Módne značky sa vezú na vlne digitalizácie. Sústreďujú sa na online predaj

04.06.2021 | Olivia Lacenová, Finance.sk
Komentáre


Na rozdiel od hodnoty akcií na burze sa protipandemické opatrenia a zatvorenie predajní výrazne podpísali na hospodárskych výsledkoch.


Komentár hlavnej analytičky TopForex Olívie Lacenovej

Väčšina módnych značiek sa počas pandémie sústredila na predaj prostredníctvom e-shopov. Počet svojich prevádzok po celom svete regulovali známe spoločnosti ako H&M, L Brands (vlastniaci Victoria´s Secret), ale napríklad aj spoločnosť Inditex, ktorá je „matkou“ značky Zara. Práve Inditex najnovšie ohlásil stiahnutie všetkých svojich predajní z Venezuely, ktorú už niekoľko rokov zmieta hlboká ekonomická recesia.

Masové zatváranie kamenných predajní

Inditex v nasledujúcich týždňoch plánuje zavrieť svoje obchody vo Venezuele, ktoré prevádzkuje partnerská spoločnosť Phoenix World Trade so sídlom v Paname. Tento krok však neznamená koniec podnikania spoločnosti na tamojšom trhu. Práve naopak. Ako uviedla Phoenix World Trade pre agentúru Reuters, ide o prispôsobenie sa novému modelu integrácie a prechodu na digitálny predaj, ktorý už predtým oznámil Inditex. Vo Venezuele tak čoskoro zmiznú kamenné predajne značiek Zara, Berhska a Pull & Bear.

Inditex zatvorí viac ako 700 obchodov v Európe, približne 100 v Amerike a ďalších 400 v iných krajinách sveta. Po oznámení informácie o zrušení prevádzok sa akcie spoločnosti mierne oslabili. Za posledný týždeň si odpísali 0,8 percenta. Z dlhodobého hľadiska sa však pandémia korony na hodnote spoločnosti nepodpísala. Práve naopak. Za posledný rok vzrástla cena na burze o 29 percent. Pri pohľade na posledných 5 rokov dosiahli akcie celkovú výkonnosť 5 percent. Najvýraznejšie zhodnotenie tak mohli dosiahnuť investori, ktorý akcie nakúpili po prepade v úvode prepuknutia pandémie v marci 2020.

Graf: Vývoj hodnoty spoločnosti Inditex na burze za posledných 5 rokov. (Zdroj: GoogleFinance)

Na rozdiel od hodnoty akcií na burze sa protipandemické opatrenia a zatvorenie predajní výrazne podpísali na hospodárskych výsledkoch. Zisk španielskeho módneho predajcu sa za minulý rok prepadol o 70 percent na 1,5 miliardy EUR pred zdanením a úrokmi, keďže zatvorená bola približne tretina zo 6 800 predajní. Okrem vyššie spomínaných vlastní Inditex značky ako Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti alebo Uterqüe.

Keď krachujúcu sieť zachraňuje online predajca

Pandémia výrazne poznačila aj populárne britské značky Topshop, Topman, Miss Selfridge a HIIT, ktorých majiteľ, spoločnosť Arcadia, sa dostala do platobnej neschopnosti. Išlo o najväčší bankrot na britskom trhu spôsobený následkami pandémie. Všetky spomínané značky však dostali druhú šancu vďaka online predajcovi Asos, ktorý ich odkúpil za 256 miliónov libier a zaradil do svojej ponuky na oficiálnych webových stránkach. Britský online predajca totiž na rozdiel od kamenných prevádzok ťažil z opatrení pandémie a presunu spotrebiteľov do online priestoru.

Podľa informácií zverejnených v apríli 2021 zvýšil Asos v prvej polovici svojho finančného roku tržby o 24 percent po navýšení výdavkov na digitálny marketing s cieľom zvýšiť povedomie o značke. Celkovo tržby dosiahli viac ako 1,9 miliardy GBP a hrubý zisk sa pohyboval na 890 mil. GBP.

Keďže opatrenia spojené s pandémiou sa postupne uvoľňujú, uvidíme ako sa bude dariť kamenným obchodom a ich „digitálnym náprotivkom“ v ďalších mesiacoch.



Pomohol vám tento obsah? Dajte mu hodnotenie:

Priemerné hodnotenie: 5
Hlasované: 2 krát 5 0.5


Články zo sekcie: Komentáre