9 spoľahlivých tipov, ako ušetriť pri podnikaní

04.11.2021 | Komerčný článok, Ing. Andrej Tomić
komerčný článok


Budovanie ziskového a úspešného podniku si vyžaduje dva zásadné kroky – zvýšenie predaja a úsporu peňazí. Prvý je primárnym cieľom každého majiteľa firmy. Keďže však príjmy z podnikania žiadna firma nemôže mať úplne pod kontrolou, prichádza na rad aj úspora peňazí.


zdroj: freepik.com

Ak chcete dosiahnuť úsporu a zvýšiť efektivitu, je dôležité, aby ste vaše výdavky dôkladne monitorovali. Je potrebné zamerať sa najmä na oblasti, kde míňate najviac. Ušetriť môžete na rôznych miestach, či už napríklad na tankovaní pohonných hmôt tak, že si zabezpečíte palivové karty pre podnikateľov, optimalizáciou rozpočtu alebo aj recykláciou nepotrebnej techniky za peniaze.

Každý rok hľadajú tisíce podnikateľov financie na udržanie prevádzky. Mnohé podniky sú v súčasnosti pod značným finančným tlakom aj vďaka stále pretrvávajúcej pandémii koronavírusu. 

Ak sa však firma rozhodne implementovať procesy na šetrenie peňazí, nielenže sa tak môže vyhnúť mnohým existenčným problém, ale môže aj rýchlejšie a jednoduchšie dosiahnuť svoje ciele. Nasledujúce jednoduché spôsoby, ako znížiť náklady, pomôžu aj vám ušetriť nejaké tie eurá a podnikať efektívnejšie:

Urobte si prehľad v rozpočte

Optimalizácia rozpočtu vám môže pomôcť identifikovať oblasť neefektivity v rámci podnikania, ako aj strategických partnerov, ktorí vám dokážu ušetriť financie. So správnym vybavením a zapojenými strategickými partnermi sa vaša prevádzková efektivita môže zvýšiť priam dramaticky.

Tento krok znie jednoducho, ale veľa majiteľov firiem nemá úplný obraz o svojich financiách.  Mali by ste minimálne poznať informácie, ktoré môžu byť súčasťou vašej účtovnej závierky: výnosy, náklady na obsluhovaný tovar, hrubý zisk, všeobecné náklady, čistý zisk a ďalšie.

Vy osobne nemusíte vedieť, čo stojí každá jedna obchodná položka. Uistite sa však, že sa tomu niekto vo vašej firme venuje.  

Hospodárte efektívnejšie s energiou 

Energetika predstavuje významnú časť režijných nákladov. Niektoré opatrenia na úsporu energie ako napríklad používanie energeticky účinnejších spotrebičov môžu zahŕňať počiatočnú investíciu. Táto investícia však môže viesť k dlhodobým výrazným úsporám energie. Pri výbere spotrebičov sa preto riaďte energetickými štítkami. 

Systémy vykurovania a klimatizácie patria medzi energeticky najnáročnejšie. Vykurovanie a chladenie môže predstavovať až 30 % spotreby energie v kancelárskych budovách. Zvážte preto využitie inteligentnej technológie, ktorá výrazne zníži spotrebu energie, a tak aj náklady. Inteligentné termostaty umožňujú nastaviť plány alebo spúšťače klimatizácie. Akonáhle je vo vašej miestnosti dosiahnutá požadovaná teplota, jednotka sa vypne.

Nakupujte spotrebný tovar vo väčšom a výhodnejšie

Veľkosť objednávky má, samozrejme, vplyv na cenu. Ak si objednáte 500 položiek od dodávateľa, bude vás to stáť menej, ako keď si objednáte 50 položiek – to je základná obchodná matematika.

Dodávatelia, s ktorými spolupracujete, môžu ponúkať množstevné zľavy vo výške 50 alebo viac percent v závislosti od podmienok. Mnohé podniky nezjednávajú ceny s dodávateľmi a predpokladajú, že uvedená sadzba je nemenná. Často však priestor na úpravu sadzby existuje. Ak chcete zistiť, či niečo podobné ponúka aj váš dodávateľ, nebojte sa ho na to opýtať.

Nakúpte použitý kancelársky nábytok a vybavenie namiesto nového

Uvažovanie o kúpe kancelárskeho vybavenia môže byť náročné. Keď zrátate všetko, čo potrebujete, môže sa vám zahmlieť pred očami. Prečo však neskúsiť iné možnosti ako napríklad nákup použitého vybavenia namiesto nového? Za predpokladu, že nebude poškodené, bude stále plniť svoj účel a ušetrí vám peniaze. A navyše, tiež tým prispejete k udržateľnosti planéty.

zdroj: freepik.com

Recyklujte za peniaze 

Vedeli ste, že aj recyklácia vám môže pomôcť ušetriť? Nemáme však na mysli recykláciu papiera, za ktorú dostanete toaletné potreby. Recyklovať toho môžete v dnešnej dobe omnoho viac.

Elektrikári a inštalatéri môžu napríklad odpredať odrezky medených rozvodov alebo potrubí, ocele zo svietidiel alebo iných kovov zo šrotu. „Odpad“ vytvorený jednou spoločnosťou môže byť dôležitou surovinou, za ktorú je iná spoločnosť ochotná zaplatiť.

Elektronika môže byť ďalším spôsobom, ako zarobiť peniaze na recyklácii. Staré mobilné telefóny, počítače či notebooky môžete predať spoločnostiam na repas. Niektorí maloobchodníci dokonca ponúkajú čiastočnú výmenu položiek, ktoré chcete recyklovať, čo by mohlo viesť k značnej zľave na váš ďalší nákup.

Zbavte sa papiera 

Zbaviť sa papiera by malo byť v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Prevádzkovaním bezpapierovej kancelárie môžete znížiť náklady na skladovanie, tlač, ale aj zlepšiť celkovú efektivitu práce, keďže ušetríte aj čas.

Hľadajte lacnejšie alternatívy softvérov

Ako firma pravdepodobne používate rôzne druhy softvérov s rôznorodým cenovým rozpätím. Firmy zvyčajne míňajú obrovské výdavky na organizovanie dokumentov, ukladanie súborov, onlinových nástrojov atď. Ale okrem komerčných softvérov môžete na trhu nájsť aj iné a dokonca bezplatné riešenia

Prípadne môžete zvážiť odkúpenie druhotnej licencie. Ide o legálne licencie softvérov, ako sú napríklad Microsoft Office či Windows, ktoré môžete kúpiť z druhej ruky častokrát až o 70 % lacnejšie. Rovnako tak môžete nepotrebné licencie predať spoločnostiam, ktoré ich odkupujú a následne predávajú ďalej. 

Ušetrite vďaka tankovacím kartám

Jednou z oblastí, ktorá v posledných rokoch zaznamenala veľký nárast, sú tankovacie karty. Tie môžu poskytnúť výhody podnikom, ktoré používajú vozidlá každodenne a vašej spoločnosti pomôžu ušetriť značné množstvo peňazí. Nielenže získate pohonné hmoty na čerpacích staniciach za zľavnené ceny, ale tiež budete môcť spravovať a monitorovať výdavky na palivo.

Karta je pre vás vhodnou voľbou, ak má vaša firma viac ako 3 vozidlá alebo spotrebujete viac ako 6 000 litrov paliva za rok. Palivová karta sa oplatí aj pri platbách mýtneho a poplatkov za tunely. Karta vám umožní bezhotovostný prechod cez mýtnice, mosty a tunely, znižuje množstvo zastávok, šetrí čas a neustále poskytuje jasný prehľad o všetkých transakciách.

zdroj: omv.sk

Zvážte častejší home office

Ak vaši zamestnanci môžu vykonávať svoju prácu na diaľku, nepožadujte od nich, aby prišli do kancelárie každý deň, ale nechajte ich pracovať z domu. Možno si myslíte, že to poškodí produktivitu alebo spoluprácu. Vďaka videokonferenciám je však vzdialená spolupráca jednoduchšia ako kedykoľvek predtým. A pokiaľ ide o produktivitu, existujú nástroje na riadenie projektov, ktoré sú výrazne lacnejšie ako prenájom kancelárií.


Články zo sekcie: komerčný článok