Diaľnica D1 sa rozšíri. Senecká cesta bude mať osem pruhov

Roland Regely | rubrika: Článok | 26. 4. 2017
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravuje rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Cieľ je zachovať plynulosť premávky pri hlavnom meste v ďalších rokoch vzhľadom na rastúcu intenzitu dopravy.
Diaľnica D1 sa rozšíri. Senecká cesta bude mať osem pruhov

Zdroj: Shutterstock

Úsek Bratislava, Vajnory - Senec v dĺžke 14 kilometrov s troma pruhmi v každom smere už nestačí, a preto bude až po križovatku Blatné rozšírený na štyri plnohodnotné pruhy. Nasledujúci úsek po Trnavu v dĺžke 20 km sa rozšíri na tri pruhy, pričom po krajoch diaľnice budú riadne odstavné pásy. Informovala o tom pred nedávnom agentúra SITA.

Čaká sa na peniaze

Diaľničiari v súčasnosti zabezpečujú potrebné peniaze a až potom, keď ich budú mať, môžu vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavebných prác pre rozšírenie D1. Túto stavbu považuje za prioritnú aj v spojitosti s výstavbou časti bratislavského obchvatu na D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.

"Dosť intenzívne rokuje s ministerstvom financií aj na úrovni vlády o tom, aby peniaze naozaj boli uvoľnené pre tento účel. Z pohľadu NDS môžem povedať, že sme vo vysokom štádiu rozpracovanosti, príprava je takmer na sto percent hotová. Čakáme na pokyn, kedy by sme mohli verejné obstarávanie na zhotoviteľa vyhlásiť," povedal v pondelok zástupcom médií podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ NDS Ladislav Dudáš. "Z pohľadu zákona o finančnej kontrole a audite verejné obstarávanie bez toho, aby sme mali finančné krytie, vyhlásiť nesmieme," dodal.

Obmedzenia na D1

Už teraz možno povedať, že šoférov diaľnice smerujúcej do a z hlavného mesta budú čakať isté obmedzenia. Treba však povedať, že sa budú týkať práve najfrekventovanejších úsekov diaľnice na Slovensku. Ako sme z minulosti zvyknutí, zmeny si vyžiadajú zníženie počtu jazdných pruhov a postupné znižovanie rýchlosti na 60 km/h.

O plánovaných čiastočných uzáveroch počas rekonštrukcie diaľnice D1 bude informovať Ministerstvo dopravy na svojej stránke. Zatiaľ je známe, že výstavba križovatky Blatné je naplánovaná od apríla do decembra tohto roka.

Chystá sa križovatka Triblavina a rekonštrukcia križovatky Blatné

Súčasťou rozšírenia D1 je výstavba mimoúrovňovej križovatky Triblavina, ktorá mala byť pôvodne ukončená v apríli tohto roku, je však pozastavená pre zmenu technického riešenia, ako aj rekonštrukcia križovatky Blatné a tiež napojenie križovatky Ivanka sever na plánovanú časť bratislavského obchvatu na D4.

Diaľnica sa bude rozširovať bez pôvodne plánovaných súbežných komunikácií, tzv. kolektorov, s ktorými počíta Územný plán Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Odhadované náklady na rozšírenie D1 po križovatku Blatné, vrátane výstavby križovatiek Triblavina a Blatné, predstavujú spolu 372 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Paralelné komunikácie s D1 by podľa dopravných expertov neboli efektívne a znamenali by navyše extrémne vysoké náklady. Ich vybudovanie by malo byť neskôr možné, no diaľničiari ich financovať nechcú, keďže za prioritu považujú výstavbu a prevádzku diaľnic a rýchlostných ciest. Napriek tomu na základe pokynu ministra začali s prípravou rozšírenia cesty prvej triedy I/61 v úseku Bratislava - Senec na dva pruhy v každom smere, pričom všetky križovatky a napojenia majú byť mimoúrovňové. Táto cesta by sa následne mala zmeniť na kategóriu rýchlostnej cesty.

Kontrolóri zistili nedostatky

"Problém s kolektormi, alebo s obslužnými komunikáciami vôbec nemáme. Dokonca prispôsobíme na pokyn ministra Érseka samotnú križovatku Triblavina tak, aby kolektory v budúcnosti mohli byť vybudované a napojené na križovatku," uviedol Dudáš. "Nebudeme žiadať zmenu územného plánu, kolektory tam môžu pokojne byť, ale nie financované NDS," upozornil.

Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) pred pár dňami zverejnil výsledky mimoriadnej kontroly v NDS. Kontrolóri zistili viaceré nedostatky v príprave stavby križovatky Triblavina, napríklad chýbajúce výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absenciu nástrojov cieleného dopravného plánovania. Vnútorný kontrolný systém NDS podľa NKÚ nefungoval optimálne a vykazoval prvky formálnosti. Zmena koncepcie rozšírenia D1 zo šiestich pruhov v oboch smeroch so súbežnými komunikáciami na osem pruhov bez nich nebola v súlade s platným Územným plánom BSK.

Do troch rokov až 6 nových napojení

Motoristi v regióne na východ od Bratislavy by mali mať do roku 2020 šesť nových priamych napojení na D4 a D1. Pôjde o križovatky Triblavina a Blatné (D1), Rača, Čierna Voda (D4), Ivanka sever(D1/D4) a Ivanka západ (D4). To by podľa NDS malo výrazne uľahčiť situáciu najmä obyvateľom priľahlých obcí.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Milionárka Hello Kitty oslavuje 50 rokov. Ľudia si myslia, že je mačka

26. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Milionárka Hello Kitty oslavuje 50 rokov. Ľudia si myslia, že je mačka

Ceruzky, peňaženky, kabelky, kozmetika, kneličky, ale aj autá a lietadlo Eva air. Hello Kitty prináša svetu japonskú tradíciu Kawaii už 50 rokov na každom predmete, na aký si človek... celý článok

„Je tu otázka, ako využiť vklady ľudí v bankách,“ hovorí premiér Fico

25. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

„Je tu otázka, ako využiť vklady ľudí v bankách,“ hovorí premiér Fico

Sú to peniaze, ktoré aj tak väčšinou končia v USA, vyhlásil premiér. V najbližších rokoch čaká Slovensko „mobilizácia“ finančných prostriedkov. Naznačuje nielen využitie vkladov, ale... celý článok

Trináste dôchodky? Požičiavame si aj na ten dvanásty, varujú analytici

22. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Trináste dôchodky? Požičiavame si aj na ten dvanásty, varujú analytici

Trináste dôchodky predstavujú pre štát náklad takmer 830 miliónov eur. Štát na to ale nemá peniaze. Skončíme ako Grécko, budú nás musieť zachraňovať, varuje analytik Ivan Bošňák.

Trh s nehnuteľnosťami hlási novinky: Čo sa mení?

11. 4. 2024 | Redakcia

Trh s nehnuteľnosťami hlási novinky: Čo sa mení?

Ceny nehnuteľností sa znižujú. Z maxím, na ktoré sa vyšplhali koncom roka 2022, klesali počas celého minulého roka. Aj keď sú ceny za byty čoraz nižšie, prasknutie realitnej bubliny... celý článok

Máte natankované? Ceny benzínu a nafty pôjdu nahor

2. 4. 2024 | Marek Mittaš

Máte natankované? Ceny benzínu a nafty pôjdu nahor

Na rozdiel od roku 2022, keď sa ceny pohonných hmôt výrazne menili, si v posledných mesiacoch udržali konštantnú hodnotu. Najnovšie informácie zo sveta a z finančných trhov však naznačujú,... celý článok