Pribúdajú nehody cyklistov a áut. Aké pravidlá musia obe strany rešpektovať?

Roland Regely | rubrika: Článok | 5. 11. 2020
Pribudlo viac nehôd cyklistov a motoristov, odborníci volajú po vzájomnej ohľaduplnosti na cestách. Tu sú pravidlá, ktoré by obe strany mali dodržiavať.
Pribúdajú nehody cyklistov a áut. Aké pravidlá musia obe strany rešpektovať?

Zdroj: Shutterstock

Počas pandémie sa na cestách počas leta výrazne zvýšil počet cyklistov a ďalších účastníkov cestnej premávky (elektronické kolobežky a pod.). Podľa štatistík sa to prejavilo aj nárastom dopravných nehôd cyklistov a motoristov. Objavil sa tiež zaujímavý prieskum realizovaný pre spoločnosť Continental, ktorý ukázal, že takmer 97% respondentov vníma napätie medzi vodičmi a cyklistami. Dve tretiny opýtaných zažili za posledný rok situáciu, kedy vodič obmedzil alebo ohrozil cyklistu a naopak, kedy cyklista obmedzil vodiča automobilu.

"Šoféri, chodci aj cyklisti by sa mali správať podľa kréda na ceste nikdy nie si sám. Ide to aj bez zdvihnutého obočia, neslušne vztýčených prstov či nadávok. Poďme preto spolu do cestnej premávky s dostatočným 1,5 metrovým odstupom pri obchádzaní cyklistov a prípadným poďakovaním vodičovi gestom ruky. Dodržiavanie pravidiel cestnej premávky považujem za samozrejmosť a ako vodič aj ako cyklista, tak robím," uzatvára Peter Klučka, národný cyklokoordinátor SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR.

Spoločnosť Continental a odborníci na dopravu preto vyzývajú prostredníctvom novej kampane #ShareTheRoad, aby sa účastníci premávky aktívne venovali témam bezpečnosti a ohľaduplnosti v cestnej premávke. 

Korona spustila boom na kolesách

Dopravná situácia v slovenských mestách nie je jednoduchá a to sa odzrkadlilo vo vyššom počte dopravných nehôd, v ktorých figurovali motoristi s cyklistami. Vplyv na nárast nehôd mala aj pandémia koronavírusu, vďaka ktorej najmä v lete na Slovensku narástol počet cyklistov na cestách. Hoci sa počet zrážok medzi autami znižuje, podľa policajných štatistík sa v lete 2020 stalo až o pätinu viac nehôd medzi vodičmi a cyklistami ako v rovnakom čase vlani. 

Téma bezpečnosti a ohľaduplnosti na cestách je aktuálna aj vzhľadom na rozmach počtu ďalších alternatívnych spôsobov dopravy, napr. nárast kolobežiek na elektrický pohon. Podľa štatistík odboru dopravnej polície za rok 2019, až 6 % z celkových úmrtí pri dopravných nehodách tvorili cyklisti. 

 

Pravidlá, ktoré by mali rešpektovať všetci

  • Autá, motorky, cyklisti i kolobežkári čiže všetky skupiny by sa mali navzájom rešpektovať a vnímať v premávke jeden druhého
  • Vodiči by mali dožičiť pri obchádzaní cyklistom dostatočný odstup pri obiehaní, predbiehaní a manévrovaní

  • Cyklisti by zase mali byť ostražití a zbytočne na ceste neriskovať - kľúčové je najmä, aby včasne upozorňovali na zmenu smeru a nerobili prudké zmeny v smere jazdy

  • Dôležitá je aj priateľská komunikácia medzi všetkými účastníkmi premávky

Pre bezpečné spolužitie vodičov a cyklistov sú najdôležitejšie vzájomná ohľaduplnosť, dostatočný bočný odstup pri predbiehaní, včasné upozornenie na zmenu smeru a plná koncentrácia všetkých účastníkov premávky.

Cyklisti a kolobežkári by počas jesene a zimy nemali zabúdať na nutnosť mať za zníženej viditeľnosti reflexné prvky. Ak ich títo účastníci nemajú resp. porušujú cestné zákony, hrozia im príslušné pokuty.

Desatoro pravidiel pre cyklistov i šoférov

  1. Povinnosťou vodiča pri predbiehaní cyklistu je udržiavať odstup 1,5 metra. Ak je vozovka plná, šofér by predbiehať cyklistu nemal.

  2. Povinná je výbava cyklistu, do ktorej patrí cyklistická prilba (v obci nemusí byť, ale odporúča sa), reflexné prvky na kolesách alebo odeve, dve funkčné na sebe nezávislé brzdy a zaslepené konce riadidiel.

  3. Cyklista ako účastník cestnej premávky musí ovládať jej pravidlá.

  4. Cyklista sa zdržiava len v pruhu pre cyklistov alebo na pravom okraji vozovky.

  5. Cez priechod pre chodcov prechádza cyklista ako chodec, bicykel vedie vedľa seba.

  6. Pri odbočovaní je cyklista povinný dať znamenie vystretou rukou v smere jazdy.

  7. Cyklista musí rovnako ako vodiči a chodci rešpektovať cestnú svetelnú signalizáciu a byť tolerantný k šoférom i chodcom.

  8. Vodič ani cyklista nesmie viesť svoj dopravný prostriedok pod vplyvom alkoholu (aj keď tam je istá tolerancia).

  9. Cyklista by sa mal vyhýbať stiesneným prejazdom v meste.

  10. Obom táborom by pomohlo, keby si občas vymenili role – vodič za cyklistu a cyklista za vodiča

Pozn. redakcie: Prieskum agentúry STEM / MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum s.r.o., vykonaný v období 19. - 27. februára 2019 na vzorke 500 respondentov zo Slovenskej republiky vo veku 18 - 70 rokov.

Anketa

Ako najčastejšie vstupuje do premávky?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Trh s nehnuteľnosťami hlási novinky: Čo sa mení?

11. 4. 2024 | Redakcia

Trh s nehnuteľnosťami hlási novinky: Čo sa mení?

Ceny nehnuteľností sa znižujú. Z maxím, na ktoré sa vyšplhali koncom roka 2022, klesali počas celého minulého roka. Aj keď sú ceny za byty čoraz nižšie, prasknutie realitnej bubliny... celý článok

Máte natankované? Ceny benzínu a nafty pôjdu nahor

2. 4. 2024 | Marek Mittaš

Máte natankované? Ceny benzínu a nafty pôjdu nahor

Na rozdiel od roku 2022, keď sa ceny pohonných hmôt výrazne menili, si v posledných mesiacoch udržali konštantnú hodnotu. Najnovšie informácie zo sveta a z finančných trhov však naznačujú,... celý článok

Kto vyhrá voľby podľa stávkových kancelárií a prieskumov?

31. 3. 2024 | PR článok

Kto vyhrá voľby podľa stávkových kancelárií a prieskumov?

Druhé kolo prezidentských volieb sa nezadržateľne blíži a už čoskoro sa dozvieme meno nástupcu Zuzany Čaputovej v prezidentskom úrade. O tom, ako sú rozdané karty, nás tradične informujú... celý článok

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

28. 3. 2024 | Marek Mittaš

Služby katastra budú drahšie: Čo sa oplatí stihnúť do apríla?

Minulý rok vláda informovala o tom, že v štátnom rozpočte chýbajú peniaze. Tento problém vyriešila tzv. konsolidačným balíčkom, ktorého súčasťou boli rôzne zmeny. Niektoré z nich začali... celý článok

Najbohatší ľudia v roku 2023

21. 3. 2024 | Marek Mittaš

Najbohatší ľudia v roku 2023

Rebríček najbohatších ľudí za rok 2023 príliš neprekvapil. Prvú desiatku obsadili stálice ako Elon Musk, Jeff Bezos či Warren Buffett, pričom úplne prvé miesto si uchmatol Francúz Bernard... celý článok