najnovšie informácie zo sveta a z finančných trhov však naznačujú,... celý článok

Kto vyhrá voľby podľa stávkových kancelárií a prieskumov?

31. 3. 2024 | PR článok

Kto vyhrá voľby podľa stávkových kancelárií a prieskumov?

Druhé kolo prezidentských volieb sa nezadržateľne blíži a už čoskoro sa dozvieme meno nástupcu Zuzany Čaputovej v prezidentskom úrade. O tom, ako sú rozdané karty, nás tradične informujú... celý článok