Prečo máme v aute toľko asistenčných systémov?

23.09.2020 | Roland Regely, Finance.sk
Ekonomika,EU - spravodajstvo


Bez viacerých asistenčných systémov nemá auto šancu na dobrý výsledok v testoch Euro NCAP, preto sa čoraz častejšie objavujú v štandardnej výbave lacnejších áut.


Azda každý dnes pozná ABS, ESP a podobné základné asistenčné systémy v aute, ktoré sú už samozrejmosťou a výrobcovia ich spomínajú len okrajovo vo svojich reklamných brožúrkach. Pozornosť automobiliek a spotrebiteľov sa už sústreďuje na úplne iné asistenčné systémy. Obmedzovač rýchlosti, varovanie pred opustením jazdného pruhu alebo autonómne brzdenie sa tak pomaly stávajú v nových autách samozrejmosťou. Prečo sa to deje? Dôvodov je viacero. Automobilky idú s dobou, no najmä - bez niektorých asistenčných systémov nemá auto šancu na dobrý výsledok v bezpečnostných testoch Euro NCAP. Aj preto sa nové asistenčné systémy stále častejšie objavujú aj v štandardnej resp. základnej výbave.

Čo je to Euro NCAP?

Hviezdičky udeľované združením Euro NCAP sa dostali do povedomia verejnosti ako hodnotenie bezpečnosti áut pri nehode. Taká tiež bola pôvodná myšlienka v roku 1996, keď sa s porovnávaním bezpečnosti áut začínalo. Zo zisku piatich hviezdičiek za ochranu posádky sa postupne stala otázka prestíže a úroveň bezpečnosti sa preukázateľne zvýšila. Prvým "päťhviezdičkovým" autom bol Renault Laguna z roku 2001, už v rokoch 2004 a 2005 však bol podobný výsledok bežným javom.

V nasledujúcich rokoch dostala väčšina áut štyri alebo päť hviezdičiek, a tak sa Euro NCAP rozhodlo zmeniť spôsob hodnotenia. Od roku 2009 sa uvádza celkový výsledok, ktorý sa počíta z hodnotenia bezpečnosti pri náraze, ochrany detí, ochrane chodcov a asistenčných systémov. Celkové hodnotenie okrem toho nie je priemerom z jednotlivých kategórií - mimoriadne nízke hodnotenie v jednej z oblastí vedie k automatickému zníženiu celkového skóre. Od roku 2013 sa navyše podmienky pravidelne sprísňujú, najmä v oblasti asistenčných systémov.

 

Prečo máme v aute toľko asistenčných systémov?

Zdroj: Pixabay

Neoficiálne povinné položky výbavy

Upozornenie na nezapnutý pás

Zatiaľ čo u iných požiadaviek by sa dalo diskutovať o ich zmysluplnosti, prínos upozornenia na nezapnutý pás je nespochybniteľný. Aj samotné Euro NCAP túto podkategóriu v tabuľkách s hodnotením radí už na druhé miesto, v menej náročnej podobe začalo prítomnosť tejto funkcie sledovať už v roku 2002.

Dnes sa za upozornenie na nezapnutý pás udeľujú maximálne tri body. Tie získa iba auto, ktoré správne upozorňuje (vizuálne i zvukovým signálom) na nezapnutý pás na mieste vodiča, spolujazdca a v zadnom rade sedadiel a zároveň dokáže varovať pri odopnutí pásu niektorého z pasažierov.

Obmedzovač rýchlosti a čítanie dopravných značiek

Obmedzovač rýchlosti funguje presne opačne ako oveľa známejší a obľúbenejší tempomat. Zatiaľ čo pri tempomate nastavujete rýchlosť, ktorú má auto udržiavať, pri obmedzovači rýchlosti volíte takú rýchlosť, cez ktorú vás auto nepustí. Rýchlosť jazdy stále ovládate plynovým pedálom, prínos ku komfortu ovládania auta je teda nulový a na úsekových meraniach by rovnaký účel splnil aj normálny tempomat. Nastavený limit možno za jazdy samozrejme kedykoľvek tlačidlom zrušiť alebo v núdzovej situácii prelomiť zošliapnutím plynového pedálu až na podlahu.

Bez obmedzovača rýchlosti sa nedá bezpečne riadiť. Aspoň taký je od roku 2009 názor združenia Euro NCAP. Prítomnosť funkcie, ktorej princíp a zmysel väčšina vodičov rovnako nechápe, je hodnotená jedným bodom. A každý bod sa počíta... Preto napríklad luxusné BMW X1 má obmedzovač rýchlosti už v základnej výbave, avšak omnoho užitočnejší tempomat získate až za príplatok.

Pre zisk viac ako dvoch bodov v tejto podkategórii dnes Euro NCAP vyžaduje už okrem iného aj čítanie dopravných značiek, ktorého fungovanie navyše preveruje praktickými skúškami. Pri nich sa testujú rôzne poveternostné podmienky a tiež rôzne typy dopravných značiek a dodatkových tabuliek - francúzske, nemecké, švédske a britské. Slovenské a české značky začiatku a konca obce v požiadavkách Euro NCAP nefigurujú, preto systémy dopravných značiek v slovenských podmienkach často fungujú rozpačito a je len dobrou vôľou daného výrobcu, že sa zaoberal ladením nad požiadavky normovaných testov.

Maximum troch bodov v tejto kategórii dostanú len tie autá, ktoré majú tzv. "inteligentný obmedzovač rýchlosti" alebo "inteligentny adaptívny tempomat" - teda také systémy, ktoré umožňujú vodičovi zistené rýchlostné obmedzenia preniesť do obmedzovača rýchlosti. V skratke povedané - auto uvidí značku s obmedzením rýchlosti a automaticky neumožní vozidlu ísť rýchlejšie, ako je stanovený limit.

Asistenti pre jazdu v pruhoch

Od roku 2014 Euro NCAP sleduje tiež schopnosť auta sledovať jazdné pruhy. V aktuálnej podobe má najväčšiu váhu systém udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý je hodnotený až dvoma bodmi, pričom sa testujú reakcie pri kombináciách rôznych typov čiar po stranách auta. Na ďalší bod a pol si Euro NCAP cení schopnosť zabrániť zídeniu z cesty v kombinácii so schopnosťou zabrániť zrážke s predbiehajúcimi alebo vpredu idúcimi autami.

Samotné varovanie pred opustením jazdného pruhu je hodnotené jednoduchým štvrť bodom. Auto, ktoré sa zásahom do riadenia (alebo pribrzdením kolies) nedokáže udržať vo svojom pruhu preto nemá nárok na viac bodov. Za varovanie pred vozidlami v mŕtvych uhloch - funkcia, ktorá je pri súbežnej jazde zo všetkých najužitočnejšia - sa dnes udeľuje len štvrť boda.

Autonómne brzdenia a varovanie pred haváriou

V porovnaní s čítaním dopravných značiek je autonómne brzdenie omnoho komplexnejšou disciplínou. Vykonáva sa celý rad testov so stojacími, spomaľujúcimi aj idúcimi maketami auta, kedy sa sleduje rýchlosť testovaného auta pri náraze. Za ideál sa považuje 0-5 km/h, a to aj pri východiskovej rýchlosti 80 km/h. Okrem dvoch za sebou idúcich áut sa navyše posudzujú aj situácie s čiastočným prekrytím.

V súčasnosti majú ale na slušné hodnotenie šancu všetky autá s obstojne fungujúcim autonómnym brzdením, pretože sa všetky testy opakujú a výsledky sa prepočítavajú zložitou sústavou koeficientov. Ďalej sa hodnotí schopnosť auta účinne a prehľadne varovať vodiča pred zrážkou a včasná aktivácia predpínačov bezpečnostných pásov. Celkom sú dnes aj v tejto podkategóriu k dispozícii tri body.

Budúcnosť? Autonómna jazda

Automobilky dnes tlačia na vývoj a výrobu áut, ktoré budú jazdiť za nás. Šofér tak prevezme kontrolu len v určitých situáciách alebo kedykoľvek, keď to uzná za vhodné.

Autonómne brzdenie Euro NCAP hodnotí od roku 2014 a práve v tejto oblasti vyvíja na automobilky najväčší tlak. Dnes už nestačí "jednoduchý" radarový systém - od roku 2016 sa sleduje aj schopnosť rozpoznať chodcov (v rámci hodnotenia ochrany chodcov pri zrážke), čo vyžaduje kameru a podobné detekčné systémy). Od roku 2020 sa navyše má testovať schopnosť zabrániť zrážke pri odbočovaní a v roku 2022 pri hroziacej zrážke s protiidúcim autom.

Víziou Euro NCAP je, aby autá nevedeli len autonómne zastaviť, ale aj zásahom do riadenia vykonať vyhýbací manéver. Ak sa požiadavky v tejto podobe stanú súčasťou hodnotenia bezpečnosti, je len otázka času, než takýmito systémami bude vybavená podstatná časť nových áut na trhu.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 1 krát 5 0.5



h