Väčšina používateľov internet bankingu sa presúva do mobilu. Je bezpečnejší a nabitý funkciami

22.09.2020 | Roland Regely, Finance.sk
Banky,sporenie - spravodajstvo


Trend elektronických bankových služieb ukazuje, že pozornosť používateľov sa zameriava na mobil banking. Ten sa zatiaľ javí ako bezpečnejšia a modernejšia platforma.


Smartfóny dnes dokážu plne nahradiť stolové počítače a robia náš život jednoduchším. Internet banking z PC kvôli nim zrejme nevyhynie, avšak prognózy hovoria jasne - ak klient začne používať mobil banking, k tradičnému internet bankingu sa s výnimkou účtovníkov a transakčných pracovníkov bude vracať len málokto. Aké sú hlavné rozdiely medzi internet bankingom a mobil bankingom? Ktorá platforma má navrch?

Záujem o mobil banking z roka na rok rastie

Rast záujmu klientov slovenských bánk o modernú formu spravovania svojich financií cez mobilnú aplikáciu z roka na rok stúpa. Medziročný nárast užívateľov mobil bankingu podľa štatistík viacerých bánk na Slovensku predstavuje 40 až 50%. Ďalším ukazovateľom úspešnosti mobilných bankových aplikácií je, že viac ako polovica tých, ktorí aktívne využívajú mobil banking už nevyužívajú internet banking cez stolový počítač. Najväčšiu skupinu klientov, ktorí využívajú mobil banking - takmer 60% - tvoria ľudia vo veku 26-45 rokov. 

Používanie mobil bankingu zažíva z roka na rok vyšší nárast popularity. Koronakríza niektoré procesy ešte viac urýchlila. Na založenie účtu už v mnohých prípadoch nemusíte navštíviť ani banku, stačí si stiahnuť mobilnú aplikáciu banky, zaregistrovať sa a o pár minút „bankujete“. Nie je potrebné urobiť prvotné prihlásenie cez internet banking ako to bolo v minulosti, všetko vybavíte cez mobil.

 

mobil banking platba v obchode

Zdroj: Pixabay

Mobil banking je viac na dosah

Mobil banking sa stal posledné roky jednou z top 10 internetových aktivít, ktoré vykonávame denne. Ešte stále je veľký potenciál rastu, keďže priemerný počet prihlásení klientov, ktorí sa prihlásia do internet bankingu je približne 8 krát za mesiac. Pričom pri mobilnej aplikácii je to až 15 krát za mesiac. Flexibilita a v podstate minimum obmedzení pri správe svojich financií cez mobilný telefón však toto číslo ešte zvyšujú u 57% klientov prihlasujúcich sa cez mobil banking na viac ako 31 krát za mesiac. Takto vlastne majú pod kontrolou svoje financie denne.

Bankoví klienti v rámci populácie na Slovensku využívajú v rodine v priemere 5 zariadení na pripojenie sa k internetu (stolový počítač, mobilné telefóny, tablety, notebooky).

Prihlasovanie je jednoduchšie na mobile

Prihlasovanie do internet bankingu je v porovnaní s prihlasovaním cez mobil banking o niečo zložitejšie. Internet banking v počítači vyžaduje prihlásenie cez špeciálne prihlasovacie údaje, ktoré je potrebné si pamätať, prípadne ich mať uložené na bezpečnom mieste. Štandardným procesom pri prihlásení cez PC už býva overovanie identity používateľa, to sa deje cez SMS, čítačku alebo podobné formy autorizácie.  

V konečnom dôsledku vás to aj tak prinúti chytiť do ruky smartfón a použiť ho k prihlasovaniu. Tu je značný rozdiel v porovnaní s mobil bankingom. Vďaka modernejším technológiám a personalizácii smartfónov sa viete do mobil bankingu prihlásiť cez biometriu tváre, odtlačok prsta alebo jednoduchý číselný kód, ktorý poznáte len vy.

Mobil banking má funkcie navyše

Chcete si vybrať hotovosť z bankomatu bez použitia bankomatovej karty? Hľadáte bankomat vo svojom okolí? Chcete skontrolovať stav účtu pri ceste domov z práce? Zabudli ste PIN ku karte a potrebujete ho okamžite vedieť? Toto je len zlomok toho, čo bankové aplikácie na Slovensku dnes už štandardne ponúkajú a naopak v internet bankingu pre stolové PC ich nenájdete.

Internet banking cez PC môže byť lepšou voľbou v prípade, že potrebujete naraz spracovať väčšie množstvo platieb. Ak by ste museli všetky číselné údaje zadávať ručne, potom je nepochybne lepšou voľbou internet banking na počítači, kde takúto manuálnu platbu zvládnete raz-dva. 

Kontrola stavu účtu je cez mobil omnoho jednoduchšia. Dokonca, mnohé banky zaviedli v roku 2020 poplatky za to, keď vám oznamujú formou SMS správy prichádzajúce či odchádzajúce platby - dá sa to elegantne vyriešiť tak, že si v mobil bankingu nastavíte príjem týchto informácií prostredníctvom tzv. push notifikácií, ktoré prebiehajú cez internetové pripojenie. Takéto notifikácie sú bezplatné a banka ich tak nemusí viac posielať cez SMS bránu.

Príkladom užitočných inovácií je aj služba PayMe, ktorá sa čoskoro dostane na Slovensko. Pôjde o formu platenia prostredníctvom četu cez unikátny link vytvorený mobilnou aplikáciou.

Mobil je bezpečnejší ako PC

Technológie na overovanie vašej identity zašli v našich smartónoch už tak ďaleko, že dokážu snímať našu tvár, poznajú náš hlas, náš odtlačok prsta, vedia sa prepojiť s inteligentnými hodinkami a pre banky tak aktuálne neexistuje lepší nástroj na bezpečné fungovanie bankovníctva. Samozrejme, aj v mobiloch sa objavujú vírusy, škodlivé softvéry a podvody, ale ak používate originálnu aplikáciu banky a neklikáte na zbytočné reklamy či podozrivé správy cez Messenger, váš telefón a peniaze sú v bezpečí.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 1 krát 5 0.5



h