Polovica ľudí požiadala o opätovný odklad splátok spotrebných úverov

25.11.2020 | Roland Regely, Finance.sk
Úvery a pôžičky - spravodajstvo


Ľudia s opakovaným odkladom splátok majú v súčasnej dobe ovplyvnenej koronavírusom častejšie problémy so splácaním v porovnaní s tými, ktorí využili len jeden odklad. 


Približne polovica Slovákov si pôvodne dohodnutý odklad splácania svojho spotrebného úveru ešte predĺžila a termíny platieb si tak odsunula na neskoršie obdobie. Ľudia s opakovaným odkladom splátok majú v súčasnej dobe ovplyvnenej koronavírusom častejšie problémy so splácaním v porovnaní s tými, ktorí využili len jeden odklad. Očakáva sa, že približne 15 percent dlžníkov už nebude schopných ďalej splácať svoje záväzky. Viacerí ľudia si na druhej strane odložili splácanie pôžičiek aj v situácii, keď k tomu pristúpiť nemuseli. Vyplýva to z údajov od splátkovej spoločnosti Home Credit. Prognózu zadlžovania domácností priniesla aj Národná banka Slovenska, podľa nej budú mať ešte tento rok problém splácať úvery tisíce domácností.  

Odklad neznamená odpustenie splátok

Obdobie zahŕňajúce odklad splátok v rámci situácie spôsobenej pandémiou COVID-19 sa už niektorým Slovákom skončilo, niektorým sa blíži ku koncu, ďalší požiadali o opakovaný odklad. Počet odložených mesačných splátok si určuje každý klient individuálne. Pri spotrebných úveroch môže požiadať o odklad na 1 až 3 mesiace s tým, že pred uplynutím pôvodného obdobia odkladu môže požiadať o ďalší odklad na ďalšie 1 až 3 mesiace. Spolu tak
na maximálne 6 mesiacov. Netreba však zabúdať na to, že odklad splátok neznamená ich odpustenie. 

Príjem väčšiny klientov, ktorí odklad splátok využili, bol podľa údajov spoločnosti Home Credit priamo zasiahnutý koronakrízou. „Išlo pritom väčšinou o zamestnancov v oblasti služieb, predovšetkým v gastronómii. Časť ľudí sa ale k tomu postavilo oportunisticky a splátky si odkladali aj v prípade, kedy ich príjem neklesol,“ približuje Martin Popík, riaditeľ divízie risk spoločnosti Home Credit. Približne polovica klientov podľa Popíka pôvodne dohodnutý odklad splácania spotrebného úveru ešte raz posunula - na neskorší termín. Ukázalo sa tiež, že ľudia s opakovaným odkladom splátok majú v súčasnej dobe ovplyvnenej koronavírusom častejšie problémy so splácaním v porovnaní s tými, ktorí využili len jeden odklad. Home Credit napríklad očakáva, že približne 15 percent dlžníkov už nebude schopných ďalej splácať svoje záväzky.

Tých, ktorým sa bude končiť odklad splátok, splátkové spoločnosti a tiež finančné inštitúcie s dostatočným predstihom posielajú upozornenia na nutnosť opäť hradiť pravidelné splátky a vyzývajú napríklad aj na kontrolu nastavenia svojich trvalých príkazov.

 

Polovica ľudí požiadala o opätovný odklad splátok spotrebných úverov 

Zdroj: Shutterstock

Úroky sa platia na konci splátkového kalendára

Treba si uvedomiť, čo bolo komunikované už pri prvej vlne koronavírusu, že povinnosť zaplatiť splátky úveru po odklade splátok sa len presunula na neskôr. Úvery boli ďalej úročené, pričom úrok za dobu odkladu zaplatí klient až na konci splátkového kalendára - výška splátky zostane nedotknutá, takže dôjde k predĺženiu splatnosti úveru a navýšeniu celkovej sumy, ktorú zaplatí. 

Generálny riaditeľ spoločnosti Home Credit pre Českú a Slovenskú republiku Luděk Jírů na klientov (nielen Home Creditu) apeluje, že ak môžu, aby splátky platili, pretože ide o odklad a na konci zaplatia viac. „Opäť pripomíname, že ak bude mať ktokoľvek problém so splácaním svojich záväzkov, odporúčame mu čo najskôr kontaktovať poskytovateľa úveru a aktívne s ním riešiť svoju situáciu. Chápeme, že aktuálne podmienky sú zložité, preto sme pripravení s klientmi individuálne riešiť ich konkrétne prípady,“ prízvukuje Luděk Jírů.

Ľudia môžu v prípade Home Credit kedykoľvek kontaktovať aj ombudsmana klientov.

Riziko nesplácania ohrozuje 8-tisíc rodín

Národná banka Slovenska priniesla na jeseň zaujímavé údaje o zadĺženosti domácností na Slovensku. V prieskume NBS percento klientov, ktorí avizujú problémy so splácaním po uplynutí odkladu, narástlo. Kým v júli deväť percent ľudí s odkladom hovorilo, že nebudú po skončení odkladu splácania opäť splácať svoje úvery, v auguste to už bolo 12 percent.

Ďalšie uzatváranie ekonomiky teda prišlo práve v čase, keď mnohí ľudia začínajú premýšľať, ako pokračovať v splácaní. Počet problematických klientov preto rastie.

„Spolu je to jedno percento z celkového počtu zadlžených domácností a približne 1,5 percenta z celkového objemu retailových úverov. Inak povedané, treba sa pripraviť na riziko nesplácaných úverov pri niekoľkých tisíckach rodín,“ upozorňuje Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko. NBS odhaduje, že by ich mohlo byť osem tisíc.

Banky sa už na neschopnosť klientov splácať úvery pripravujú niekoľko mesiacov. Do konca júla si odložili na tento účel bokom v čistom 234 miliónov eur, všíma si portál Investujeme.sk. Riešenie ďalšej situácie však údajne bude na Ministerstve financií SR. Odborníci však upozorňujú, že druhý záchranný balíček pri splátkach úverov môže meškať, alebo sa vôbec nemusí dostaviť. Rad tak môže prísť na niekoľko záložných riešení. Na stole je možnosť dohody s bankou, pomoc v rámci rodiny, nájdenie iného zdroja príjmu, zmena bývania za skromnejšie, zmena lokality na bývanie a podobne. V prípade neschopnosti splácať úver či hypotéku je však kľúčová komunikácia so subjektom, zhodujú sa odborníci.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 1 krát 5 0.5


Články zo sekcie: Úvery a pôžičky - spravodajstvo